Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
11-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg
fot. Dariusz Żaruk, SM42.plEN57-765 oraz EN57-1100 w Chojnicach
Województwo pomorskie prowadzi postępowanie przetargowe dotyczące sprzedaży sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pięć z nich to pojazdy EN-57, a szóstym pociągiem jest jednostka z serii EN-71. Pojazdy są wyłączone z eksploatacji od kilku lat, a najtańszy kosztuje 159 tysięcy złotych.

Pomorze chce się pozbyć starych jednostek elektrycznych z serii EN-57 oraz EN-71. W tym celu ogłoszono przetarg na ich sprzedaż, a do kupienia jest pięć “kibli” z serii EN-57 oraz rodzynek, EN-71. Ostatnie ze sprzedawanych składów woziły pasażerów jeszcze w 2019 roku. Od tego czasu wszystkie pociągi stoją odstawione z powodu końca ważności świadectw technicznych. Na sprzedaż wystawiono jednostki EN-57 o numerach 765, 849, 952, 962, 967 oraz EN-71 o numerze 009. Dlaczego region pozbywa się starych EZT?

Nieopłacalny remont kibli

– Głównym powodem sprzedaży sześciu sztuk używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 i EN71 jest wyłączenie z eksploatacji ze względu na upływ terminu ważności świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych. Możliwość dalszego eksploatowania pojazdów uzależniona jest od wykonania napraw głównych piątego poziomu utrzymania (P5), co wiąże się z poniesieniem znacznych nakładów finansowych, które wielokrotnie przekraczają wartość rynkową pojazdów ustaloną przez rzeczoznawców. Koszty napraw głównych wycenianych jednostek wraz z modernizacją dochodzą do 9 mln zł netto. Wartości te znacząco przewyższają wartość rynkową pojazdów określoną przez rzeczoznawców, więc przeprowadzanie napraw poziomu P5 z modernizacją byłoby nieopłacalne – mówi nam Michał Piotrowski, rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego, uzasadniając sprzedaż elektrycznych jednostek.

Rzecznik dodał też, że średnia wieku wszystkich sprzedawanych pojazdów przekracza 49 lat. – Pojazdy te są wyeksploatowane, nie spełniają obowiązujących obecnie norm technicznych oraz oczekiwań podróżnych względem jakości przewozów. Wszystkie sprzedawane pojazdy kolejowe zostały zakwalifikowane przez komisję właściwą do spraw przydatności majątku jako majątek ruchomy kwalifikujący się do kategorii majątku zużytego lub zbędnego – mówi Piotrowski.

Pociągi łącznie przejechały ponad 25 mln kilometrów

Jak możemy przeczytać w zapisach przetargowych, jednostki wyprodukowano na początku lat 70, a najmłodszy jest pojazd EN-71, wyprodukowany w 1976 roku. Ma on więc tylko… 46 lat. Trzy pociągi wyłączono z ruchu w 2019 roku, dwa w 2018, a jeden już w 2016 roku. Wszystkie EN-57 mają na liczniku co najmniej 4,5 miliona kilometrów. Rekordzistka przejechała ponad 5,209 miliona kilometrów.

Za każdy pociąg trzeba zapłacić inną kwotę. Ceny wahają się od 159 tysięcy do 417 tysięcy złotych. Ta ostatnia kwota dotyczy jednostki EN-71. Aby złożyć ofertę należy wpłacić wadium w wysokości 5% ceny wywoławczej. Wszystkie jednostki można aktualnie oglądać w Chojnicach. Oferty w postępowaniu można składać do 20 września, a o wyborze zdecyduje najwyższa cena.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Michał Szymajda 14 kwietnia 2022

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Tabor i technika

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Michał Szymajda 02 lutego 2022

Żółto-niebieski EN57 z 1963 roku jeździ po mazowieckich torach [zdjęcia]

Tabor i technika

33 EN57AKM Kolei Mazowieckich przejdą jeszcze rozszerzone naprawy P4

Tabor i technika

Zobacz również:

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Michał Szymajda 14 kwietnia 2022

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Tabor i technika

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Michał Szymajda 02 lutego 2022

Żółto-niebieski EN57 z 1963 roku jeździ po mazowieckich torach [zdjęcia]

Tabor i technika

33 EN57AKM Kolei Mazowieckich przejdą jeszcze rozszerzone naprawy P4

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5