Nawet rok opóźnienia nabierze projekt przebudowy stacji kolejowych w Siedlcach, Łukowie i w Międzyrzecu Podlaskim, w ramach budowy LCS Łuków. Do 31 grudnia wykonawcy nie udało się zrealizować wszystkich zaplanowanych w ramach tej inwestycji robót. Teraz PKP PLK deklarują, że prace potrwają najpóźniej do połowy roku 2016.
Do końca 2015 roku nakłady poniesione na budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym w Łukowie i przebudowę stacji w Międzyrzecu Podlaskim, Łukowie i w Siedlcach, wyniosły 362 mln zł, z czego 307 mln zł to płatności podlegające refundacji Unii Europejskiej. Nad wykonawcą ciążą kary za niedotrzymanie terminów (0,05% całkowitej ceny brutto za każdy dzień przekroczenia terminu, z maksymalną karą w wysokości 10% wartości kontraktu). Tymczasem termin zakończenia prac minął pod koniec lipca 2015 roku, a więc opóźnienie już w tej chwili sięga pół roku, a będzie większe.
Prace w toku
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, zasadnicza część prac na trzech modernizowanych stacjach – w Siedlcach, Łukowie i w Międzyrzecu Podlaskim – jest już wykonana. W Łukowie powstała kładka dla pieszych, dwa nowe perony, przebudowany został układ torowy, a w tej chwili trwają prace związane z siecią trakcyjną oraz urządzeniami zabezpieczenia ruchu. – Przeprowadzane są odbiory techniczne w poszczególnych branżach, co umożliwi wystąpienie o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektów do nadzoru budowlanego. Do wykonania pozostały końcowe roboty drogowo – asfaltowe i wykończeniowe na wiadukcie nad drogą wojewódzką nr 806 w kierunku Międzyrzeca Podlaskiego. Na stacji wykonane zostaną prace okołotorowe oraz prace związane z uruchomieniem systemów srk i teletechnicznych wiążących w całość system sterowania ruchem kolejowym LCS Łuków – informuje Karol Jakubowski z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na terenie stacji Siedlce przebudowane zostały dwa wiadukty kolejowe, powstało podziemne przejście dla pieszych oraz wiadukt kolejowy, pod którym w przyszłości tamtejszy urząd miasta wybuduje drogę. Na stacji wybudowano trzy perony. Tak jak na stacjach poprzednich, przebudowano układ torowy oraz infrastrukturę towarzyszącą.
Roboty nawet do czerwca
Wciąż pozostały jeszcze prace na szlakach. Chodzi o zabudowę urządzeń związanych z zabezpieczeniem ruchu i podniesieniem poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Jak informują przedstawiciele PKP PLK, przewidywany termin zakończenia robót to koniec pierwszej połowy bieżącego roku. Poszczególne obiekty mają być oddawane do użytkowania w chwili zakończenia wszystkich robót i po uzyskaniu pozwoleń na użytkowanie.
Umowa na budowę lokalnego centrum sterowania ruchem w Łukowie podpisana została z końcem sierpnia 2012 roku. Od tego czasu wykonawca miał 35 miesięcy na realizację kontraktu, a więc prace powinny były zostać zakończone w lipcu roku 2015. Inwestycja nabrała jednak dużego opóźnienia. Jeszcze w styczniu 2015 roku deklarowano, że terminem zakończenie robót będzie grudzień. Teraz wiadomo, że wykonawca potrzebuje jeszcze nawet pół roku na zakończenie projektu.
Wybudowanie lokalnego centrum sterowania w Łukowie jest kolejnym etapem modernizacji magistrali E20. Przed realizacją tej inwestycji zmodernizowane zostały odcinki szlakowe między Siedlcami a Terespolem. Na kolejne lata planowana jest jeszcze budowa LCS w Terespolu i modernizacja kolejnych stacji.