Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Litwa. Wybrano przebieg Rail Baltiki do granicy z Polską

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
23-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Litwa. Wybrano przebieg Rail Baltiki do granicy z Polską
Wiz. LTG InfraRys. ilustracyjny
Litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji wybrało preferowany wariant przebiegu odcinka przyszłego korytarza Rail Baltica. Mowa o trasie w rozstawie normalnotorowym 1435 mm od granicy z Polską do Kowna (Jiesia). Wybór padł na najkrótsze i najbardziej oddalone od obszarów miejskich połączenie kolejowe.

Konsorcjum Sweco Lietuva i DB Engineering & Consulting GmbH odpowiada za opracowanie koncepcji modernizacji odcinka linii Rail Baltica od Jiesia (Kowno) do granicy z Polską. Analizowano cztery warianty inwestycji. Po konsultacjach, Ministerstwo Transportu i Komunikacji Litwy wybrało wariant 6A

Nowa trasa

Trasa między Kownem a granicą z Polską o europejskim rozstawie 1435 mm ma powstać w miejscach, gdzie w ogóle nie było torów kolejowych. Główna trasa ominie więc Mariampol, zostanie oddalona od Kozłowej Rudej i Kalwarii. W Mariampolu i Szostakach planuje się za to powstanie stacji przesiadkowych z linii o znaczeniu regionalnym na magistralę Rail Baltica.

Zgodnie z decyzją Litwy, Łotwy i Estonii pociągi pasażerskie mają kursować z prędkością do 249 km/h. Przewiduje się, że czas przejazdu z Jiesi (Kowna) do granicy z Polską wyniesie około 19 min, z czasem przejazdu trzy i pół godziny z Kowna do Warszawy oraz nieco ponad cztery godziny między stolicami Polski i Litwy.

– Nie mam wątpliwości, że kolej dużych prędkości do Polski nie tylko zwiększy możliwości podróży, ale także zachęci do zacieśniania więzi biznesowych pomiędzy sąsiednimi krajami i znacząco poprawi mobilność wojskową naszego kraju i całego regionu. Oczywiście przyczynić się także do rozwoju przyjaznego dla środowiska transportu – przekazała Loreta Maskaliovienė, wiceminister transportu i komunikacji Litwy.

Obecne połączenie z Polską będzie zachowane

Przypomnijmy, że od 2015 roku funkcjonuje linia kolejowa o europejskim standardzie między polską granicą a Kownem. Została ona zmodernizowana i przedłużona do terminala intermodalnego w Kownie. Dzięki temu możliwe było uruchomienie w 2016 roku pociągów pasażerskich regionalnych do Kowna z Białegostoku (obecnie zawieszone). Litwa zapowiada, że ta jednotorowa trasa będzie nadal wykorzystywana. Ministerstwo podało, że linia jest ważna dla obsługi wojska, gdyż zapewnia dostęp do poligonu w Kozłowej Rudej. W związku z tym kraj zamierza dążyć do podniesienia jej parametrów.

– Aby móc eksploatować ten tor z pełną przepustowością, planujemy w najbliższym czasie ubiegać się o dofinansowanie systemu zarządzania ruchem, który znacząco zwiększyłby liczbę przejeżdżających pociągów, zarówno w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na przewozy towarowe, jak i umożliwić szybsze przejazdy pociągów pasażerskich. Później linia będzie mogła służyć regionalnym połączeniom – przekazał Arenijus Jackus, kierownik ds. koordynacji projektu Rail Baltica w LTG Infra.

Rail Baltica do Wilna i Warszawy

Na kolejny litewski odcinek pod koniec lutego spółka RB Rail AS, która koordynuje projekt Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, ogłosiła przetarg na projekt odcinka trasy między Wilnem a Kownem. Zamówieniem objęty jest ok. 64-km odcinek dwutorowej linii o rozstawie 1435 mm między węzłami kolejowymi w Wilnie i Kownie

Po polskiej stronie zarządca infrastruktury PKP PLK deklarował w ostatnim czasie wykonanie prac na 1/3 długości linii Rail Baltika. Obecnie realizowany jest odcinek Czyżew – Białystok oraz przebudowywana jest stacja Ełk. Projektowane są prace dla odcinków Białystok – Ełk oraz Ełk – granica państwa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij