Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ŁKA z nowym zapleczem technicznym w Łodzi. Sąsiadem będzie Stadler

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
26-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
ŁKA z nowym zapleczem technicznym w Łodzi. Sąsiadem będzie Stadler
fot. Daniel SiwakImpuls 2 i Flirt 3 na zapleczu technicznym ŁKA w Łodzi
Łódzka Kolej Aglomeracyjna inwestuje nie tylko w nowe pociągi czy autobusy dla połączeń dowozowych. – Przygotowujemy się krok po kroku do budowy nowego zaplecza wraz z bocznicą – mówi jej prezes Maciej Sobieraj. Będzie to na pewno większy obiekt niż ten uruchomiony ponad 10 lat temu przy stacji Łódź Widzew.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest w gronie najlepiej rozwijających się kolejowych przewoźników samorządowych w kraju. Sukcesywnie rozszerzana jest nie tylko siatka połączeń, Łódzkie ma plan na Trójmiasto, a aktualne plany zakupowe przewidują w perspektywie do pięciu lat pozyskanie od 20 do 32 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Powiększająca się flota pociągów będzie wymagać od ŁKA sprawnego i codziennego utrzymania. Aktualnie podstawowe czynności wykonywane są w zapleczu przy ul. Lawinowej, vis-à-vis stacji Łódź Widzew. Kiedy jednak ilostan taborowy powiększy się nawet do ponad 70 jednostek, a spółka zacznie obsługiwać tunel średnicowy, jedno zaplecze będzie już niewystarczające.

Kolejne inwestycje Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

W ostatnim czasie – ale bez konkretnych szczegółów – o planach rozwojowych dotyczących nowego zaplecza technicznego, wojewódzki przewoźnik poinformował w połowie czerwca w okolicznościowym wpisie na stronie internetowej. Z kolei od kilku dni w Biuletynie Informacji Publicznej Rady Miejskiej w Łodzi, zamieszczony jest projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie terenów po południowo-wschodniej stronie stacji Łódź Kaliska. Chodzi o działki znajdujące się przy ul. Wróblewskiego 33, 33A oraz al. Jana Pawła II 21. To lokalizacja nowego zaplecza Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.


Wyświetl większą mapę

– Przygotowujemy się krok po kroku do budowy nowego zaplecza wraz z bocznicą. Chcemy pozyskać dostępny teren i ulokować tam maksymalną liczbę torów – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Maciej Sobieraj, prezes ŁKA. I dodał: – Do tej inwestycji w szczegółach odniesiemy się w najbliższym czasie.

We wspomnianym dokumencie możemy przeczytać, że "Łódzka Kolej Aglomeracyjna w ramach projektu pn. Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap VI - Zaplecze Techniczne (...) planuje budowę Zaplecza Technicznego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - Łódź Karolew dla celów prowadzenia czynności utrzymaniowych i serwisowych pojazdów kolejowych będących w posiadaniu spółki oraz pojazdów zakupionych w ramach komplementarnego projektu Województwa Łódzkiego". Łódzcy radni będą procedować tę uchwałę 2 lipca.

Co ciekawe, sąsiadem wojewódzkiego przewoźnika będzie Stadler. W zapleczu wybudowanym po południowo-zachodniej stronie stacji Łódź Kaliska są serwisowane elektryczne zespoły trakcyjne Flirt 3 dla PKP Intercity.

Jakie będzie zaplecze techniczne ŁKA?

Chociaż prezes Sobieraj nie chciał jeszcze zdradzić szczegółów planowanej inwestycji, to pewne informacje już znamy. Zaplecze ŁKA Łódź Karolew ma zająć ok. 6 hektarów, a sporą część tego obszaru zajmie zapewne hala, w której muszą zmieścić się zarówno jednostki trójczłonowe, jak i pięcioczłonowe. Te ostatnie spółka będzie użytkować w 2029 roku. Pociągi przyjeżdżające do tego obiektu będą mogły wjechać zarówno od strony pobliskiego dworca Łódź Kaliska, jak i od strony Łodzi Chojen.

Dla porównania, obiekt na Widzewie – otwarty w październiku 2014 roku – zajmuje obszar 4,5 hektara. Wybudowano tam m.in. dwukondygnacyjną i czterotorową halę o długości 140 metrów i szerokości 40 metrów oraz tory postojowe. Koszt budowy i wyposażenia wyniósł 55,2 mln złotych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Pasażer

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Kasper Fiszer 02 czerwca 2025

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Roman Czubiński 08 maja 2025

ŁKA też z rekordem w długi weekend

Pasażer

ŁKA też z rekordem w długi weekend

ŁKA/Roman Czubiński 06 maja 2025

Zobacz również:

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Pasażer

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Kasper Fiszer 02 czerwca 2025

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Roman Czubiński 08 maja 2025

ŁKA też z rekordem w długi weekend

Pasażer

ŁKA też z rekordem w długi weekend

ŁKA/Roman Czubiński 06 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5