Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
07-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/HŽPP

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?
fot. HŽ Putnički prijevoz
Chorwacja to kolejne państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym wprowadzono do eksploatacji elektryczny zespół trakcyjny wyposażony w baterie litowo-jonowe, umożliwiające pokonanie kilkudziesięciu kilometrów bez sieci trakcyjnej. Co istotne, to pojazd wyprodukowany przez krajowego producenta, czyli Končar. Państwowy przewoźnik kolejowy HŽPP planuje zakup kolejnych 13 jednostek.

Coraz bardziej restrykcyjna polityka klimatyczna Unii Europejskiej i nadchodzące wielkimi krokami objęcie sektora transportowego ETS2, czyli rozszerzonym systemem handlu emisjami CO2, powoduje, że coraz więcej europejskich przewoźników kolejowych intensywnie przygotowuje się do dekarbonizacji obsługi odcinków niezelektryfikowanych. Rozwiązania wodorowe są jednak wysoce kosztowne i trudno w ich przypadku mówić o dojrzałości technologicznej. Z kolei biopaliwo nowej generacji HVO, które może powstawać w wyniku przerobu przepracowanych olejów spożywczych, nawet przy wielokrotnym zwiększeniu produkcji nie zaspokoi zapotrzebowania rynku. Dlatego obecnie najczęstszą drogą w tym kierunku jest wprowadzanie elektrycznych zespołów trakcyjnych z modułami bateryjnymi.

Umożliwiają one przeważnie pokonanie odcinków bez sieci trakcyjnej o długości rzędu 80 kilometrów. Co istotne, możliwe jest ich ładowanie w trakcie jazdy na odcinkach zelektryfikowanych. Choć ograniczony zasięg pozostaje zasadniczą wadą tego typu pojazdów, w przypadku wielu relacji jest on wystarczający. Co więcej, wprowadzenie taboru bateryjnego w wielu przypadkach umożliwia wyeliminowanie przesiadek w wielu relacjach, a tym samym skrócenie czasu przejazdu. Bateryjna rewolucja nie dotarła jeszcze do Polski, jednak jednostki akumulatorowe są już eksploatowane w kraju morawskośląskim w Czechach, o czym szerzej pisaliśmy tutaj. Duży przetarg na ich dostawę ogłosiły także słowackie koleje państwowe ZSSK.

Polskę we wdrażaniu taboru bateryjnego w Europie Środkowej oprócz Czech zdążyła już wyprzedzić Chorwacja. Państwowy przewoźnik kolejowy HŽPP (chorw. HŽ Putnički prijevoz) w dniu 13 maja rozpoczął eksploatację pierwszego zespołu trakcyjnego wyposażonego w moduły bateryjne. Trzeba tu podkreślić, że jego producentem jest chorwacki Končar, który dostarczył już szereg zespołów trakcyjnych dla HŽPP. Na jednym pojeździe bateryjnym się zresztą nie skończy – narodowy przewoźnik chce wprowadzić do ruchu kolejnych 13 jednostek. Każda z nich będzie złożona z trzech członów i pomieści na miejscach siedzących 157 pasażerów. Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna pod siecią trakcyjną wyniesie 160 km/h, zaś na odcinkach niezelektryfikowanych 120 km/h.

Pierwszy pojazd pojawił się na trasie Zagrzeb – Bjelovar, liczącej ok. 77 kilometrów długości. 44-kilometrowy odcinek Zagrzeb – Gradec jest zelektryfikowany, zaś baterie wykorzystywane będą na 33-kilometrowym fragmencie Gradec – Bjelovar. Całe przedsięwzięcie, obejmujące oprócz zakupu samego pojazdu również budowę 6 stacji ładowania, kosztowało ponad 17 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 73 mln zł. Obecnie Končar produkuje kolejnych 5 pojazdów. Po ich wprowadzeniu do eksploatacji tabor bateryjny pojawi się również na trasie Zagrzeb – Koprivnica – Ludbreg – Varaždin. HŽPP zakłada średnie dobowe przebiegi tych pojazdów na poziomie 480 kilometrów.

W Polsce jedynym przewoźnikiem kolejowym, który podjął próbę zakupu taboru bateryjnego, były Koleje Mazowieckie, które ogłosiły aż trzy kolejno unieważniane przetargi na dostawę akumulatorowych zespołów trakcyjnych. Ostatecznie samorządowy przewoźnik zakupił spalinowe jednostki Elf 3 produkcji Pesy Bydgoszcz. Co ciekawe, są to pojazdy dostosowane do zużycia przywołanego wcześniej biopaliwa HVO. Będzie ich łącznie 10, ponieważ KM postanowiły wykorzystać prawo opcji, obejmujące rozszerzenie zamówienia o 4 pojazdy. Niedawno wstępne konsultacje rynkowe, dotyczące zakupu dwuczłonowych jednostek z “napędem alternatywnym” (np. wodorowym lub bateryjnym), ogłosiły Koleje Dolnośląskie.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

RegioPantery podbijają Słowację

Tabor i technika

RegioPantery podbijają Słowację

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2025

Kolzamy Kolei Dolnośląskich na końcowym etapie odbiorów

Tabor i technika

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Biznes

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Mikołaj Kobryński 28 maja 2025

Alstom zainwestuje blisko 0,5 mld zł w Polsce

Tabor i technika

Województwo łódzkie kupi nawet 18 pięcioczłonowych EZT

Tabor i technika

České dráhy kupią pociągi do ruchu transgranicznego do Austrii

Tabor i technika

Zobacz również:

RegioPantery podbijają Słowację

Tabor i technika

RegioPantery podbijają Słowację

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2025

Kolzamy Kolei Dolnośląskich na końcowym etapie odbiorów

Tabor i technika

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Biznes

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Mikołaj Kobryński 28 maja 2025

Alstom zainwestuje blisko 0,5 mld zł w Polsce

Tabor i technika

Województwo łódzkie kupi nawet 18 pięcioczłonowych EZT

Tabor i technika

České dráhy kupią pociągi do ruchu transgranicznego do Austrii

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5