PKP PLK prowadzą przygotowania do zasadniczego etapu robót pomiędzy Łodzią Kaliską a Zgierzem. Obecnie ruch na dużej części tego odcinka prowadzony jest jednotorowo, bo trwają prace na wiadukcie kolejowym na terenie Zgierza. Utrudnienia w ruchu pociągów potrwają do lutego przyszłego roku.
Zarządca polskiej sieci kolejowej zapowiedział, że zamierza zmodernizować jedną z dwóch tras łączących Łódź ze Zgierzem:
tę biegnącą z Łodzi Kaliskiej przez Żabieniec i Radogoszcz-Zachód. W ramach inwestycji przebudowana ma być także nabierająca na znaczeniu w ruchu aglomeracyjnym stacja na Żabieńcu. Do rozpoczęcia zasadniczych robót jest jeszcze daleko, ale od kilku dni prowadzone są już pewne prace na terenie Zgierza.
– Realizowany jest obecnie jeden z etapów prac wyprzedzających w ramach zadania „Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych na liniach kolejowych i5, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz od km 56,773 do km 66,664 linii kolejowej nr 15 i od km 12,980 do km 14,204 linii kolejowej nr 16” – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, przytaczając formalną nazwę zadania. – Zasadniczo owe prace wyprzedzające sprowadzają się do budowy konstrukcji odciążeniowej na wiadukcie na ul. Łódzkiej w Zgierzu – tłumaczy. Ma to zapewnić sprawną budowę nowego obiektu w trakcie realizacji zasadniczej części inwestycji.
Cztery miesiące kolejnych utrudnień na linii kutnowskiejW ramach zaczętych 20 października prac wybudowany zostanie tor i tymczasowy rozjazd, który umożliwi wjazd na zgierską bocznicę „Boruta”. Należy ona obecnie do firmy Widexpol Bogusław Sikora i prowadzi na przemysłowo-magazynowy teren byłych zakładów chemicznych „Boruta”. – Roboty wyprzedzające zaplanowano do połowy lutego 2020 r. – zapowiada Mirosław Siemieniec.
Oznacza to kilkumiesięczne utrudnienia dla podróżnych. – Ruch pociągów na odcinku Łódź-Żabieniec – Zgierz prowadzony jest jednym torem – mówi bowiem nasz rozmówca. Za część kursów ŁKA uruchomiona została zastępcza komunikacja autobusowa (dokładny opis zmian w rozkładzie jazdy
opublikowaliśmy na naszych łamach w poniedziałek). – Wprowadzono wzajemne honorowanie biletów PKP Intercity i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – stwierdza rzeczbuk prasowy PKP PLK. Przypomnijmy jednak, że
zgodnie z komunikatem przesłanym nam przez rzecznika ŁKA bilety przewoźnika regionalnego są uznawane w pociągach dalekobieżnych, ale te wystawione na połączenia PKP Intercity nie obowiązują w kursach ŁKA.
Cały kontrakt wart jest prawie ćwierć mld zł – Efektem prac będą większe możliwości sprawnej organizacji ruchu kolejowego dla przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych – ocenia Mirosław Siemieniec. – Realizacja całego zadania za 220 mln zł poprawi też dostęp koleją do Łodzi z kierunku północnego. Wymienione będzie łącznie 24 km torów i sieci trakcyjnej z Łodzi Kaliskiej do Zgierza. Przebudowane zostaną trzy mosty, trzy wiadukty i 44 rozjazdy – wylicza. Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma wynosić wkrótce 120 km/godz. (dotychczas 100 km/godz., na czas prowadzenia obecnych robót na określonym odcinku – 50 km/godz.).
– Lepsza obsługa pasażerów będzie [możliwa] po przebudowie pięciu peronów na stacjach Łódź-Żabieniec i Zgierz – mówi nasz rozmówca. – Dobrą komunikację i dostęp na perony zapewnią dwa przejścia podziemne w Zgierzu [nieistniejące] i w Łodzi-Żabieńcu [istniejące, ale zniszczone – dop. kf]. – dodaje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Realizacja kontraktu zaplanowana jest do 2022 r.