NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Leo Express doczekał się decyzji UTK dla jednej z tras do Polski

| Jakub Madrjas 28.07.2020 239

Leo Express doczekał się decyzji UTK dla jednej z tras do Polski
Fot. Leo Express
Czeski prywatny przewoźnik Leo Express otrzymał decyzję Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie uruchomienia połączeń komercyjnych na trasie Praga – Wrocław. Przewoźnik czekał na nią od kwietnia ubiegłego roku; w międzyczasie zdążył uruchomić na tej trasie połączenie na zlecenie samorządów.
Zawiadomienie Leo Express o  planowanych nowych międzynarodowych usługach pasażerskich na trasie Wrocław Główny – Praha hl.n. zostało złożone do Urzędu Transportu Kolejowego 18 kwietnia 2019 roku. Po 15 miesiącach, 15 lipca 2020 r. UTK wydał decyzję w tej sprawie, która właśnie została opublikowana w dzienniku Urzędowym UTK. Jak czytamy, na wnioskowanej trasie Leo Express Global uruchomi 2 pary pociągów na dobę od soboty do niedzieli, oraz 1/2 pary pociągów na dobę w poniedziałki i w piątki. Decyzja jest ważna na pięć kolejnych rozkładów jazdy, poczynając od obecnie obowiązującego.

Wszystko albo nic

Według UTK, przewoźnik zobowiązany jest uruchamiać nowe połączenia pasażerskie w częstotliwości oraz terminach wynikających z decyzji, a zmniejszenie liczby połączeń lub skrócenie trasy można uzasadnić tylko czynnikami zewnętrznymi. – Prezes UTK stoi na stanowisku, że każdy aplikant, starający się o decyzję o przyznaniu otwartego dostępu, powinien racjonalnie podchodzić do kwestii jego faktycznych możliwości świadczenia usług w sposób określony w złożonym przez niego wniosku – pisze Urząd w uzasadnieniu.

Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Międzylesie, Roztoki Bystrzyckie, Domaszków, Długopole-Zdrój, Bystrzyca Kłodzka Przedmieście, Bystrzyca Kłodzka, Gorzanów, Krosnowice Kłodzkie, Kłodzko Miasto, Kłodzko Główne, Ławica, Bardo Śląskie, Bardo Przyłęk, Suszka, Kamieniec Ząbkowicki, Starczów, Ziębice, Henryków, Biały Kościół, Strzelin, Warkocz, Boreczek, Węgry, Żórawina, Smardzów Wrocławski oraz Wrocław Główny.

Do obsługi mają zostać wykorzystane tylko i wyłącznie pociągi Stadler Flirt (przewoźnik posiada ich pięć). Według załączonego rozkładu, pociągi odjeżdżałyby z Wrocławia o 03:38 w poniedziałek i o 05:25 i 17:25 w sobotę i niedzielę (przyjazdy do Pragi o 8:22, 09:51 i 21:51). Powrotne pociągi odjeżdżałyby z Pragi o 06:09 (w soboty i niedziele) oraz o 18:09 (od piątku do niedzieli). We Wrocławiu byłyby odpowiednio o 10:35 i 22:35.

W międzyczasie powstały połączenia dotowane Leo Expressu i KD


Jak czytamy w uzasadnieniu, wniosek został zgodnie z wezwaniem UTK uzupełniony przez przewoźnika 30 maja, i 17 czerwca sprawie nadano bieg. Pismem z 19 lipca 2019 r. marszałek województwa dolnośląskiego, złożył do Prezesa UTK wniosek o badanie głównego celu nowej usługi Leo Express. 2 września UTK wystąpił o dodatkowe informacje do przewoźnika: spodziewanego udziału pasażerów w ruchu międzynarodowym i krajowym, strategii marketingowej i taryfy. Leo Express odpowiedział po powiadomieniu powtórnym; pojawiły się jednak kwestie tajemnicy przedsiębiorstwa. Później sprawę uzupełniano o kolejne dokumenty, co powodowało przedłużenie jej rozpatrywania. Zmienił się również pełnomocnik przewoźnika.  

Ostatecznie zgłoszony przez województwo dolnośląskie wniosek o badanie głównego celu został rozpatrzony przez Prezesa UTK i oceniony jako nieuzasadniony – urząd uznał, że  nie można podzielić zarzutu zgłoszonego przez województwo dolnośląskie, według którego Leo Express jest zainteresowana realizowaniem połączeń na trasie krajowej. Prezes UTK zwrócił jednakże uwagę na zgłoszony przez województwo dolnośląskie zarzut podobieństwa oferty przewozowej, pod względem przewidywanych stacji zatrzymania po stronie polskiej, i z tego powodu zawarł w decyzji warunki dotyczące wykonywania przewozów na całej trasie, a więc pomiędzy stacjami Wrocław Główny i Praha hl.n.

Warto przypomnieć że w międzyczasie, a dokładnie w grudniu ubiegłego roku, Leo Express uruchomił połączenie weekendowe na tej trasie (odjazdy z Wrocławia o 06:01). Zrobił to jednak nie w ramach otwartego dostępu, a w ramach dotowanych przez lokalne samorządy połączeń i we współpracy z Kolejami Dolnośląskimi.  Po okresie lockdownu wróciły one na tory z początkiem miesiąca. Przewoźnik prowadzi w ramach otwartego dostępu międzynarodowe pociągi Praga – Kraków. Ma również zgodę na uruchomienie połączeń Praga – Terespol, ale nie ma jeszcze potrzebnych do uruchomienia połączeń pociągów Sirius z chińskiego CRRC.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5