Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź Widzew: Baza ŁKA najnowocześniejsza w Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź Widzew: Baza ŁKA najnowocześniejsza w Polsce
Od chwili podpisania umowy na budowę zaplecza technicznego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przy stacji Łódź Widzew władze spółki oraz samorząd województwa chwalą się inwestycją jako najnowocześniejszym tego typu obiektem na polskiej kolei. Z zastosowanymi w nim rozwiązaniami technicznymi mogli zapoznać się uczestnicy wizyt studyjnych, towarzyszących IV Kongresowi Kolejowemu.

Od chwili podpisania umowy na budowę zaplecza technicznego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przy stacji Łódź Widzew władze spółki oraz samorząd województwa chwalą się inwestycją jako najnowocześniejszym tego typu obiektem na polskiej kolei. Z zastosowanymi w nim rozwiązaniami technicznymi mogli zapoznać się uczestnicy wizyt studyjnych, towarzyszących IV Kongresowi Kolejowemu.

Układ torowy zaplecza liczy łącznie ok. 3,5 kilometra torów i 12 rozjazdów. Wjazd na jego teren będzie możliwy zarówno od zachodu, jak i od wschodu. Z sześciu torów przelotowych cztery przechodzą przez halę. Oprócz tego dwa tory od strony wschodniej kończą się kozłami oporowymi. Wszystkie tory na zewnątrz hali i dwa wewnątrz niej są zelektryfikowane.

Wykonana w energooszczędnej technologii hala ma 140 m długości i 50 m szerokości. Na każdym z torów mieszczą się 2 składy. Budynek jest przystosowany do obsługi (oczywiście nie w jednym momencie) 20 pociągów Stadlera. W części przeglądowo-naprawczej zamontowano m. in. suwnicę, tokarkę podtorową oraz myjnię. Nie dostarczono jeszcze zapadni, która ma być zamontowana pod jednym z torów.

Ważną cechą wyposażenia łódzkiego zaplecza jest wysoki stopień skomputeryzowania i bezobsługowość. Za przykład może posłużyć system zapewniający kontrolę, utrzymanie i planowanie prac związanych z kołami taboru ŁKA. Do pomiaru bieżącego zużycia kół służy specjalne urządzenie laserowe. Wyniki pomiarów będą wykorzystywane zarówno do wykrywania wad, jak i do planowania gospodarki kołami. Wszystkie odczyty będą przechowywane na serwerze bazy danych i posłużą do generowania dalszych raportów. Będą one także przesyłane do wspomnianej już tokarki podtorowej. Identyfikację pojazdu przez urządzenie umożliwiają specjalne znaczniki przymocowywane do osi i zczytywane przez czujniki.

Swój cykl technologiczny będzie miała też codzienna czynność mycia pojazdu. Pociąg, który przyjedzie z trasy, zostanie skierowany najpierw na specjalny kanał przeznaczony do podczyszczania składu po ewentualnych kolizjach ze zwierzyną. Wszelkie odpady będą usuwane do specjalnego zbiornika. Przy tym samym torze zamontowano instalację do odfekalniania toalet. W zimie będzie też wykorzystywane stanowisko do odladzania pojazdów (proces będzie odbywał się w temperaturze 50 stopni Celsjusza). Tak przygotowany pociąg wjedzie dalej na stanowisko, na którym odbędzie się już właściwe mycie. Podczas tej czynności jednostka będzie stała nieruchomo, a brama z obrotowymi szczotkami będzie przemieszczać się wzdłuż toru po specjalnej szynie. Warto zaznaczyć, że myjnię zaprojektowano z myślą o czyszczeniu także składów trójczłonowych o długości do 70 metrów. Z pozostałej po myciu wody 20% trafi do kanalizacji, a reszta po oczyszczeniu i uzdatnieniu - do ponownego wykorzystania. Do mycia będzie używana woda zdemineralizowana i wosk osuszający.

Inną ważną instalacją jest system do napełniania piasecznic w jednostkach. Napiaszczanie odbywa się za pomocą specjalnego pistoletu (podobnego do końcówek przy dystrybutorach na stacjach benzynowych) poprzez otwór w pudle. Silosy z piaskiem znajdują się na zewnątrz budynku.

W hali znajduje się też 8 mobilnych podnośników pudeł o nośności 18 ton każdy. Można ustawiać je w różny sposób w zależności od rozmieszczenia punktów podparcia na pudle (istnieje techniczna możliwość obsługi różnych typów taboru). Do pracy z podnośnikami wydzielono w hali osobny tor 24b, w rejonie którego wzmocniono po obu stronach posadzkę.

Manewry taboru na torach niezelektryfikowanych będą prowadzone pojazdem dwudrogowym (lokotraktorem), dostarczonym przez sieradzką firmę Crystal Traktor. Przed przejazdem przez stanowisko laserowe lub tokarkę ogumione koła będą unoszone, by zapobiec zniszczeniu precyzyjnych urządzeń. Do hali będą mogły wjeżdżać także samochody dostawcze z zaopatrzeniem.

Sercem całego zaplecza jest skomputeryzowana nastawnia. Zastosowany system sterowania ruchem pociągów to EBI Lock produkcji Bombardiera, taki sam, jak ten, który będzie działał na stacji Łódź Widzew. System kamer przemyslowych umożliwia ponadto dyspozytorowi podgląd kilkunastu miejsc na terenie obiektu. Komunikacja między pracownikami będzie odbywała się poprzez radio, w hali ma też działać sieć bezprzewodowego Internetu.

Zaplecze zaprojektowano w taki sposób, by wiele czynności utrzymaniowych, konserwacyjnych i naprawczych można było wykonywać jednocześnie. Ma to służyć skróceniu czasu, w którym pojazd jest wyłączony z użytkowania. W tworzeniu projektu uczestniczył producent taboru ŁKA - Stadler Polska. Właśnie ta firma będzie też przez najbliższych 15 lat zajmowała się utrzymaniem dostarczonych przez siebie elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Do hali nie wjechal dotychczas żaden pociąg. Zaplecze zgodnie z kontraktem ma zostać oddane do użytku 28 listopada. Wykonawca ubiega się o wydawane przez UTK dopuszczenie do użytkowania bocznicy. Jeszcze w październiku będzie odbywało się kalibrowanie zamontowanych w hali urządzeń z udziałem pociągów.

 

Kongres Kolejowy już za nami

Wywiady, komentarze i relacje z najważniejszych debat znajdziesz tutaj

Kongres Kolejowy to odbywające się cyklicznie największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas tegorocznej edycji w Łodzi spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerów, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. Więcej o tematach poruszanych na Kongresie Kolejowym dowiedzą się Państwo z publikowanych na naszym portalu tekstów. Zachęcamy do udziału również w Kongresie Transportu Publicznego i Kongresie Infrastruktury Polskiej.

 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5