Łódzka Kolej Aglomeracyjna inwestuje nie tylko w nowe pociągi czy autobusy dla połączeń dowozowych. – Przygotowujemy się krok po kroku do budowy nowego zaplecza wraz z bocznicą – mówi jej prezes Maciej Sobieraj. Będzie to na pewno większy obiekt niż ten uruchomiony ponad 10 lat temu przy stacji Łódź Widzew.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest w gronie najlepiej rozwijających się kolejowych przewoźników samorządowych w kraju. Sukcesywnie
rozszerzana jest nie tylko siatka połączeń, Łódzkie ma
plan na Trójmiasto, a aktualne plany zakupowe przewidują w perspektywie do pięciu lat pozyskanie od 20 do 32
nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Powiększająca się flota pociągów będzie wymagać od ŁKA sprawnego i codziennego utrzymania. Aktualnie podstawowe czynności wykonywane są w zapleczu przy ul. Lawinowej, vis-à-vis stacji Łódź Widzew. Kiedy jednak ilostan taborowy powiększy się nawet do ponad 70 jednostek, a spółka zacznie
obsługiwać tunel średnicowy, jedno zaplecze będzie już niewystarczające.
Kolejne inwestycje Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
W ostatnim czasie – ale bez konkretnych szczegółów – o planach rozwojowych dotyczących nowego zaplecza technicznego, wojewódzki przewoźnik poinformował w połowie czerwca w okolicznościowym wpisie na stronie internetowej. Z kolei od kilku dni w Biuletynie Informacji Publicznej Rady Miejskiej w Łodzi, zamieszczony jest projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie terenów po południowo-wschodniej stronie stacji Łódź Kaliska. Chodzi o działki znajdujące się przy ul. Wróblewskiego 33, 33A oraz al. Jana Pawła II 21. To lokalizacja nowego zaplecza Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Wyświetl większą mapę– Przygotowujemy się krok po kroku do budowy nowego zaplecza wraz z bocznicą. Chcemy pozyskać dostępny teren i ulokować tam maksymalną liczbę torów – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Maciej Sobieraj, prezes ŁKA. I dodał: – Do tej inwestycji w szczegółach odniesiemy się w najbliższym czasie.
We wspomnianym dokumencie możemy przeczytać, że "
Łódzka Kolej Aglomeracyjna w ramach projektu pn. Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap VI - Zaplecze Techniczne (...) planuje budowę Zaplecza Technicznego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - Łódź Karolew dla celów prowadzenia czynności utrzymaniowych i serwisowych pojazdów kolejowych będących w posiadaniu spółki oraz pojazdów zakupionych w ramach komplementarnego projektu Województwa Łódzkiego". Łódzcy radni będą procedować tę uchwałę 2 lipca.
Co ciekawe, sąsiadem wojewódzkiego przewoźnika będzie Stadler. W zapleczu wybudowanym po południowo-zachodniej stronie stacji Łódź Kaliska są serwisowane elektryczne zespoły trakcyjne Flirt 3 dla PKP Intercity.
Jakie będzie zaplecze techniczne ŁKA?
Chociaż prezes Sobieraj nie chciał jeszcze zdradzić szczegółów planowanej inwestycji, to pewne informacje już znamy. Zaplecze ŁKA Łódź Karolew ma zająć ok. 6 hektarów, a sporą część tego obszaru zajmie zapewne hala, w której muszą zmieścić się zarówno jednostki trójczłonowe, jak i pięcioczłonowe. Te ostatnie spółka będzie użytkować w 2029 roku. Pociągi przyjeżdżające do tego obiektu będą mogły wjechać zarówno od strony pobliskiego dworca Łódź Kaliska, jak i od strony Łodzi Chojen.
Dla porównania,
obiekt na Widzewie – otwarty w październiku 2014 roku – zajmuje obszar 4,5 hektara. Wybudowano tam m.in. dwukondygnacyjną i czterotorową halę o długości 140 metrów i szerokości 40 metrów oraz tory postojowe. Koszt budowy i wyposażenia wyniósł 55,2 mln złotych.