Napięta sytuacja panuje na placu budowy lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym w Łukowie oraz na równolegle modernizowanych stacjach w Międzyrzecu Podlaskim i w Siedlcach. Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy", inwestycji nie grozi utrata unijnego dofinansowania. Refundacja poniesionych wydatków nie obejmie jednak tego, czego nie da się do 31 grudnia zrealizować.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa deklaruje, że zaawansowanie robót w ramach projektu obejmującego modernizację wszystkich trzech stacji: w Siedlcach, Łukowie i Międzyrzecu Podlaskim, wynosi w tej chwili 85%. – Deklarowany przez wykonawcę termin zakończenia robót to 31 grudnia 2015 r. – informuje biuro prasowe MIB. Ministerstwo dodaje, że PKP Polskie Linie Kolejowe trzymają rękę na pulsie. – Postęp prac jest ściśle monitorowany przez PKP PLK, m.in. w ramach cotygodniowych narad z udziałem inżyniera projektu. Wykonawca jest stale monitorowany, by roboty były prowadzone we wszystkich dostępnych obszarach, z maksymalnym wykorzystaniem ludzi i sprzętu – czytamy w komentarzu ministerstwa.
Resort uspokaja też w kwestii finansowania projektu w ramach "starej" perspektywy finansowej Unii Europejskiej. – Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko uzyska refundację wydatków poniesionych przed zakończeniem okresu ich kwalifikowalności, czyli do 31 grudnia 2015 r. Koszty poniesione po 2015 r. nie będą mogły zostać zrefundowane, ale nie wiąże się to z utratą pełnego przyznanego dofinansowania UE. PKP PLK na bieżąco monitorują wystąpienie ryzyka, podejmując jednocześnie działania dla uniknięcia go – poinformował „Rynek Kolejowy" przedstawiciel biura prasowego MIB.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Pol-Aqua, Dragados, Vias y Construcciones oraz Electren. Przetarg na budowę LCS Łuków ogłoszono w lipcu 2011 roku, a umowa na realizację inwestycji została podpisana 30 sierpnia 2012 roku. Projekt „Modernizacja linii kolejowej E 20/CE 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap II” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, a jego koszt to prawie 550 mln zł brutto. Inwestycja miała zostać pierwotnie zrealizowana do połowy bieżącego roku.