Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koniec Gomułek (EN57 i EN71) w Słowenii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
24-06-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

24 czerwca w Słowenii w ostatni rozkładowy kurs wyruszy zespół trakcyjny EN57, który Pafawag eksportował do tego kraju od 1964 roku.

Jugosławia była jedynym krajem, dokąd udało się wrocławskiemu Pafawagowi wyeksportować (w liczbie 40 sztuk, ostatnia partia dotarła tam w 1975 roku) elektryczne zespoły trakcyjne bliźniaczo podobne do EN57 i EN71, popularne na polskich torach. Posłużyły do obsługi świeżo elektryfikowanych linii w ruchu lokalnym. Nie były nowoczesne, ani szczególnie wygodne, były jednak tanie w eksploatacji i łatwe w naprawie. Zyskały przydomek „Gomułka”, od Władysława Gomułki, który w momencie finalizacji sprzedaży piastował stanowisko pierwszego sekretarza Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.

Po rozpadzie Jugosławii część z nich została w Chorwacji, część w Słowenii. W tym drugim kraju jeszcze dwa lata temu w ruchu były dwa pojazdy, obecnie kursuje już tylko jeden. Pochodzi z czterowagonowej serii 315, bliższej EN71. Ostatnim dniem jego kursowania ma być dzień dzisiejszy (24 czerwca). Jutro słoweńskie dzieci i młodzież rozpoczynają wakacje, nie będzie więc już potrzebny z uwagi na nieco ograniczony rozkład jazdy pociągów. Z kolei z ostatnim dniem czerwca Koleje Słoweńskie przechodzą na system komunikacji GSM-R i nowoczesnych odbiorników dla nich nie było już sensu instalować w bardzo starych pojazdach. Oficjalnie seria 315 może jednak kursować po Słowenii do 30 czerwca.

Na pocieszenie można dodać, że także w Polsce, w siedleckich zakładach Stadlera, powstają następcy Gomułek. O dostawach Flirtów i Kissów dla operatora obszernie pisaliśmy tutaj. 

Na razie nie wiadomo czy Słoweńcy zdecydują się na zachowanie ezt serii 315. Wiadomo natomiast, że po polskich torach EN57 i ich pochodne będą jeździć jeszcze bardzo długo. Najstarszy kursujący w Polsce EN57 ma 58 lat i można się nim przejechać po Mazowieckich torach. W ruchu pozostaje jeszcze prawie 50 niezmodernizowanych pojazdów tego typu, głównie w Polregio. 
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Jakub Rösler 11 września 2022

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Tabor i technika

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Michał Szymajda 02 lutego 2022

Żółto-niebieski EN57 z 1963 roku jeździ po mazowieckich torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Jakub Rösler 11 września 2022

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Tabor i technika

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Michał Szymajda 02 lutego 2022

Żółto-niebieski EN57 z 1963 roku jeździ po mazowieckich torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5