Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Warszawa: Wyjątkowy kolejowy zabytek w rejestrze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Warszawa: Wyjątkowy kolejowy zabytek w rejestrze
fot. MWKZ
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał do rejestru zabytków nieruchomych województwa mazowieckiego żelbetowy zasobnik węglowy do nawęglania parowozów ul. Gniewkowskiej 42 w Warszawie. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na wniosek stowarzyszenia „Kamień i co”.

Jak informuje konserwator, wieże węglowe były powszechnym elementem infrastruktury kolejowej w „erze pary”. Służyły do zrzucania węgla na tender lokomotywy parowej, który ciągnął się bezpośrednio za kabiną lokomotywy. Najwcześniejsze wieże węglowe były wykonane głównie z drewna, ale na początku XX w. zostały w dużej mierze zastąpione trwalszymi konstrukcjami betonowymi.

Pod koniec lat 40. Stany Zjednoczone przekazały Polsce dokumentację wraz z wyposażeniem technicznym wysokowydajnych urządzeń zasobnikowych do nawęglania parowozów. Takie obiekty zbudowano na dużych węzłach kolejowych przy parowozowniach Warszawa-Odolany, Kraków-Prokocim, Tarnowskie Góry-Las i Gdynia. Prace prowadziło Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 15, które miało również zmontować urządzenie i wyposażenie. PRL Nr 15 nie wywiązało się z umowy i nie wykonało montażu urządzeń napędowych i sterowniczych. Wobec braku wykonawcy na początku 1951 roku PKP zleciły kierownictwo robót montażowych p. Szymczakowskiemu, który po przeanalizowaniu dokumentacji i przygotowaniu materiałów doprowadził prace montażowe do końca. Urządzenie i wyposażenie techniczne sprowadzono statkiem do Gdańska i następnie przewieziono dziewięcioma wagonami do Warszawy. Budowę zasobnika rozpoczęto na terenie budowanej w tamtym czasie nowoczesnej parowozowni Warszawa-Odolany. Po dokonaniu prób odbiorczych urządzenie oddano do ruchu w połowie 1951 roku.

Na początku lat 70. XX w. wraz z wprowadzeniem trakcji spalinowej w Lokomotywowni Warszawa-Odolany w rejonie zasobnika do nawęglania parowozów zbudowano nowoczesną stacje paliwową wraz ze zbiornikami naziemnymi o znacznej pojemności. W połowie lat 70. XX w. zakończono eksploatację zasobnika ze względu na wycofanie trakcji parowej z normalnej pracy pociągowej. W dalszych latach zasobnik utrzymywano w sprawności technicznej ze względów strategicznych oraz w celu nawęglania parowozów ogrzewczych i sporadycznie pociągowych. Podczas eksploatacji zasobnika dobudowano metalowe schody przeznaczone do łatwego dostępu do mechanizmów i urządzeń znajdujących się w jego górnej części.

Na początku lat 90. XX w. nawęglano pod nim parowozy ogrzewcze oraz prowadzące pociągi specjalne. Wkrótce po tym inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego ze względu na znaczne wyeksploatowanie urządzeń i mechanizmów zasobnika oraz przekroczone terminy rewizji wydał zakaz jego eksploatacji. Podczas obchodów 150-lecia kolei na ziemiach polskich zasobnik był nieczynny, choć był kompletny. Ze względu na zły stan techniczny urządzeń Kolejowych Dozór Techniczny nie wyraził zgody na jego warunkowe uruchomienie podczas tej uroczystości. Wkrótce potem zdemontowano i wycięto palnikami na złom wszystkie elementy metalowe oraz zasypano ziemią i tłuczniem wykopy po zdemontowanych taśmociągach.

Zasobnik o wysokości 42 metrów i nośności kontenerów 300 ton wykonano w konstrukcji żelbetowej w formie zwężającego się ku górze zbiornika na węgiel i piasek, o przekroju prostokątnym, osadzonego na czterech żelbetowych filarach. Pod nim ułożone są tory kolejowe, na które wjeżdżały parowozy w celu uzupełnienia paliwa.

Wartości historyczne zawierają się w zabytku, postrzeganym jako materialny dokument, stanowiący świadectwo dokonań człowieka na polu działalności naukowo-technicznej i przemysłowej. Nieruchomość jest zarazem dokumentem budowy polskiej kolei, reliktem techniki z czasów kolei parowej oraz adaptacji jego form na potrzeby obiektu kolejowego. Wartości artystyczne odzwierciedlają charakterystyczny dla minionych epok stosunek wrażliwości estetycznej twórców dzieł technicznych, które charakteryzują się podporządkowaniem formy funkcjom utylitarnym. Wartości naukowe wypływają ze szczególnego miejsca zabytku wśród źródeł poznawczych do badań nad rozwojem cywilizacji, przenoszących do współczesności wiedzę o stanie nauki i techniki w minionych okresach historycznych, a także wiedzę o ich wpływie na rozwój nauki i techniki szczególnie w odniesieniu do rozwoju lokomotyw parowych. Jest przykładem zastosowania nowatorskiej jak na czas powstania obiektu konstrukcji żelbetowej, dokumentując tym samym rozwój inżynierii kolejowej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Piec kaflowy na stacji Olszynka Grochowska uratowany

Pasażer

Piec kaflowy na stacji Olszynka Grochowska uratowany

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków 20 stycznia 2024

Metro: Mozaiki ze stacji Ursynów i Służew w rejestrze zabytków

Infrastruktura

Metro: Mozaiki ze stacji Ursynów i Służew w rejestrze zabytków

inf. pras. MWKZ / oprac. WU 29 grudnia 2023

Łódzkie: Dobre wyniki pierwszego sezonu szlaku zabytków techniki

Tabor i technika

Sochaczew: Przetarg na naprawę Px29

Tabor i technika

Sochaczew: Przetarg na naprawę Px29

Roman Czubiński 22 listopada 2023

Dzwony, dzwonki, dzwoneczki i inne stacyjne instrumenty muzyczne

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Piec kaflowy na stacji Olszynka Grochowska uratowany

Pasażer

Piec kaflowy na stacji Olszynka Grochowska uratowany

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków 20 stycznia 2024

Metro: Mozaiki ze stacji Ursynów i Służew w rejestrze zabytków

Infrastruktura

Metro: Mozaiki ze stacji Ursynów i Służew w rejestrze zabytków

inf. pras. MWKZ / oprac. WU 29 grudnia 2023

Łódzkie: Dobre wyniki pierwszego sezonu szlaku zabytków techniki

Tabor i technika

Sochaczew: Przetarg na naprawę Px29

Tabor i technika

Sochaczew: Przetarg na naprawę Px29

Roman Czubiński 22 listopada 2023

Dzwony, dzwonki, dzwoneczki i inne stacyjne instrumenty muzyczne

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5