Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Krótki wagon Talgo dla Duńczyków na InnoTrans. Czy pojadą w Polsce?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
03-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Talgo pokazało na targach InnoTrans 2024 w Berlinie fragment swojego składu, który buduje dla Duńskich Kolei Państwowych. Jest cień szansy, że podobne, krótkie wagony, charakterystyczne dla systemu Talgo, zobaczymy kiedyś także w Polsce.

Hiszpańskie Talgo od lat trzyma się swojego patentu na budowę składów i od kilku lat ponownie ma na ten system klientów spoza Hiszpanii. Do niedawna nowe wagony Talgo przejeżdżały przez Polskę w składach pociągów z Moskwy do Berlina (ich właścicielem jest RŻD, jednak sytuacja polityczna wymusiła wstrzymanie pociągów), a teraz pojawią się w Niemczech (DB kupuje je głównie z myślą o pociągach do Amsterdamu) i w Danii, na linii do Niemiec (z Kopenhagi i Aarhus do Hamburga).

Duńskie wagony Talgo, które będą ciągnięte z prędkością 200 km/h przez lokomotywy Siemens Vectron, zostały zamówione w lutym 2020 roku, a trzy lata później zwiększono zamówienie do łącznie 16 zestawów, z których każdy będzie liczył 16 krótkich wagonów. Ostatni z nich (lub pierwszy, w zależności od położenia elektrowozu), będzie wagonem sterowniczym. Jest cień szansy, że pierwszy pociąg zestawiony z tych wagonów pojedzie już w grudniu tego roku.

Charakterystyczną cechą wagonów jest ich niewielka długość (są o połowę krótsze niż wagony Z) oraz to, że jednoosiowe wózki umieszczone są pomiędzy połączonymi wagonami. Ma to swoje zalety – bo umożliwia maksymalne obniżenie podłogi do poziomu peronów (bez stopni wejściowych!), ale ma też swoje wady – wśród nich nietypowe utrzymanie i dość duże skomplikowanie wózków. Krótsze wagony lepiej jednak wpisują się w łuki na liniach kolejowych, mogą więc być nieco szersze. To olbrzymia zaleta zestawów, które są dzięki temu przestronne.

Duński wagon pokazany na wystawie to bezprzedziałowy wagon pierwszej klasy, w układzie siedzeń 2+1. Rzeczywiście jest bardzo przestronny, fotele są wygodne, ergonomia stanowi tu podstawę projektowania. DSB zdecydowały się na bardzo oszczędny design wnętrza i poza drewnopodobnymi elementami i przeszklonymi półkami bagażowymi nie ma tu „wodotrysków”. Niestety kompletnie nie przejmowano się tu ustawieniem foteli w taki sposób, aby każdy z pasażerów niewielkiego wagonu miał dostęp do okna.

Warto przypomnieć, że podczas targów Pesa podpisała z Talgo (które szuka inwestora) porozumienie, dotyczące opracowania wspólnej oferty dla kolei dużych prędkości w Polsce. Jest to związane z rychłym rozpoczęciem budowy linii ,,Y" w Polsce. Jest więc bardzo prawdopodobne, że producenci zaproponują coś, co Talgo już buduje dla KDP w Hiszpanii.

Na zewnątrz Talgo pokazało też lokomotywę wielosystemową Travca przeznaczoną do prowadzenia niemieckich wagonów do Holandii. Na razie ma ona jednak dopuszczenie wyłącznie do prędkości 160 km/h, co nie jest wartością docelową dla tego taboru.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Talgo 230 dla Niemiec. Znamy pierwsze trasy

Pasażer

Talgo 230 dla Niemiec. Znamy pierwsze trasy

Mikołaj Kobryński 19 października 2025

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Biznes

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Mikołaj Kobryński 08 sierpnia 2025

Talgo dostarczy pociągi FlixTrain

Tabor i technika

Talgo dostarczy pociągi FlixTrain

Roman Czubiński 27 maja 2025

Polska odpuszcza walkę o Talgo

Biznes

Polska odpuszcza walkę o Talgo

Jakub Rösler 13 lutego 2025

Konsorcjum z Pesą chce kupić Talgo

Biznes

Konsorcjum z Pesą chce kupić Talgo

Jakub Rösler 05 lutego 2025

Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR

Biznes

Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR

Jakub Rösler 27 stycznia 2025

Zobacz również:

Talgo 230 dla Niemiec. Znamy pierwsze trasy

Pasażer

Talgo 230 dla Niemiec. Znamy pierwsze trasy

Mikołaj Kobryński 19 października 2025

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Biznes

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Mikołaj Kobryński 08 sierpnia 2025

Talgo dostarczy pociągi FlixTrain

Tabor i technika

Talgo dostarczy pociągi FlixTrain

Roman Czubiński 27 maja 2025

Polska odpuszcza walkę o Talgo

Biznes

Polska odpuszcza walkę o Talgo

Jakub Rösler 13 lutego 2025

Konsorcjum z Pesą chce kupić Talgo

Biznes

Konsorcjum z Pesą chce kupić Talgo

Jakub Rösler 05 lutego 2025

Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR

Biznes

Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR

Jakub Rösler 27 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij