NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kujawsko-pomorskie chce kupić EZT z Polskiego Ładu

| Jakub Rösler 17.02.2022 3,6k

Kujawsko-pomorskie chce kupić EZT z Polskiego Ładu
Fot. kolej 77, sm42.pl
Województwa kujawsko-pomorskie planuje zakupić elektryczne zespoły trakcyjne dzięki drugiemu naborowi wniosków do Polskiego Ładu. Będą to minimum 3 elektryczne jednostki.
Trwa nabór wniosków do drugiej edycji rządowego funduszu Polski Ład. Dzięki niemu samorządy mogą w choć drobnej skali zrekompensować straty podatkowe wprowadzone całym programem, które mocno zachwiały ich budżetami. Szerzej o zasadach drugiego naboru do Polskiego Ładu pisaliśmy w tym tekście. W tej edycji każda jednostka samorządowa może złożyć trzy wnioski, każdy o innej, maksymalnej kwocie dofinansowania. Największa z nich może opiewać na 65 milionów złotych. W pierwszej edycji nie było takiego limitu. Pozwoliło to chociażby na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych przez Wielkopolskę, która pozyskała na ten cel ponad 115 milionów złotych.

Mniej tramwajów i pociągów niż w 1 edycji

Obecne ograniczenia sprawiają, że w przypadku zakupów taboru kolejowego lub tramwajowego, mogą być one zdecydowanie mniejsze niż w pierwszej edycji. Nie zniechęciło to jednak województwa pomorskiego, które w ramach Polskiego Ładu wnioskuje o zakup czterech pociągów hybrydowych. O swoim wniosku poinformowały nas także władze województwa kujawsko-pomorskiego.

Co najmniej 3 ezety

Region planuje zakupić co najmniej 3 elektryczne zespoły trakcyjne. Nie wiemy jednak w jakiej konfiguracji.

– Jednym z celów, jakie postawił przed sobą samorząd województwa kujawsko-pomorskiego jest rozbudowa posiadanego parku taborowego. Pozwoli to na bardziej elastyczne kształtowanie oferty przewozowej, dalsze podnoszenie komfortu podróżowania oraz coraz większą niezależność od taboru oferowanego przez operatorów, który nie zawsze spełnia nasze oczekiwania. Planowany jest zakup co najmniej trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na realizację przedsięwzięcia przeznaczymy środki własne w wysokości 65 mln zł. Ostateczna liczba zakupionych jednostek będzie zależała od wysokości dofinansowania przekazanego z budżetu państwa – mówi nam Wiktor Plesiński, wicedyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu.

Na ile pojazdów wystarczy pieniędzy?

Wydaje się więc, że maksymalna kwota na zakupy, jaką może dysponować samorząd wyniesie 130 milionów złotych (65 mln wkładu własnego i 65 mln jako maksymalna kwota dofinansowania rządowego). Dyrektor Plesiński mówi o minimum 3 jednostkach elektrycznych. Patrząc na ostatnie ceny taboru, 130 milionów złotych powinno wystarczyć na zakup czterech 5-członowych jednostek elektrycznych. Jeśli samorząd zdecyduje się na krótsze pojazdy, np. 4-członowe (aktualnie województwo posiada sześć 4-członowych Elfów), wtedy będzie mógł ich zakupić więcej.

Region z kolejowymi problemami, ale i nadziejami

Nowe pociągi będą mogły obsługiwać trasy zelektryfikowane, a więc Bydgoszcz – Toruń, Toruń/Bydgoszcz – Inowrocław – Poznań czy też kursy do Włocławska. Pojazdy na pewno przydadzą się w regionie, który od dawna ma problemy ze stabilnością przewozów kolejowych, ale z drugiej strony przywraca też zawieszone połączenia i planuje kolejne. Szerzej o zawirowaniach z połączeniami regionalnymi można przeczytać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5