Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koniec prac na stacji Łapy i Białystok dopiero w 2024 roku. Co z unijnymi pieniędzmi?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koniec prac na stacji Łapy i Białystok dopiero w 2024 roku. Co z unijnymi pieniędzmi?
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
Prace na odcinku Czyżew – Białystok, związane z realizacją Rail Batliki mają zostać zakończone w 2023 roku. Ale nie dotyczy to absolutnie kluczowych dla odcinka linii stacji Białystok i Łapy. Nie zakończenie ich przebudowy oznacza, że inwestycja nie zakończy się w kończącej się perspektywie unijnej. Jakie będą tego konsekwencje?

W ostatnich informacjach prasowych PKP Polskie Linie Kolejowe zaczęły informować o zmianie terminu zakończenia budowy Rail Baltiki na ostatnim niezmodernizowanym jeszcze odcinku linii Warszawa – Białystok, czyli Czyżew – Białystok. PKP Polskie Linie Kolejowe bronią wykonawcy i uznają, że opóźnienia na tak dużych placach budów są czymś normalnym.

– W przypadku tak dużej inwestycji wpływ na postęp prac na obu stacjach ma wiele – często nie-zależnych – czynników. Modernizacja całego podlaskiego odcinka trasy Rail Baltica odbywa się przy zachowaniu ruchu pociągów w maksymalnym możliwym zakresie. Część torów i peronów musi być stale dostępna dla podróżnych, dlatego prace na stacjach odbywają się etapami. Organizacja ruchu pociągów wymaga też uzgadniania kolejnych etapów robót z przewoźnikami, którym musi być zapewniony stały dostęp do stacji – powiedział Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP PLK.

Padają też konkretne wyjaśnienia opóźnień w Łapach i Białymstoku. PLK wyjaśnia, że musi brać pod uwagę potrzebę dostępu do bocznic w obu miastach, co ma wydłużać prace.

– Na przebieg prac w Białymstoku miały wpływ m.in. zmiany projektowe. W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców i podróżnych zdecydowano o budowie na stacji dodatkowych wind i schodów ruchomych, które poprawią dostępność do kolei. W związku z tym konieczne było przeprowadzenie dodatkowych procedur i uzyskanie pozwoleń administracyjnych. Planowany tunel na stacji został przeprojektowany, miało to też wpływ na technologię prowadzenia prac na stacji – wyjaśnił Łotowski i dodał, że w trakcie prac w Białymstoku stwierdzane są liczne kolizje z infrastrukturą przechodzącą przez teren stacji. W przypadku każdej stwierdzonej kolizji konieczne są uzgodnienia z właścicielami infrastruktury i wspólne opracowanie rozwiązań.

W przypadku stacji Łapy termin rozpoczęcia, a tym samym zakończenia robót, uzależniony był od terminu uzyskania wymaganych decyzji administracyjnych. Na czas trwania procedur administracyjnych miały też wpływ odwołania, które strony wnosiły do wszystkich decyzji wydawanych dla stacji Łapy.

Czy, w związku z opóźnieniem (prace miały być zakończone w 2023 roku) Polskim Liniom Kolejowym, jako beneficjentowi unijnych środków, grozi ich utrata?

– W ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew-Białystok (faza I)” został podpisany aneks do umowy o dofinansowanie w zakresie wydłużenia okresu kwalifikowalności środków do dnia 31.12.2024 r. Dla projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew-Białystok (faza II)” pro-cedowany jest analogiczny aneks do umowy o dofinansowanie. W związku z powyższych rozliczenie środków unijnych nie jest zagrożone – dodaje przedstawiciel zarządcy kolejowej infrastruktury. Czy PLK zamierza wyciągać konsekwencje wobec wykonawców, któremu o rok wy-dłużą się prace?

– Z uwagi na fakt, że okoliczności mające wpływ na termin zakończenia robót są niezależne od zamawiającego i wykonawcy i przez obie strony niezawinione, obecnie brak jest podstaw do naliczenia kar umownych wykonawcy – powiedział rzecznik.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

Infrastruktura

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

inf. pras PKP PLK 19 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

Estonia: Rusza przetarg na budowę kolejnego odcinka Rail Baltiki

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

inf. pras PKP PLK 10 czerwca 2023

Zobacz również:

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

Infrastruktura

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

inf. pras PKP PLK 19 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

Estonia: Rusza przetarg na budowę kolejnego odcinka Rail Baltiki

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

inf. pras PKP PLK 10 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5