NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Województwo Śląskie komentuje reaktywację Śląskiego Zakładu Polregio

| Michał Szymajda 19.05.2020 6,5k

Województwo Śląskie komentuje reaktywację Śląskiego Zakładu Polregio
Pociąg Kolei Śląskich i Polregio na stacji w Gliwicachfot. M. Szymajda
Po wielu latach do województwa śląskiego wróci zorganizowana struktura administracyjna Polregio (dawniej. Przewozów Regionalnych). Wróci, pomimo tego, że wieloletni kontrakt z Polregio nie zapowiada wzrostu pracy eksploatacyjnej tego operatora.
Śląsk swój zakład Przewozów Regionalnych pożegnał w 2012, kiedy w regionie nastąpiła, z początku kontrowersyjna zmiana, dotycząca wejścia na kolejowy obszar Śląska spółki marszałkowskiej – Koleje Śląskie. W połowie maja padła zapowiedź reaktywacji oddziału spółki już pod nazwą Polregio. Szerzej piszemy o tym tutaj.

Prezes Krzysztof Zgorzelski wyjaśnia, że przyczyną reaktywacji administracji na Śląsku jest m.in. podpisana z urzędem marszałkowskim umowa 10-letnia (podobną ma też sąsiednia Małopolska) na wykonywanie pracy przewozowej. Ale umowa ta opiewa na wykonywanie niewielkiej pracy przewozowej, w stosunku do liczby połączeń powierzonym Kolejom Śląskim.

Niewiele pracy dla Polregio. Ale może się to zmienić.

Polregio co roku otrzymuje 40 milionów złotych za operowanie główne na liniach, które wykraczają poza Śląsk (dla porównania – w tym roku Koleje Śląskie otrzymają 160 mln zł). Dokładna lista połączeń znajduje się tutaj.

Na tej liście znajduje się jednak niezwykle ważna linia Kraków – Katowice, wciąż jeszcze znajdująca się w remoncie. Po zakończeniu wszystkich prac na linii i certyfikowaniu jej do prędkości 160 km/h będzie bardzo atrakcyjnym kąskiem dla przewoźnikiem. Ma się to stać w połowie 2021 roku. Nie wiadomo jedynie skąd Polregio mogłoby wziąć odpowiednio nowoczesny tabor dla tej trasy (obecnie obsługuje ją starymi jednostkami w sile 8 par dziennie). Być może znajdzie go w Małopolsce, gdzie, w przeciwieństwie do Śląska, marszałek udostępnia nowoczesny, kupiony przez siebie tabor także Polregio. Warto przypomnieć, że Małopolska obecnie realizuje kolejne zakupy elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Śląskie: priorytetem KŚ, ale rozważymy ciekawe propozycje

– Nasze województwo ma 5 proc. udziałów w Polregio. Zgodnie z zawartą na 10 lat umową, co roku przekazujemy przewoźnikowi ok. 40 mln zł na obsługę połączeń na terenie województwa. Jeśli pojawi się ze strony przewoźnika konkretna oferta współpracy czy otwarcia nowych połączeń, to wtedy będziemy rozmawiać. Stale podkreślamy, że inwestycje w połączenia kolejowe to dobry kierunek. Mieszkańcy coraz chętniej korzystają z pociągów – zareagował na informację o powstaniu bazy w Częstochowie rzecznik śląskiego urzędu marszałkowskiego Sławomir Gruszka.

Rzecznik jednocześnie dodał, że „Koleje Śląskie są priorytetowym przewoźnikiem w woj. śląskim szczególnie, że przed nami trudny czas dotyczący finansów, przychodów na kolei. To teraz główne wyzwanie”. Zaznaczył jednocześnie, że z obecnego zakresu współpracy z Polregio Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego jest zadowolony.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (1121)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (1121)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5