Partnerzy serwisu:
Biznes

Kuczewska-Łaska: Marszałek nie powinien wyłudzać usług

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
12-10-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kuczewska-Łaska: Marszałek nie powinien wyłudzać usług
- Sytuacja jest coraz trudniejsza i nie mogę wykluczyć, że jutro będziemy musieli odwołać jeszcze więcej pociągów niż dziś - powiedziała dziś prezes Przewozów Regionalnych. Śląscy pracownicy Przewozów Regionalnych jeszcze długo nie otrzymają wynagrodzeń. PR nie mają pieniędzy na wypłaty, a Urząd Marszałkowski nie chce podjąć rozmów ze spółką.

Pracownicy nie otrzymali w sumie 5,5 mln złotych

Kilkadziesiąt pociągów Przewozów Regionalnych nie wyjechało dziś na tory. Przyczyną są zwolnienia chorobowe, które masowo przedstawiają maszyniści w proteście przeciw wstrzymaniu wypłaty wynagrodzeń przez pracodawcę. Zarząd spółki twierdzi, że pieniędzy na wypłaty nie ma, bo marszałek województwa zalega z 26 milionami złotych bieżących opłat.

- W sumie zalegamy pracownikom Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych ok. 5,5 mln złotych, plus prawie drugie tyle należnych z tego tytułu zobowiązań wobec ZUS. Pensji nie otrzymało 1450 osób - poinformowała prezes Małgorzata Kuczewska-Łaska.

Brak widoków na pieniądze dla pracowników

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezes Kuczewska-Łaska zapewniła, że zarząd zrobił Przewozów Regionalnych wszystko, by porozumieć się z marszałkiem województwa śląskiego w sprawie zaległych płatności wobec jej spółki. – Nawet dziś dwóch członków zarządu spółki pojechało do Katowic, żeby spróbować negocjować z marszałkiem Matusiewiczem – powiedziała prezes Przewozów Regionalnych.

- Sytuacja jest coraz trudniejsza i nie mogę wykluczyć, że jutro będziemy musieli odwołać jeszcze więcej pociągów niż dziś – mówiła prezes PR. Dodała, że rozumie rozgoryczenie pracowników i ma nadzieje, że pieniądze dla pracowników wkrótce się znajdą, ale może je dać tylko śląski marszałek – W naszych umowach z marszałkami jest zapis, że nie można pokrywać dopłatami z jednego województwa przewozów w innym – stwierdziła. Dlatego to właśnie w województwie śląskim przewoźnik wstrzymał wypłaty, a w pozostałych nie – Nigdy nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że ktoś się odgrywa na pracownikach ŚZPR. To dla nich bardzo trudna sytuacja  - przyznała. Zapytana stwierdziła, że zarząd nie zastanawiał się, czy będzie wyciągał konsekwencje wobec pracowników, którzy nie przyszli dziś do pracy.

Wstrzymanie wpłat dla PLK groziło unieruchomieniem pociągów PR w całym kraju

Marszałek w ostatnich dniach przelał na konto spółki 10 milionów złotych na poczet wynagrodzeń dla pracowników – To dopiero pieniądze za lipiec, a mamy październik. W pierwszej kolejności musieliśmy je przelać na konto PKP PLK i PKP Energetyka – powiedziała Kuczewska-Łaska. Według niej, trudna sytuacja finansowa tych spółek groziła wymówieniem umowy Przewozom Regionalnym w trybie natychmiastowym i odwołaniem pociągów przewoźnika w całej Polsce – Nie mogliśmy sobie na to pozwolić. W tych spółkach też jest trudna sytuacja, i nie mogą dłużej kredytować długu województwa śląskiego – powiedziała Kuczewska–Łaska.

Prezes PR dodała, że śląski urząd marszałkowski, oprócz bieżących należności, wciąż nie wypłacił 28 milionów złotych należnych przewoźnikowi jeszcze za 2010 rok – W lipcu skierowaliśmy w tej sprawie pozew do sądu – powiedziała. Według danych podanych przez prezes PR bieżące zobowiązania UMWŚ wynoszą 26,3 mln złotych. Wymagalne natychmiast zobowiązania przewoźnika wobec PKP PLK i PKP Energetyka to natomiast odpowiednio 24,8 mln zł i 7 mln zł - w sumie więcej, niż jest przewoźnikowi winien marszałek.

Poszło o umowę wieloletnią z... Kolejami Śląskimi

Dlaczego marszałek nie płaci pieniędzy Przewozom Regionalnym? Według UMWŚ,  nie ma do tego podstaw, ponieważ nie została zawarta umowa roczna, a strony obowiązuje tylko umowa ramowa na lata 2008-2012. – Prowadziliśmy negocjacje w sprawie umowy rocznej. Obie strony miały obowiązek podpisać ją do końca maja 2012 roku. Nie doszło do tego – przyznaje prezes PR. Według niej, po zakończeniu negocjacji urząd marszałkowski postanowił zmienić przygotowaną umowę – konkretnie skrócić czas jej obowiązywania z 31 do 9 grudnia. – Jednocześnie marszałek podpisał umowę na ten okres z Kolejami Śląskimi – dodała prezes PR.

- Obecnie marszałek ma na ten okres podpisaną umowę z oboma przewoźnikami. Marszałek próbuje wymusić na nas podpisanie aneksu skracającego umowę wieloletnią. My nie możemy się zgodzić na skrócenie umowy wieloletniej do 9 grudnia, bo byłoby to działanie na szkodę spółki- stwierdziła Kuczewska-Łaska. – Paradoksem w tej sytuacji jest to, że Koleje Śląskie bardzo nam dziś pomagają, i współpraca przedstawia się bardzo dobrze – dodała.

Muszą jeździć

Prezes Przewozów Regionalnych zapowiedziała, że marszałek Matusiewicz nie może domagać się rekompensaty za odwołane dziś pociągi – Naliczanie kar umownych byłoby możliwe na podstawie umowy rocznej, która, jak wskazał marszałek, nie została podpisana – stwierdziła. Dlaczego PR prowadzą przewozy na Górnym Śląsku bez tej umowy?  – Zobowiązuje nas do tego prawo przewozowe. Zapisane są w nim obowiązki wobec pasażerów. Dlatego nie możemy odwołać pociągów – powiedziała.

Na jakiej podstawie PR domagają się pieniędzy, skoro umowa roczna nie została podpisana? Prezes Kuczewska- Łaska przytoczyła zapis umowy wieloletniej, wg którego w razie niepodpisania umowy rocznej, organizator przewozów „może przekazywać na rachunek przewoźnika dotację w formie comiesięcznych rat jako zaliczkę w wysokości określonej w umowie corocznej roku poprzedniego”. Marszałek jednak nie korzysta z tego zapisu, mimo że PR wciąż prowadzą przewozy.

Marszałek wyłudza usługi?

Jak dodała prezes to, że marszałek przelał na konto Przewozów Regionalnych 10 mln złotych wskazuje, że wbrew wczorajszym stwierdzeniom ma podstawy prawne do przelania pieniędzy na konto przewoźnika. – Nie chcę mówić, ze marszałek wyłudza usługi, ale tak to w tej chwili wygląda – powiedziała prezes należacego do samorządów przewoźnika.

- Wszystko wskazuje jednak na to, że coraz więcej naszych pracowników będzie przedstawiać zwolnienia lekarskie – i będziemy po prostu musieli odwołać kolejne połączenia – zakończyła prezes PR.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kuczewska-Łaska: Będziemy modyfikować ofertę interREGIO

Biznes

Kuczewska-Łaska: Będziemy modyfikować ofertę interREGIO

łm, Rynek Kolejowy 18 marca 2012

FOK 2012: Kolej wykorzysta unijne wsparcie

Biznes

FOK 2012: Kolej wykorzysta unijne wsparcie

Rynek Kolejowy 01 czerwca 2012

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kuczewska-Łaska: Będziemy modyfikować ofertę interREGIO

Biznes

Kuczewska-Łaska: Będziemy modyfikować ofertę interREGIO

łm, Rynek Kolejowy 18 marca 2012

FOK 2012: Kolej wykorzysta unijne wsparcie

Biznes

FOK 2012: Kolej wykorzysta unijne wsparcie

Rynek Kolejowy 01 czerwca 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5