Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolejne 1,2 mld euro z CEF-u na Rail Baltikę w krajach bałtyckich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
18-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolejne 1,2 mld euro z CEF-u na Rail Baltikę w krajach bałtyckich
mat. Rail Baltica
Joint-venture RB Rail AS, odpowiedzialne za wdrażanie Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, poinformowało o otrzymaniu kolejnych środków unijnych. Projekt otrzyma z CEF-u dodatkowe 1,2 mld euro (ok. 5,2 mld zł).

Do tej pory projekt Rail Baltiki na terenie państw bałtyckich otrzymał z CEF-u kwotę ponad 2,6 mld euro. W ramach najnowszej alokacji środków dotacja zostanie powiększona o kolejne 1,2 mld euro: 370 mln euro na część estońską, 346 mln euro na łotewską i 458 mln euro na litewską. Umowa o finasowaniu ma zostać podpisana unijną agencją CINEA w IV kwartale tego roku.

W Estonii finansowanie zostanie przeznaczone na budowę ok. 55 km trasy. Dotyczy to odcinków: Soodevahe – Kangru, Kangru – Saku, w prowincji Harjumaa (węzeł komunikacyjny Lagedi), Hagudi – Alu, Sakru – Harju/Rapla i Alu – Kärpla.

Na Łotwie finansowanie obejmie przede wszystkim 27-kilometrowy odcinek Misa – granica z Litwą, którego budowa ma ruszyć w najbliższych miesiącach. Inne podprojekty dotyczą przekładki gazociągu, usług nadzorczych, przyłącza wysokiego napięcia Iecava, a także zaplecza Skulte, które ma stanowić bazę logistyczną dla budowy północnego odcinka linii w kierunku Estonii.

Na Litwie dofinansowanie dotyczy odcinków Ramygala (Remigoła) – Berciunai i Berciunai – Joniskelis (Johaniszkiele), Kowno – Seta, przyłączy wysokiego napięcia Panevėžys (Poniewież), Išorai, podstacji Liudvinavas (Ludwinów). W sumie, wliczając wcześniejsze dotacje, Litwa zabezpieczyła finansowanie dla 114 km linii. Dodatkowo finansowanie obejmie elektryfikację (system zasilania i sieć trakcyjna na terenie państw bałtyckich zlecane są w ramach oddzielnego kontraktu).



Jak podaje RB Rail AS, do końca roku budowa ma objąć 15% trasy. W Estonii prace są prowadzone na 22 km trasy, a na końcowym etapie są przetargi na kolejne 52 km torowiska. Jeszcze w tym roku mają ruszyć postępowania dla 30 km trasy. W sumie do końca roku zakontraktowana będzie budowa 102 km trasy. Na Łotwie zakontraktowano budowę ponad 200 km linii – obecnie trwają prace przygotowawcze na południowym odcinku. Na Litwie trwa budowa 29 km trasy, a do końca roku ta wartość ma zwiększyć się do 70 km. W tym roku mają ruszyć przetargi na budowę odcinka Kowno – Seta, a także infrastruktury punktowej na odcinku Kowno – granica z Polską. Jednocześnie trwają przetargi na elektryfikację i systemy sterowania ruchem.

Koszt budowy 870 km Rail Baltiki na terenie państw bałtyckich szacowany jest na 15,3 mld euro (ok. 65,7 mld zł). Normalnotorowe połączenie między Polską a Litwą, Łotwą i Estonią ma ruszyć, zgodnie z obecnymi założeniami, w 2030 r.

W sumie w ramach najnowszego naboru CEF rozdysponowano ponad 7 mld euro. 80% środków trafi na kolej. Oprócz Rail Baltiki to budowa transgranicznych połączeń między Francją a Włochami (Lyon – Turyn) oraz Danią i Niemcami (tunel Fehmarnbelt). Do tego dochodzi wdrażanie ERTMS oraz transgraniczne połączenia na styku Ukrainy, Mołdawii i państw unijnych (Rumunia, Węgry i Polska).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij