Leo Express, prywatny czeski przewoźnik kolejowy zapowiada wprowadzenie nowych relacji międzynarodowych dla pociągów komercyjnych. Wiosną przyszłego roku operator uruchomi międzynarodowe pociągi z Pragi do Bratysławy, które będą obsługiwane sprowadzonymi niedawno z Hiszpanii do Czech, używanymi zestawami Talgo S6. Jednocześnie przewoźnik będzie zmuszony na pewien czas zawiesić międzynarodowe połączenia z Pragi przez Żylinę do Koszyc z powodu braku odpowiedniego taboru do dalszej obsługi tej relacji.
Począwszy od 30 kwietnia 2026 r. Leo Express uruchomi dwie pary pociągów ekspresowych w relacji Praga – Bratysława. Pociągi będą kursowały codziennie, wyjeżdżając z praskiego głównego dworca o godz. 6:25 i 14:23.
Z Pragi do Bratysławy przez Hodonín z pominięciem Brna
W przeciwieństwie do pociągów narodowego przewoźnika EuroCity Metropolitan, obsługujących na co dzień trasę Praga – Bratysława – Budapeszt, prywatny operator zaproponował alternatywne rozwiązanie, trasując swoje pociągi nieco okrężną drogą.
Pociągi LE pojadą przez Přerov i Hodonín, pomijając Brno, drugie największe miasto w Czechach. Na nowym połączeniu skorzystają mieszkańcy 23-tysięcznego Hodonina, miasta pozbawionego dotychczas bezpośrednich pociągów do stolicy Republiki Czeskiej. Ciekawostką jest to, że w rozkładzie jazdy nie przewidziano postojów handlowych na słowackiej stacji granicznej Kúty.
Podróż z Pragi do Bratysławy z postojami między innymi w Kolinie, Pardubicach, Ołomuńcu, Přerovie i Hodoninie będzie trwała 5 h 33 min, czyli aż o godzinę dłużej w porównaniu do pociągów EuroCity Metropolitan, jadącymi przez Brno. Poranny pociąg skończy bieg na dworcu głównym w Bratysławie, natomiast popołudniowy skład będzie miał wydłużoną relację do stacji Bratislava-Petržalka, położonej w największej dzielnicy mieszkaniowej Bratysławy po drugiej stronie Dunaju. W drogę powrotną poranny LE wyjedzie z Bratysławy już o godz. 4:05 (dworzec Petržalka) i o 4:30 z dworca głównego. Kurs popołudniowego pociągu ze stacji Bratislava hlavná stanica zaplanowano na godz. 13.30. Choć czas przejazdu do Pragi dla obu pociągów będzie identyczny i wyniesie 5 h i 25 minut, to w drodze powrotnej wystąpią różnice w postojach handlowych na poszczególnych stacjach pośrednich. Poranny pociąg nie zatrzyma się w Hulínie i Přerovie, natomiast popołudniowy skład nie będzie zabierał pasażerów z Otrokovic.
Podróż składem Talgo już od 18 zł
Nowe połączenie Praga – Bratysława ma być obsługiwane pociągami Talgo, co będzie zupełną nowością na czeskiej i słowackiej sieci kolejowej. Leo Express podpisał 10-letnią umowę ze spółką zależną Renfe Alquiler de Material Ferroviario SME na leasing
trzech używanych zestawów Talgo VI, wycofanych z eksploatacji w Hiszpanii przez koleje Renfe. Pierwszy zestaw przybył do Czech w sierpniu 2025 roku i aktualnie poddawany jest jazdom testowym. Do prowadzenia 13-wagonowych zestawów Talgo VI o prędkości konstrukcyjnej 200 km/h z techniką wychylnego pudła posłużą wielosystemowe lokomotywy Siemens Vectron.
Leo Express na trasie Praga – Bratysława chce konkurować z narodowym przewoźnikiem, kusząc nowych pasażerów nowoczesnym, choć używanym taborem i zaskakująco tanimi biletami na przejazd. Podróż w klasie Economy Promo będzie możliwa już za 99 koron czeskich, czyli niecałe 18 zł. Bilety na klasę Economy będą sprzedawane od 119 CZK (21 zł), a na klasę Business od 349 koron (62 zł).
Leo Express musi zrezygnować z obsługi trasy do Żyliny i Koszyc
Zanim pociągi Talgo w barwach Leo Express wyjadą na trasę Praga – Bratysława, prywatny przewoźnik będzie zmuszony (przynajmniej na pewien czas) do rezygnacji z obsługi innej międzynarodowej trasy na Słowację. Dobiega końca przebudowa ważnego węzła kolejowego w Żylinie na północy Słowacji, która jest jednocześnie zwieńczeniem trwającej ponad dwie dekady modernizacją magistrali Bratysława – Żylina. Ostatnim etapem prac infrastrukturalnych w Żylinie będzie zmiana systemu zasilania z obecnych 3 kV prądu stałego na 25 kV prądu przemiennego. Zmiana systemu zasilania dla przewoźnika Leo Express będzie wiązała się z brakiem możliwości przejazdu przez Żylinę elektrycznymi zespołami trakcyjnymi FLIRT, które są przystosowane do pracy jedynie w systemie 3 kV.
Pociągi LE z Pragi przez Żylinę do Preszowa i Koszyc po raz ostatni pojadą 28 lutego 2026 roku. Dzień później jednosystemowe EZT FLIRT zostaną przekierowane do obsługi
nowych relacji do Polski. Powrót pociągów do Preszowa zaplanowano na 30 kwietnia 2026 r.