NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kruszwica: Wojskowy remont szansą na zwiększenie ruchu towarowego?

| Kasper Fiszer 06.03.2022 3,8k

Kruszwica: Wojskowy remont szansą na zwiększenie ruchu towarowego?
fot. Kasper Fiszer
Do Kruszwicy pociągi towarowe jeżdżą rzadziej niż raz dziennie. Ruch na prowadzącej tu z Inowrocławia linii nr 231 jest obecnie marginalny. Czy za kilka lat jego skala się zwiększy?
Niedawno Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło swoje plany dotyczące inwestycji w infrastrukturę kolejową. Na liście odcinków, które miałyby zostać objęte robotami finansowanymi z budżetu przeznaczonego na cele wojskowe, znalazła się leżąca w województwie kujawsko-pomorskim linia nr 231 Inowrocław-Rąbinek – Kruszwica – Mogilno. Należy w tym miejscu zastrzec, że resort wskazał tę trasę jako objętą planami remontowymi jeszcze przed inwazją Rosji na Ukrainę, która nie pozostaje bez znaczenia dla wszystkich planów dotyczących obronności kraju.

MON nie przedstawił przy tym szczegółów dotyczących inwestycji. Ewentualnego terminu ogłoszenia przetargu, zakresu zlecanych prac czy wreszcie parametrów technicznych linii, jakie miałyby zostać osiągnięte podczas remontu, nie wskazał nam także zarządca infrastruktury. Choć zadanie ma rozpocząć się już w 2023 r., na razie trudno mówić o jakichkolwiek konkretach.

Marginalna rola kolei w obsłudze Kruszwicy


Pewne jest natomiast, że odtworzenie historycznego ciągu do Mogilna mogłoby zdecydowanie zwiększyć rolę kolei w rejonie Kruszwucy. – Obecnie linia wykorzystywana jest na odcinku Inowrocław-Rąbinek – Kruszwica i wyłącznie dla ruchu towarowego – mówi bowiem Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Skala przewozów jest przy tym bardzo niewielka.

– Średnio w ciągu miesiąca z linii korzysta kilkanaście pociągów towarowych – stwierdza bowiem nasz rozmówca. W ostatnich latach zdarzało się, że do Kruszwicy docierały nadzwyczajne pociągi pasażerskie. Jednym z nich był uruchomiony w 2011 r. przez Arrivę. Wszystkie kursy miały jednak charakter ściśle incydentalny, nie tworzyły zaś regularnej oferty – choćby turystycznej.

Od linii odchodzi bocznica wojskowa

Linia nr 231 jest niezelektryfikowana, a ruch pociągów na jej czynnym odcinku odbywa się z minimalną prędkością. Pomiędzy dawnymi przystankami Inowrocław-Mątwy i Rożniaty od trasy odgałęzia się bocznica do jednostki wojskowej, która mogłaby być szerzej obsługiwana transportem kolejowym. Cała linia ma ok. 65 km długości, a obecnie eksploatowany fragment ma ok. 12 km.

W minionej dekadzie MON bardzo aktywnie finansował inwestycje kolejowe. Już otwarte zostały m.in. odcinki do Krapkowic na Opolszczyźnie, Maszewa Lęborskiego na Pomorzu czy Przewozu na Ziemi Lubuskiej. Wkrótce mają zacząć się również roboty na odcinku Zebrzydowa – Żagań.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kujawsko-pomorskie (640)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5