Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

80 lat tradycji kolejowych. Od CBK do Łukasiewicz – PIT

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
01-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Łukasiewicz – PIT

Podziel się ze znajomymi:

Ośrodek przy Warszawskiej w Poznaniu, będący dziś częścią Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego, kończy właśnie 80 lat. W historii placówki zmieniały się jej nazwy, poszerzał się zakres działalności, ale w centrum uwagi zawsze były pojazdy szynowe – ich projektowanie, badanie i certyfikacja.

Zaczęło się od skromnego biura konstrukcyjnego poznańskiego HCP w lutym 1945 roku. Trwały jeszcze walki o Poznań, a załoga biura pracę rozpoczęła od ratowania dokumentacji technicznej i sprzętu kreślarskiego, które ewakuujący się Niemcy chcieli wywieźć z miasta.

Tu wszystko się zaczęło

1 września 1945 roku biuro zostało wydzielone z HCP i jako Centralne Biuro Konstrukcyjne zaczęło podlegać Zjednoczeniu Przemysłu Taboru Kolejowego TASKO. Miało obsługiwać wszystkie jego zakłady przemysłowe.

Jednym z pierwszych projektów była lokomotywa parowa Ty45. Biuro miało też duży wkład w przygotowanie produkcji parowozów Ty42 i Ty43. Projektowało też węglarki, na które było duże zapotrzebowanie, a także inne wagony towarowe. W ramach Biura powstał Dział Studiów, który zajmował się rozwiązywaniem problemów technicznych i opracowywaniem nowych technologii.

W 1950 roku CBK zaprojektowało swoje pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne 1B-2B-1B (seria PKP EW53). Maszyny i aparatura do nich pochodziły z importu. Projektowano także tramwaje (m. in. popularny model 13N), elektryczne samojezdne wagony towarowe, lokomotywy spalinowe i zespoły trakcyjne spalinowe. Dużym osiągnięciem technicznym jak na owe czasy był wagon 43A dla ruchu podmiejskiego (tzw. Ryflak).

Wagony osobowe produkowane wtedy w Polsce nie miały ogrzewania, wentylacji, oświetlenia jarzeniowego czy wózków do dużych prędkości – a tego wymagały międzynarodowe normy kolejowe. Pierwszym wagonem, który spełniał międzynarodowy kolejowy standard UIC, był zaprojektowany w CBKPTK wagon osobowy 104A (1962 rok).

Z wagonów towarowych warto wspomnieć o rekordziście – wagonie otwartym 9W, który był następcą opracowanych również w Poznaniu dwuosiowych modeli 6W i 7W. Produkujący go PAFAWAG do 1970 roku wypuścił na rynek 36 987 sztuk. W Poznaniu konstruowano też wagony kryte (wąskotorowe, normalnotorowe i szerokotorowe), samowyładowcze, cysterny, a także wieloosiowe platformy – wagony specjalne, przeznaczone do przewożenia wyjątkowo ciężkiego i ponadgabarytowego sprzętu.

Rozwój infrastruktury badawczej

Biuro cały czas rozwijało swoją działalność. Od początku lat 70. rozbudowywało swoją bazę badawczą – powstały laboratorium, hala ze stanowiskami do badań, warsztaty prototypowni. W 1973 roku zostało przekształcone w Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych. Stanowił on zaplecze naukowo-badawcze, projektowo-konstrukcyjne i wdrożeniowe w zakresie lokomotyw spalinowych i elektrycznych, wieloczłonów trakcyjnych (elektrycznych i spalinowych), wagonów osobowych i towarowych różnych typów, a także wagonów motorowych, autobusów szynowych i pojazdów specjalnych. Wydawał własny kwartalnik „Pojazdy Szynowe”. W 1975 roku zatrudniał ponad 600 osób.

Do upadku PRL Ośrodek mógł pochwalić się projektami 281 pojazdów szynowych (205 wagonów towarowych, 43 wagony osobowe, bagażowe, pocztowe i ogrzewcze, 27 lokomotyw i wagonów silnikowych, a także 6 tramwajów). Niemal cała produkcja polskiego przemysłu taboru kolejowego oparta była na dokumentacji konstrukcyjnej opracowanej w poznańskim Ośrodku.

Od IPS „TABOR” do Łukasiewicza

20 kwietnia 2000 roku OBRPS został przekształcony w Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”, stając się jedynym w Polsce instytutem badawczym, który w kompleksowy sposób prowadzi prace nad rozwojem, badaniami i certyfikacją pojazdów szynowych. Tylko on miał pełne uprawnienia do prowadzenia wszelkich badań i certyfikacji pojazdów szynowych.

Po powstaniu Sieci Badawczej Łukasiewicz (1 kwietnia 2019 roku) „TABOR” stał się jednym z pięciu jej instytutów w Poznaniu. Na początku 2022 roku placówki te połączyły się, tworząc Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny.

Dziś Łukasiewicz – PIT zajmuje się rozwojem pojazdów szynowych – projektowaniem, automatyką i badaniami symulacyjnymi – zajmują się grupy badawcze w Centrum Nowoczesnej Mobilności. Centrum Badań Laboratoryjnych przejęło badania tych pojazdów – mechaniczne, elektryczne i środowiskowe. Wyodrębniono też dwie kolejowe spółki: PIT Industry zajmuje się produkcją m.in. urządzeń do układów hamulcowych pojazdów szynowych, a PIT Certification – certyfikacją i inspekcją tych pojazdów.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat warszawskiej SKM. „Udany eksperyment”

Pasażer

20 lat warszawskiej SKM. „Udany eksperyment”

Roman Czubiński 04 października 2025

2026 będzie „Rokiem Powstania Polskiej Kolei”. Jest uchwała Sejmu

Prawo i polityka

Stadler: Tysięczny pojazd z siedleckiej fabryki

Tabor i technika

Stadler: Tysięczny pojazd z siedleckiej fabryki

Roman Czubiński 24 września 2025

25 lat obsługi naziemnej Welcome Airport Services (zdjęcia)

Biznes

25 lat obsługi naziemnej Welcome Airport Services (zdjęcia)

Welcome Airport Services 20 lipca 2025

Mit Luxtorpedy

Tabor i technika

Mit Luxtorpedy

Szymajda Michał/aktualizacja: Roman Czubiński 20 października 2025

Zobacz również:

20 lat warszawskiej SKM. „Udany eksperyment”

Pasażer

20 lat warszawskiej SKM. „Udany eksperyment”

Roman Czubiński 04 października 2025

2026 będzie „Rokiem Powstania Polskiej Kolei”. Jest uchwała Sejmu

Prawo i polityka

Stadler: Tysięczny pojazd z siedleckiej fabryki

Tabor i technika

Stadler: Tysięczny pojazd z siedleckiej fabryki

Roman Czubiński 24 września 2025

25 lat obsługi naziemnej Welcome Airport Services (zdjęcia)

Biznes

25 lat obsługi naziemnej Welcome Airport Services (zdjęcia)

Welcome Airport Services 20 lipca 2025

Mit Luxtorpedy

Tabor i technika

Mit Luxtorpedy

Szymajda Michał/aktualizacja: Roman Czubiński 20 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij