Kolejne utrudnienia czekają na podróżujących z Łodzi do Zgierza, Kutna czy Łowicza. Początkowy odcinek linii nr 16 został całkowicie wyłączony z ruchu, a łódzki fragment linii 15 ma bardzo ograniczoną przepustowość. Pomiędzy Łodzią-Żabieńcem a Zgierzem kursują autobusy zastępcze. W pociągach dalekobieżnych honorowane są bilety Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Korekta rozkładu jazdy, która weszła w życie w minioną niedzielę, przyniosła sporo zmian w organizacji ruchu kolejowego na terenie łódzkiego węzła kolejowego. Najważniejszą z nich jest wstrzymanie przewozów na odcinku linii nr 16 pomiędzy stacjami Łódź-Widzew i Zgierz, na którym trwają obecnie prace infrastrukturalne związane m.in. z budową mijanki na przystanku Łódź-Marysin. Pociągi nie zostały tam zastąpione komunikacją autobusową.
W związku z tym na tzw. kolej obwodową Łódź-Widzew – Łódź-Chojny – Łódź-Kaliska – Łódź-Żabieniec – Zgierz skierowane zostały pociągi dalekobieżne PKP Intercity. Również i na tej trasie istnieją spore ograniczenia. Jak poinformowała nas bowiem Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, na linii nr 15 pomiędzy Łodzią-Żabieńcem a Zgierzem czynny jest aktualnie tylko jeden tor. – Przejazd pociągów PKP IC wymusza więc ograniczenie przepustowości dla pozostałych pociągów – stwierdza przedstawicielka łódzkiej spółki.
Duże ograniczenia w ruchu z Łodzi do ZgierzaW składach dalekobieżnych
wprowadzono więc honorowanie biletów ŁKA. – Nie przewiduje się natomiast honorowania biletów PKP IC w naszych pociągach – mówi przedstawicielka Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na czynnym torze na szlaku Żabieniec – Zgierz prędkość maksymalną obniżono czasowo ze 100 do 50 km/godz. Zarządca infrastruktury założył także, że czas na krzyżowanie pociągów nie może być mniejszy niż pięć minut. W efekcie tych ograniczeń oprócz zawarcia porozumienia z PKP IC ŁKA musiała także zastąpić 16 swoich kursów autobusami.
– Komunikacja zastępcza została wprowadzona między stacjami Łódź-Żabieniec i Zgierz. Czas przejazdu wynosi 25 minut i jest zbliżony do czasu przejazdu pociągiem – ocenia Joanna Osińska (kursy realizowane po torach pokonują ten odcinek w ok. 10 minut. Przystanek pośredni dla autobusów wyznaczono także na Radogoszczu-Wschodzie. Liczba połączeń na odcinku Zgierz – Kutno nie uległa zmianie.
Więcej „sprinterów” na linii sieradzkiejWciąż duże utrudnienia czekają także na podróżnych korzystających z połączeń ŁKA do Sieradza. Tylko osiem pociągów przewoźnika (cztery pary) kursuje w pełnej relacji Łódź Kaliska – Sieradz lub Sieradz – Łódź Kaliska. – Za pozostałe wprowadzona jest zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Łódź Kaliska – Łask – informuje rzecznik ŁKA. Oznacza to, że obecnie dłużej trwa w większości przypadków m.in. przejazd z Łodzi do satelickich Pabianic.
14 kursów autobusów (siedem par) ma charakter pospieszny (przewoźnik nazywa je „sprinterami”; dotychczas takich rejsów było 11). – Autobusy te jadą bez żadnych postojów na trasie. Zapewnia to czas przejazdu porównywalny z czasem kursowania pociągów oraz wysoki standard podróży, co jest bardzo istotne dla mieszkańców Łasku, Zduńskiej Woli i Sieradza – zapewnia Joanna Osińska.