NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Linia kolejowa Kraków – Zakopane ponownie otwarta. Jaki będzie czas przejazdu?

| Michał Szymajda 24.06.2020 20,4k

Linia kolejowa Kraków – Zakopane ponownie otwarta. Jaki będzie czas przejazdu?
Stacja Zakopanefot. M. Szymajda
Jak co roku, na linię z Krakowa do Zakopanego na okres letni wracają pociągi. Trasa wciąż jest modernizowana, do eksploatacji oddano kolejne nowe odcinki torów, przejazdy kolejowego oraz przystanki i stacje. Sprawdzamy, czy czas przejazdu pociągów uległ poprawie.
Od 26 czerwca na trasie Kraków – Zakopane ponownie pojawią się bezpośrednie wakacyjne połączenia dalekobieżne m.in. z Gdyni, Gdańska i z Warszawy oraz kursy regionalne. Prace na jednotorowej linii Chabówka – Zakopane oraz między Skawiną a Suchą Beskidzką zaplanowano tak, by podróże pociągiem były możliwe latem i zimą, gdy turystyka na Podhalu kwitnie.

Nowymi torami będziemy podróżować ze Skawiny do Suchej Beskidzkiej oraz między Sieniawą a Nowym Targiem i Szaflarami. Podróżni łatwiej wsiądą do pociągów z nowych peronów w Lasku i w Nowym Targu. Letnie podróże kolejową zakopianką ułatwi również dodatkowy przystanek Radziszów Centrum, który od grudnia zwiększył mieszkańcom dostęp do kolei. Podróżni skorzystają też z wcześniej oddanych stacji i przystanków w lokalizacjach: Rzozów, Radziszów, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie i Stryszów. Między Skawiną i Suchą Beskidzką zmodernizowano także aż 60 przejazdów kolejowo-drogowych.

EIC Tatry z Krakowa do Zakopanego w 3 godziny i 2 minuty

Choć toczące się od kilku lat prace mają na celu obniżenie czasu przejazdu między Zakopanem i stolicą Małopolski, ten wciąż pozostaje długi. Najszybszy pociąg między Krakowem a Warszawą – EIC Tatry, przejedzie odcinek w 3 godziny i 2 minuty, niewiele dłużej – w 3 godziny i 8 minut – TLK Małopolska. Najwolniejszy pociąg osobowy – w 4 godziny i 3 minuty. Łącznie par pociągów na całej trasie z Krakowa do Zakopanego w dzień powszedni będzie 7, a w weekendy – 8.

Zaletą połączenia kolejowego jest jednak uniezależnienie od częstych na drogowej zakopiance korków oraz, na przykład, możliwość przewiezienia roweru. Dla porównania: czas przejazdu autobusów między Krakowem a Zakopanem waha się od 2 godzin do 2 godzin i 20 minut. Oczywiście: w sprzyjających warunkach drogowych. 

Niestety tylko w wypadku EIC Tatry podróż pociągiem w dłuższych relacjach, np. z Warszawy, będzie konkurencyjna czasowo (5 godzin i 59 minut). Inne pociągi w tym sezonie letnim mają ze stolicy długi czas przejazdu, a na dodatek pociągi nocne nie prowadzą wagonów-kuszetek i sypialnych z uwagi na obostrzenia pandemiczne, co sprawia, że podróż będzie nie tylko długa, ale i niewygodna.

Co dalej z kolejową zakopianką?

Roboty budowlane pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką już się zakończyły. Po wakacjach prace będą kontynuowane na linii Chabówka – Zakopane. Rozpocznie się także realizacja trzeciego odcinka między Suchą Beskidzką a Chabówką. Umowę na jego naprawę PLK podpisały w grudniu 2019. PKP PLK w komunikacie zapowiada zakończenie wszystkich prac w 2023 r.

Na modernizację kolejowej zakopianki, w ramach projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka –- Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5