Partnerzy serwisu:
Biznes

LCS Łuków: Inwestycja coraz bardziej zagrożona?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
06-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
LCS Łuków: Inwestycja coraz bardziej zagrożona?
Mimo że kończąca się zima była zdecydowanie sprzyjająca realizacjom inwestycji budowlanych, to gołym okiem widać duże opóźnienie w realizacji budowy LCS Łuków. Nastręcza to sporo zmartwień władzom Siedlec, które obawiają się komunikacyjnego paraliżu miasta. Dodatkowo, coraz bardziej prawdopodobne mogą wydawać się pogłoski o możliwości utraty unijnego dofinansowania przez kolej.

– Już w tej chwili jest poważne zagrożenie tej inwestycji. Co prawda jest jeszcze szansa jej skończenia, ale już pojawia się zagrożenie – uważa wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury i poseł PiS Krzysztof Tchórzewski. – Jeżeli wykonawca do 15 marca nie uwinie się ze sprawami przygotowawczymi, to zagrożenie może się jeszcze zwiększyć – dodaje Tchórzewski.

Cienka linia

Opóźnienie inwestycji wyraźnie widać na przykładzie Siedlec, gdzie wciąż trwają prace na południowych torach stacji. Pierwotny harmonogram robót zakładał zakończenie prac w tej części stacji jeszcze we wrześniu 2014 r. i rozpoczęcie remontu torów po północnej stronie. Pomimo tak dużego poślizgu, wciąż nie wiadomo, kiedy wyremontowane tory i wybudowany peron zostaną włączone do eksploatacji, a prace budowlane przeniesione zostaną na tory od strony centrum miasta.

– Do końca roku muszą być zapłacone wszystkie faktury refundowane przez Unię Europejską. To oznacza, że z końcem listopada powinny być zakończone wszelkie procedury odbiorcze. To jest już cienka linia. Jeżeli inwestycja nie będzie w terminie zakończona, to Polska będzie musiała zwrócić nawet przedpłaty – ostrzega wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Strach w oczach samorządowców

Obaw nie kryje również prezydent Siedlec Wojciech Kudelski. Jego zmartwienie ma jednak nieco inny charakter. Istnieje bowiem zagrożenie, że w związku z remontami miasto może stanąć w korkach. W niedalekim sąsiedztwie stacji znajdują się dwa wiadukty kolejowe, pod którymi przebiegają drogi łączące północną i południową część Siedlec. Harmonogram robót zakłada najpierw remont tzw. wiaduktu łukowskiego, a następnie garwolińskiego. Prezydent Siedlec obawia się jednak, że w obawie przed niedotrzymaniem terminów i utratą unijnego dofinansowania wykonawca zadecyduje o jednoczesnym remoncie wiaduktów. Byłby to gwóźdź do trumny dla kierowców, ponieważ również w tym roku miasto planuje wyremontować wiadukt drogowy nad torami, który jest jednym z czterech na terenie miasta ciągów drogowych pozwalających przedostać się na drugą stronę torów. Gdyby prace zbiegły się w czasie, trzy z czterech dróg łączących obie strony miasta byłyby w znaczącym stopniu niedostępne dla kierowców.

– Podzieliłem się uwagami, że nie widzę postępu robót, mimo łagodnej zimy. Powiedziałem, że boję się, iż wykonawca zacznie remontować wiadukty jednocześnie i sparaliżuje miasto. Zapewniono mnie, że wszystkie terminy zostaną jednak dotrzymane – wyjaśnia Wojciech Kudelski. – Obawiam się takiej sytuacji, dlatego głośno krzyczę, monituję i proszę, żeby tę sprawę poważnie traktować. Patrząc na to okiem laika nawet można stwierdzić, że w tych warunkach atmosferycznych powinny być prowadzone roboty przy wiaduktach – dodaje prezydent Siedlec.

Opóźnienia pod kontrolą?

Na przełomie stycznia i lutego rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz uspokajał, że inwestycja nie jest zagrożona. – Ten projekt zostanie zakończony i rozliczony do 2015 r. Przypominam, że monitorujemy wszystkie sprawy związane z tą inwestycją. Rozliczymy go do końca roku i skonsumujemy całe dofinansowanie unijne, które jest przeznaczone na tę inwestycję – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz. Rzecznik PKP PLK przypomina, że wszelkie opóźnienia wykonawcy są raportowane, natomiast później będą one przedmiotem ostatecznych rozliczeń. Kary umowne w ramach kontraktu mogą sięgnąć 10% wartości kontraktu.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Siedlczanie poczekają na tunel pod stacją kolejową

Infrastruktura

Siedlczanie poczekają na tunel pod stacją kolejową

Łukasz Pastor 31 marca 2016

Siedlce: Koniec przebudowy stacji coraz bliżej

Fotorelacje

Siedlce: Koniec przebudowy stacji coraz bliżej

lp, Rynek Kolejowy 08 listopada 2015

LCS Łuków: Prace potrwają nawet do połowy roku

Infrastruktura

LCS Łuków: Prace potrwają nawet do połowy roku

lp, Rynek Kolejowy 18 stycznia 2016

Siedlce: Powstaje długo oczekiwany tunel pod stacją

Fotorelacje

LCS Łuków: Są widoczne efekty prac modernizacyjnych

Fotorelacje

LCS Łuków: Są widoczne efekty prac modernizacyjnych

lp, Rynek Kolejowy 27 września 2014

Zobacz również:

Siedlczanie poczekają na tunel pod stacją kolejową

Infrastruktura

Siedlczanie poczekają na tunel pod stacją kolejową

Łukasz Pastor 31 marca 2016

Siedlce: Koniec przebudowy stacji coraz bliżej

Fotorelacje

Siedlce: Koniec przebudowy stacji coraz bliżej

lp, Rynek Kolejowy 08 listopada 2015

LCS Łuków: Prace potrwają nawet do połowy roku

Infrastruktura

LCS Łuków: Prace potrwają nawet do połowy roku

lp, Rynek Kolejowy 18 stycznia 2016

Siedlce: Powstaje długo oczekiwany tunel pod stacją

Fotorelacje

LCS Łuków: Są widoczne efekty prac modernizacyjnych

Fotorelacje

LCS Łuków: Są widoczne efekty prac modernizacyjnych

lp, Rynek Kolejowy 27 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5