Partnerzy serwisu:
Biznes

Liberadzki: Środki z prywatyzacji PKP Cargo muszą pójść na inwestycje w tej spółce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
17-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Liberadzki: Środki z prywatyzacji PKP Cargo muszą pójść na inwestycje w tej spółce
Bogusław Liberadzki (SLD), minister transportu i gospodarki morskiej w latach 1993-97, a obecnie poseł do Parlamentu Europejskiego, sceptycznie podchodzi do planów prywatyzacji PKP Cargo.

Być może jeszcze w październiku nastąpi debiut giełdowy PKP Cargo. Tą drogą sprywatyzowana zostanie 50% minus 1 akcja spółki; dzięki temu Skarb Państwa utrzyma większościowy pakiet udziałów w PKP Cargo.

- Generalnie jestem sceptycznie nastawiony do prywatyzacji przewoźników kolejowych, typu PKP Cargo, PKP Intercity, Przewozy Regionalne. PKP Cargo znalazło się w sytuacji braku możliwości efektywnego funkcjonowania bez istotnego zasilenia kapitałowego, co było do przewidzenia, jako skutek dotychczasowych strategii wobec PKP. – uważa Liberadzki. – Wprowadzenie PKP Cargo na giełdę ma zatem dać szansę rozwojowe, pod warunkiem, iż uzyskane środki zostaną przeznaczone na inwestycje w PKP Cargo, a nie zostaną one przejęte przez państwo lub PKP SA. W tym kontekście, zachowanie pakietu kontrolnego przez państwo na trwałe miałoby pewien sens ekonomiczny, ważne jest także z punktu widzenia zachowania bezpieczeństwa transportowego państwa. Zakładam przy tym, że PKP Cargo ma strategię ekspansji gospodarczej, a nie jest przewidziane do sprzedaży. Jeżeli natomiast uzyskane przychody z giełdy nie będą przeznaczone na inwestycje w PKP Cargo, ta operacja jest dla mnie wątpliwa – dodaje były minister.

Polityk SLD nie podziela entuzjazmu obecnego ministra transportu Sławomira Nowaka, który mówi, iż prywatyzacja PKP Cargo wzmocni pozycję spółki do tego stopnia, że podejmie ona równorzędną rywalizację z Deutsche Bahn. – Zdecydowanie za wcześnie o tym mówić, ponieważ jest zasadnicza różnica między DB a PKP. U podłoża tej różnicy leżą diametralnie odmienne polityki transportowe Niemiec i Polski w stosunku do transportu kolejowego. Znaczący wzrost roli PKP Cargo w Europie może nastąpić tylko i wyłącznie, jeżeli środki pochodzące ze sprzedaży na giełdzie trafią do PKP Cargo, a jednocześnie rząd będzie prowadzić właściwą politykę umacniania transportu kolejowego w systemie transportowym kraju – zwraca uwagę Liberadzki.

Według byłego ministra, zainteresowanie ze strony Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju wykupem akcji PKP Cargo, oficjalnie zasygnalizowane przez szefów EBOiR, nie musi oznaczać wysokiej oceny rynkowej wartości spółki. – Z reguły uczestnictwo EBOiR jest sygnałem mającym zachęcać innych inwestorów i świadczy o pewnych obawach co do absorpcji oferowanych akcji na giełdzie. Trudno dziś przewidzieć, jak duże będzie zainteresowanie akcjami PKP Cargo, bowiem inwestorzy zapewne zdawać będą sobie sprawę ze stanu infrastruktury kolejowej – kończy Bogusław Liberadzki.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Liberadzki: Solidaryzuję się z kolejarzami

Warte uwagi

Liberadzki: Solidaryzuję się z kolejarzami

lp, Rynek Kolejowy, 17 sierpnia 2011 17 sierpnia 2011

Rząd odda Unii 5 mld zł?

Biznes

Rząd odda Unii 5 mld zł?

jm, Rynek Kolejowy 29 września 2011

MRR: Liberadzki nie ma racji

Prawo i polityka

MRR: Liberadzki nie ma racji

lp, Rynek Kolejowy 30 września 2011

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Liberadzki: Solidaryzuję się z kolejarzami

Warte uwagi

Liberadzki: Solidaryzuję się z kolejarzami

lp, Rynek Kolejowy, 17 sierpnia 2011 17 sierpnia 2011

Rząd odda Unii 5 mld zł?

Biznes

Rząd odda Unii 5 mld zł?

jm, Rynek Kolejowy 29 września 2011

MRR: Liberadzki nie ma racji

Prawo i polityka

MRR: Liberadzki nie ma racji

lp, Rynek Kolejowy 30 września 2011

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5