NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łódź: Czy fundamenty synagogi opóźnią budowę tunelu?

| Roman Czubiński 12.01.2022 4,5k

Łódź: Czy fundamenty synagogi opóźnią budowę tunelu?
fot. Roman Czubiński
Na placu budowy przystanku Łódź Śródmieście w łódzkim tunelu średnicowym odkopano fundamenty synagogi, zburzonej przez niemieckich nazistów po zajęciu Łodzi podczas II wojny światowej. Trwają badania znaleziska. Nie wiadomo, czy wpłyną one na termin ukończenia budowy ani czy cenne pozostałości budowli uda się zachować.
Wiadomość o odsłonięciu fundamentów jako pierwszy podał profil łódzkiego przewodnika turystycznego Łódź Zwana Pożądaniem. Temat podjęły lokalne media. Łódzka Gmina Wyznaniowa Żydowska początkowo uznała fakt, że o odsłonięciu fundamentów inwestor nie poinformował opinii publicznej, za naruszenie prawa. – Domagamy się również powiadomienia organów ścigania oraz wezwania inwestora do złożenia wyjaśnień w przedmiocie naruszenia prawa – napisali przedstawiciele GWŻ w pierwszym stanowisku. W kolejnym piśmie do wojewódzkiego konserwatora zabytków wspólnota złagodziła swoje stanowisko, nadal jednak oczekuje objęcia znaleziska „szczególnym nadzorem archeologicznym” oraz wstrzymania robót budowlanych do czasu zakończenia badań.

PKP PLK: Współpracujemy z konserwatorem

Rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec informuje, że – zgodnie z przepisami art. 32 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – natrafienie na pozostałości Wielkiej Synagogi wymagało wstrzymania robót mogących mieć wpływ na odkryte fundamenty. Nie dostaliśmy odpowiedzi na pytanie o możliwy wpływ tego faktu na harmonogram inwestycji (termin rozliczenia pozyskanych na nią funduszy unijnych upływa z końcem 2023 r.).

– Miejsce zostało odpowiednio zabezpieczone przez wykonawcę. Prace archeologiczne prowadzi wojewódzki konserwator zabytków przy użyciu wszystkich dostępnych środków – mówi nasz rozmówca. Po ich zakończeniu (dokładny termin będzie zależał – między innymi – od warunków pogodowych) zostanie przygotowany raport, na podstawie którego – we współpracy z konserwatorem – zostaną podjęte dalsze decyzje co do losów odsłoniętych fundamentów. Nie wiadomo na razie, czy docelowo zostaną one zachowane, czy też rozebrane.

Siemieniec zapewnia, że inwestor zawczasu zabezpieczył się na wypadek dokonania odkryć archeologicznych podczas prac. – W umowie z wykonawcą przewidziana jest stała współpraca wykonawcy z konserwatorem zabytków oraz udział archeologów w sytuacjach, które takich działań będą wymagać – informuje.

Konserwator: Nie wiemy, kiedy skończymy badania

Łódzki magistrat twierdzi, że nie może podjąć w sprawie synagogi żadnych decyzji. – Kwestia przyszłości pozostałości po synagodze oraz ich ewentualne zagospodarowanie stanowią przedmiot kompetencji Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków – mówi Aleksandra Hac z Biura Prasowego Urzędu Miasta Łodzi.

– Pracownicy WUOZ w Łodzi na bieżąco monitorują postępy w prowadzonych badania archeologiczne przy al. Kościuszki 2 – zapewnia specjalista do spraw komunikacji WUOZ Daria Błaszczyńska. – Wszelkie decyzje dotyczące zabezpieczenia i sposobu eksponowania reliktów synagogi zostaną podjęte po zakończeniu badań archeologicznych. Niestety, ze względu na trudne warunki atmosferyczne nie można na tę chwilę podać dokładnego terminu ich zakończenia – dodaje

Przedstawicielka urzędu podkreśla, że łódzki wojewódzki konserwator zabytków zawsze dbał i wspierał działania mające na celu zachowanie wielokulturowego świadectwa Łodzi. – WUOZ jest w stałym kontakcie z Gminą Wyznaniową Żydowską w Łodzi w związku ze wszystkimi toczącymi się postępowaniami, które w jakikolwiek sposób mogą być związane z pamiątkami kultury żydowskiej. Na uwadze należy mieć jednak fakt, że ŁWKZ działa na podstawie i w granicach m. in. przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego, które określają prawa i obowiązki stron postępowania i organu go prowadzącego – zaznacza Błaszczyńska. Stroną postępowania nie jest natomiast GWŻ, która przed kilkunastu laty sprzedała teren po dawnej synagodze prywatnemu inwestorowi.

Synagoga u zbiegu al. Kościuszki (wówczas – Promenady) i ul. Zielonej została wybudowana w latach 1881-1887. Była nazywana „Synagogą Wielką”, „Reformowaną” bądź „Postępową” – w nabożeństwach uczestniczyli Żydzi zasymilowani, dalecy od ortodoksyjnego judaizmu, przeważnie przedstawiciele łódzkiej burżuazji. Zaprojektowana przez Adolfa Wolffa budowla w stylu mauretańskim miała wielką wartość architektoniczną – uważano ją za jedną z najpiękniejszych łódzkich świątyni wszystkich wyznań. W listopadzie 1939 r. została podpalona przez hitlerowskich okupantów, a wiosną 1940 r. – rozebrana.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5