Partnerzy serwisu:
Biznes

Liberadzki: Nie tędy droga

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
10-05-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Przegląd, 10 maja 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Liberadzki: Nie tędy droga
- Warto spytać, ile pieniędzy z budżetu kolej efektywnie w tym roku już otrzymała. Realnie bowiem na 1 kilometr torów wydajemy w Polsce średnio 4 tys. euro rocznie. Czesi - 20 tys. euro rocznie, Niemcy - 130 tys. euro. Holendrzy - aż 400 tys. euro, podobnie Luksemburg. Gdybyśmy chcieli utrzymywać naszą sieć w sposób niemiecki, to będzie nas stać na zachowanie 1 tys. km czynnych linii kolejowych - mówi w "Przeglądzie" eurodeputowany Bogusław Liberadzki.

- To nie kolej jest odpowiedzialna za to, żeby przewozić ludzi tanio, to kwestia odpowiedzialności rządu. Mamy społeczeństwo o określonym poziomie zamożności, trzeba to przyjąć do wiadomości i dotować przewozy kolejowe, tak by istniała możliwość wyboru. Chodzi tu o jakość życia obywateli. Albo ktoś chce dojechać np. do Krakowa w czasie 2,5 godziny i zapłaci za bilet 110 zł, bo zaoszczędzona godzina ma dla niego wartość - albo zapłaci 40 zł i będzie jechał prawie 4 godziny. Jak społeczeństwo zacznie się bogacić, będzie w stanie zapłacić więcej - mówi prof. Liberadzki.

Jak twierdzi, reforma kolei w 2001 r. spowodowała przede wszystkim wzrost kosztów. - Zmiana sposobu wewnętrznego finansowania doprowadziła do zwiększenia kosztów o parę miliardów złotych rocznie. Gdy PKP stanowiły jedną strukturę, koszty energii elektrycznej rozliczano między przewozy towarowe i przewozy pasażerskie po cenie zakupów z elektrowni. Obecnie energię sprzedaje kolejowa spółka Energetyka, która do ceny zakupu prądu dolicza koszty własnego funkcjonowania, swój zysk oraz VAT. Faktura, powiększona o 30 proc. trafia do spółki Przewozy Regionalne. Spółka Polskie Linie Kolejowe także wlicza do faktury: koszty sieci, zysk, VAT i koszty zarządu. Spółka Informatyka i Telekomunikacja - tak samo. Czyli na koszt jednego przewozu składają się faktury wystawione przez kilka spółek kolejowych - tłumaczy Liberadzki w "Przeglądzie". Jego zdaniem powinny istnieć jedne PKP, a wymogi unijne narzucają jedynie oddzielenie działalności przewozowej od zarządzania infrastrukturą.

- Koszty stałe stanowią ponad 80 proc. wszystkich kosztów kolei, więc zmniejszanie skali działania powoduje tylko to, że koszt jednostkowy przewozu rośnie. Czyli łupi się tych, którzy są skazani na kolej. Tak nie wygrywa się konkurencji na rynku. Wygrywa się, odbierając komuś rynek - a nie, wzorem naszej kolei, zastanawiając się, jak zastąpić transport kolejowy autobusowym. Nie tędy droga - kończy Bogusław Liberadzki w "Przeglądzie".

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Liberadzki: KE nigdy nie zabraniała rewitalizacji linii kolejowych

Prawo i polityka

Liberadzki: KE nigdy nie zabraniała rewitalizacji linii kolejowych

jm, Rynek Kolejowy, 15 kwietnia 2011 15 kwietnia 2011

Liberadzki: Solidaryzuję się z kolejarzami

Warte uwagi

Liberadzki: Solidaryzuję się z kolejarzami

lp, Rynek Kolejowy, 17 sierpnia 2011 17 sierpnia 2011

Rząd odda Unii 5 mld zł?

Biznes

Rząd odda Unii 5 mld zł?

jm, Rynek Kolejowy 29 września 2011

MRR: Liberadzki nie ma racji

Prawo i polityka

MRR: Liberadzki nie ma racji

lp, Rynek Kolejowy 30 września 2011

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Liberadzki: KE nigdy nie zabraniała rewitalizacji linii kolejowych

Prawo i polityka

Liberadzki: KE nigdy nie zabraniała rewitalizacji linii kolejowych

jm, Rynek Kolejowy, 15 kwietnia 2011 15 kwietnia 2011

Liberadzki: Solidaryzuję się z kolejarzami

Warte uwagi

Liberadzki: Solidaryzuję się z kolejarzami

lp, Rynek Kolejowy, 17 sierpnia 2011 17 sierpnia 2011

Rząd odda Unii 5 mld zł?

Biznes

Rząd odda Unii 5 mld zł?

jm, Rynek Kolejowy 29 września 2011

MRR: Liberadzki nie ma racji

Prawo i polityka

MRR: Liberadzki nie ma racji

lp, Rynek Kolejowy 30 września 2011

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5