9 peronów, 30 przejazdów, 6 nastawni, 4 wiadukty oraz 2 podziemne przejścia i kładki dla pieszych - to najważniejsze obiekty, które powstają w ramach budowy LCS Łuków na stacjach w Siedlcach, Łukowie i Międzyrzecu Podlaskim. Poza nimi, gruntownie przebudowywane są również układy torowe tych trzech stacji na magistrali E20, co podwyższy bezpieczeństwo i pozwoli na podniesienie prędkości przejazdu pociągów w rejonie modernizowanych odcinków.
Widać coraz większe efekty prac prowadzonych na linii kolejowej E20 w rejonie budowy LCS Łuków. Została już wykonana część zaplanowanych zadań, a pasażerowie już mogą korzystać z tych peronów, które udało się do tej pory przekazać do eksploatacji. Poza samą modernizacją peronów w Siedlcach, Łukowie i Międzyrzecu Podlaskim, powstają także nowe wiaty oraz nowoczesny system nagłośnienia i tablic informacyjnych. Tzw. niskie perony są podwyższane do 76 cm, stare i wyeksploatowane elementy tzw. małej architektury są wymieniane na nowe, a dzięki instalacji wind, perony staną się wreszcie dostępne dla rodziców z dziećmi w wózkach i dla osób niepełnosprawnych.
Są pierwsze efekty
Na przystanku Łuków Zapowiednik zostały już oddane do eksploatacji dwa perony. Również postępują prace przy wykańczaniu peronu na stacji Łuków. Trwają także prace przy modernizacji przejazdów kolejowych oraz przy wiadukcie w ciągu ul. Międzyrzeckiej, który usprawni ruch kolejowy i drogowy. Prace infrastrukturalne idą pełną parą również w Międzyrzecu, gdzie - poza remontem peronów i układu torowego - powstaje przejście podziemne. W Siedlcach prace wciąż są prowadzone w południowej części stacji. Prawie gotowy jest modernizowany peron oraz fragment tunelu drogowego, który połączy północną i południową część miasta. Prace jednak delikatnie się opóźniają. Jeszcze we wrześniu wykonawca miał przenieść się z pracami budowlanymi na północną część stacji, tymczasem inwestor deklaruje, że nastąpi to w listopadzie. Na stacji w Siedlcach widać już nowe wiaty peronowe, windę, fragmenty klatek schodowych oraz odcinki dwóch tuneli w południowej części stacji.
Projekt współfinansowany jest ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Wartość umowy na wykonanie robót przekracza 500 mln zł brutto. Projekt powinien być zrealizowany - zgodnie z harmonogramem - do lipca przyszłego roku.
Będą kolejne modernizacje
Na tym jednak nie koniec prac modernizacyjnych na linii E20 między Warszawą a granicą z Białorusią. Pod koniec sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe wyłoniły wykonawcę, który przygotuje dokumentację projektową do budowy LCS Terespol. Projekt obejmie stacje: Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol. Prace będą obejmowały podobny zakres robót, jak w przypadku LCS Łuków (odcinki szlakowe zostały już wcześniej zmodernizowane). Ta inwestycja powinna być zrealizowana do roku 2018.