Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

KPK 2030 po konsultacjach. Większość uwag nieuwzględniona

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
12-07-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
KPK 2030 po konsultacjach. Większość uwag nieuwzględniona
fot. PKP PLKZdjęcie ilustracyjne
Choć inwestycje postulowane przez uczestników konsultacji Krajowego Programu Kolejowego przeważnie byłyby zasadne, większość z nich nie znalazła się na liście podstawowej projektu dokumentu. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy to względami finansowymi, które jednak nie ograniczają w tak dużym stopniu planów inwestycji drogowych.

Podczas konsultacji (21 kwietnia – 31 maja br.) do organizatorów wpłynęły 2402 formularze. Zdecydowaną większość (2328) złożyły osoby prywatne. Samorządy i podległe im jednostki przesłały 57 arkuszy, stowarzyszenia – 7, instytucje i spółki branżowe – 8, a pozostałe podmioty – 2. Większość formularzy zawierała po jednej uwadze, choć można było wpisywać więcej postulatów. Część uwag powtarzała się w formularzach nadesłanych przez różne podmioty.

Uczestnicy konsultacji najczęściej wnioskowali o dopisanie kolejnych pozycji do listy zadań oraz o przesuwanie inwestycji z listy rezerwowej na podstawową. Największą liczbę formularzy przesłano w sprawie prac na linii 281 między Gnieznem a Chojnicami: autorzy uwag domagali się rozszerzenia zakresu zadania (m. in. o elektryfikację linii) oraz przesunięcia go z listy rezerwowej na podstawową, co jednak nie jest możliwe z powodu braku finansowania i niewystarczająco wysokiego priorytetu. Wiele było też postulatów natury systemowej – dotyczyły one np. lepszej koordynacji z CPK i inwestycjami towarzyszącymi. Zdarzały się też wnioski o... utrzymanie wysokiego priorytetu dla poszczególnych inwestycji (np. dla modernizacji linii 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka).

– Konsultacje publiczne Programu potwierdziły, że istniejące potrzeby inwestycyjne w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej znaczne przekraczają możliwości ich finansowania – stwierdza Ministerstwo Infrastruktury. Ograniczenia dotyczą zarówno środków unijnych, jak i krajowych. Autorzy raportu przyznają jednak, że wiele spośród zgłaszanych inwestycji dotyczy połączeń ważnych dla spójności terytorialnej kraju. Jak już pisaliśmy, budżet planowanego KPK wynosi 80 mld (w zakresie unijnej perspektywy budżetowej 2021-27 – tylko nieznacznie więcej, niż wartość poprzedniego budżetu KPK (po nowelizacjach), i kilkakrotnie mniej, niż wartość krajowego Programu Budowy Dróg na podobny okres (294 mld zł).

Wychodząc naprzeciw uwagom, podwyższono priorytet dla modernizacji linii 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, dla której już dziś toczą się prace przygotowawcze. Inny uwzględniony wniosek dotyczy rozbudowy linii 131 między Nową Wsią Wielką a Inowrocławiem do 4 torów, co pozwoli oddzielić tam ruch pasażerski od towarowego. Częściowo uwzględniono niektóre postulaty dotyczące inwestycji o charakterze regionalnym (np. elektryfikacja linii Reda – Hel oraz Lębork – Łeba czy dokończenie modernizacji linii 207 na odcinku Gardeja – Grudziądz), zastrzegając, że ostateczne decyzje w tej sprawie należą do marszałków województw.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

Zobacz również:

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Pasażer

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Kasper Fiszer 11 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

Zobacz również:

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Pasażer

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Kasper Fiszer 11 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij