Partnerzy serwisu:
Biznes

Kuczewska-Łaska: Praca maszynisty jest trudna i niebezpieczna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
15-05-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kuczewska-Łaska: Praca maszynisty jest trudna i niebezpieczna
- Bezpieczeństwo na sieci PKP PLK wciąż jest uzależnione przede wszystkim od człowieka. Nie rodzi to samo w sobie zagrożeń, ale odbiega od standardów w XXI wieku - uważa prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska.

Rynek Kolejowy: Gorącym temat w ostatnim czasie jest protest przewoźników dotyczący wysokości nowych stawek za dostęp do infrastruktury zaproponowanych przez PKP PLK. Jakie jest stanowisko spółki Przewozy Regionalne w tej sprawie? (Rozmowa prowadzona była przed publikacją nowej propozycji stawek).

Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regiojnalnych - Nie ulega wątpliwości, że zaproponowany wzrost stawek jest dużo wyższy, niż wynikałoby to z inflacji. Średnio koszty dostępu do infrastruktury wzrosłyby o 10-15%. Czekamy w tej sprawie na efekty pracy zespołu do spraw stawek. Trzeba wziąć pod uwagę to, że stawki wzrastają, a poprawy jakości infrastruktury, która mogłaby to tłumaczyć, nie ma - mamy wręcz do czynienia z infrastrukturą, która jest w wielu miejscach niesprawna.

Stan infrastruktury był szeroko omawiany w mediach po tragicznej katastrofie w Szczekocinach. Czy można mówić o tym, że ma on w Polsce ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo?

- Ujmę to w ten sposób: Bezpieczeństwo na sieci PKP PLK wciąż jest uzależnione przede wszystkim od człowieka, bo człowiek jest w tym systemie ważniejszy niż urządzenia. Nie rodzi to samo w sobie zagrożeń, ale odbiega od standardów w XXI wieku. Zaskakujące było stwierdzenie szefa Państwowej Komisji Badań Wypadków, który na spotkaniu z przewoźnikami powiedział, że urządzenia w nastawni w Starzynach nie w pełni odzwierciedlały funkcjonowanie urządzeń torowych. Niestety ta wypowiedź nie została uzupełniona o niezbędne szczegóły.

Według informacji podawanych w mediach, w lokomotywie Przewozów Regionalnych podczas wypadku oprócz maszynisty znajdowała się nieuprawniona osoba.

- Nie posiadam na ten temat żadnej informacji. Na filmie z odjazdu pociągu widać, że maszynista jest sam i nikt do lokomotywy nie wsiada.

W lokomotywach często pojawiają się osoby nieuprawnione?

- Nasze wewnętrzne przepisy bardzo dokładnie określają, kto poza maszynistą może przebywać w kabinach sterowniczych pojazdów. Poza drużyną trakcyjną w lokomotywie mogą znajdować się m.in. osoby kontrolujące pracę maszynistów, w tym również z PKP PLK i UTK, instruktorzy, a w szczególnych sytuacjach funkcjonariusze policji, załogi ratunkowe straży pożarnej, pogotowia w celu niesienia pomocy w zdarzeniach kolejowych. Przebywanie osób postronnych zagraża poważnie bezpieczeństwu. Co więcej, jestem w ogóle przeciwniczką przebywania w lokomotywie jakichkolwiek osób niezwiązanych z prowadzeniem ruchu. Przebywanie w lokomotywie jest niebezpieczne. Praca maszynisty jest w ogóle trudna i niebezpieczna i musimy wszyscy zdawać sobie z tego sprawę.

Ministerstwo Sprawiedliwości zapowiada deregulację wielu zawodów, w tym kolejarza, na przykład maszynisty. Minister Gowin mówił, że odpowiedzialny za poziom wyszkolenia pracownika powinien być pracodawca, a nie państwo. Co Pani o tym sądzi?

- Standardy kształcenia osób prowadzących pojazdy, nie tylko kolejowe, ale również samochodowe, muszą być jednakowe ze względu na to, że uczestnicy ruchu w obu przypadkach korzystają z państwowej infrastruktury. Dlatego najważniejsze z punktu widzenia jest to, żeby były szkolone w ten sam sposób, i o tym trzeba pamiętać.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kuczewska-Łaska: Będziemy modyfikować ofertę interREGIO

Biznes

Kuczewska-Łaska: Będziemy modyfikować ofertę interREGIO

łm, Rynek Kolejowy 18 marca 2012

FOK 2012: Kolej wykorzysta unijne wsparcie

Biznes

FOK 2012: Kolej wykorzysta unijne wsparcie

Rynek Kolejowy 01 czerwca 2012

Kuczewska-Łaska: Marszałek nie powinien wyłudzać usług

Biznes

Kuczewska-Łaska: Marszałek nie powinien wyłudzać usług

jm, Rynek Kolejowy 12 października 2012

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kuczewska-Łaska: Będziemy modyfikować ofertę interREGIO

Biznes

Kuczewska-Łaska: Będziemy modyfikować ofertę interREGIO

łm, Rynek Kolejowy 18 marca 2012

FOK 2012: Kolej wykorzysta unijne wsparcie

Biznes

FOK 2012: Kolej wykorzysta unijne wsparcie

Rynek Kolejowy 01 czerwca 2012

Kuczewska-Łaska: Marszałek nie powinien wyłudzać usług

Biznes

Kuczewska-Łaska: Marszałek nie powinien wyłudzać usług

jm, Rynek Kolejowy 12 października 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5