Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź – Kutno: Drugi tor na części trasy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
15-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź – Kutno: Drugi tor na części trasy
fot. Łukasz Bryłowski/PKP PLK
W przyszłym roku może rozpocząć się projektowanie długo oczekiwanej rozbudowy linii 16 między aglomeracją łódzką a Kutnem. Wzrost przepustowości ma zapewnić dobudowa drugiego toru, ale tylko na części trasy. Inwestycja będzie wiązać się z czasowym zamknięciem ruchu na najważniejszym korytarzu wybiegającym z Łodzi na północ.

Od kilku lat trwają prace koncepcyjne związane z przebudową trasy z Łodzi do Kutna. W obliczu rosnącego ruchu regionalnego i sporej liczby pociągów dalekobieżnych aktualny układ wydaje się cechować zbyt niską przepustowością. Linia 16 Łódź Widzew – Zgierz – Kutno jest bowiem jednotorowa.

Wygrało rozwiązanie raczej minimalistyczne

Zarządca infrastruktury rozważał różne koncepcje: budowę drugiej linii, dobudowę drugiego toru wzdłuż całego odcinka Zgierz – Kutno bądź jego powstanie wyłącznie na wybranym fragmencie trasy. Ostatecznie zwyciężył ostatni, stosunkowo minimalistyczny wariant. Teraz poznaliśmy szczegóły dotyczące kształtu planowanej inwestycji.

– W ramach prac na linii nr 16 Łódź Widzew – Kutno planujemy kompleksową modernizację istniejącego toru na odcinku od Łęczycy do Kutna oraz dobudowę drugiego toru pomiędzy nowymi posterunkami odgałęźnymi Topola Królewska i Leszczynek – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Na tym fragmencie dopuszczalna prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich miałaby wzrosnąć docelowo do 160 km/godz. Roboty miałyby też objąć stację Witonia. Spółka planuje tam przebudowę układu torowego i peronów.

Jest wstępny harmonogram, ale nie ma finansowania

Pasażerowie mają korzystać także z nowego przejścia podziemnego. Na sąsiednim przystanku Gawrony miałyby zaś powstać dwa nowe perony, które zastąpią istniejący jeden. W ich pobliżu ma znaleźć się parking dla podróżnych docierających tu własnym samochodem. – Wstępnie zakładamy rozpoczęcie realizacji inwestycji w 2026 r. – zapowiada nasz rozmówca.

Nie oznacza to jednak, że już w przyszłym roku wystartują prace budowlane. PLK planują zlecić modernizację w formule „projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca w pierwszej kolejności przygotuje niezbędną dokumentację. Kiedy dojdzie już do prowadzenia prac ziemnych, pasażerowie muszą przygotować się na czasowe zamknięcie trasy dla ruchu. – Projekt nie ma jeszcze zapewnionego finansowania – zaznacza przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Wskazany przez niego termin rozpoczęcia inwestycji nie jest więc wiążący.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij