Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wrocław – Szczecin. Pociąg wreszcie dużo szybszy niż auto

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Wrocław – Szczecin. Pociąg wreszcie dużo szybszy niż auto
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.plEIC Bolesław Prus w drodze do Szczecina
PKP Intercity już za kilka tygodni uruchomi zupełnie nowy pociąg z Wrocławia do Szczecina, ale nie trasą przez Zieloną Górę, lecz przez Poznań. Merkury, bo o nim mowa, skróci czas jazdy między miastami o 45 minut i będzie znacznie szybszy niż samochód. To pierwszy, ale nie ostatni pociąg w tej relacji jadący przez Leszno i Poznań.

Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy na tory w końcu wyjedzie bezpośredni pociąg łączący Szczecin z Wrocławiem przez Poznań. Do tej pory tą trasą kursował tylko nocny Przemyślanin, natomiast reszta połączeń była trasowana popularną Odrzanką oraz linią z Wrocławia do Głogowa przez Legnicę i Lubin. Pierwszym, dziennym pociągiem, który połączy stolice województw zachodniopomorskiego i dolnośląskiego przez Poznań będzie IC Merkury.

Szybko do Poznania. Prawie tak samo jak ekspres

Wyjedzie on na tory w połowie czerwca bieżącego roku i co bardzo ważne, będzie pociągiem stałego, całorocznego kursowania o czym informuje nas rzecznik prasowy PKP Intercity, Maciej Dutkiewicz. Merkury, zestawiony z wagonów i lokomotywy, wyruszy z Wrocławia o godzinie 6:03 i dotrze do Szczecina Głównego o 9:28, natomiast do Świnoujścia – dokąd będzie docierał tylko sezonowo, chwilę po 11:00. Po drodze zatrzyma się w Lesznie, Kościanie, Poznaniu, Szamotułach, Wronkach, Krzyżu, Dobiegniewie, Choszcznie, Stargardzie, na stacji Szczecin Dąbie, w Szczecinie Głównym, w Goleniowie, Wysokiej Kamieńskiej oraz w Międzyzdrojach.

Na odcinku od Wrocławia do Poznania będzie jednym z najszybszych pociągów PKP Intercity, bowiem pokona on ten odcinek w 80 minut. Szybsze od niego będą tylko ekspresowy Lech – 77 minut oraz pociągi z Pragi do Gdyni, które przejadą ten odcinek o minutę szybciej niż Merkury.

Podobnie będzie zresztą na odcinku z Poznania do Szczecina, który zajmie 2 godziny i 2 minuty, natomiast najszybsze pociągi – ekspresy Błękitna Fala i Chrobry przejadą ten odcinek w godzinę i 50 minut.

Szczecin – Wrocław szybciej o 45 minut!

Jednak najważniejszą informacją jest czas przejazdu w relacji Szczecin – Wrocław. Obecnie najszybszy, bezpośredni pociąg – Chełmoński, pokonuje ten dystans w czasie 4 godzin i 9 minut. Merkury ze swoim czasem przejazdu na poziomie 3 godzin i 25 minut będzie więc jechał prawie o 45 minut szybciej! Pozostałe bezpośrednie połączenia jadą dłużej, w czasie około 4 godzin i 20 minut lub więcej.

Tak duże różnice w czasie przejazdu wynikają z jakości infrastruktury, po jakiej mogą jeździć pociągi PKP Intercity. Trasa do Szczecina przez Poznań jest już prawie w pełni przystosowana do kursowania z prędkością 160 km/h (kończy się modernizacja torów przed Szczecinem), natomiast w przypadku dotychczasowego, podstawowego korytarza, a właściwie korytarzy dla pociągów Wrocław – Szczecin taka prędkość jest tylko pomiędzy Wrocławiem a Legnicą, a na pozostałej części trasy jak na razie jeździmy szybciej niż 120 km/h. Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK myślą o tym, żeby zmodernizować linię odrzańską i przystosować ją do wyższych prędkości, natomiast nie stanie się to jeszcze dziś ani jutro.

Dlatego trzeba docenić, że ministerstwo w końcu zdecydowało się na uruchomienie bezpośredniego połączenia inną trasą, która nie tylko skraca czas podróży, ale pozwala też uzyskać nowe bezpośrednie relacje, zwłaszcza dla mniejszych ośrodków, takich jak Leszno – bezpośredni pociąg do Szczecina, czy chociażby Wronki i Dobiegniew – bezpośrednie kursy do Wrocławia.

Pociągi przez pola i lasy a nie powiaty

Zupełnie inną kwestią jest to, że na lubuskim odcinku trasa pociągów ze Szczecina do Wrocławia biegnie … z dala od skupisk ludzi, owszem, pokazując piękne walory przyrodnicze Ziemi Lubuskiej, natomiast jednocześnie nie obsługując ważnych miast powiatowych (Świebodzina, Międzyrzecza), a przede wszystkim wojewódzkiego, ponad 100-tysięcznego Gorzowa Wielkopolskiego.

Receptą na to ma być stworzenie tzw. Magistrali Zachodniej wraz z łącznicami w Kostrzynie nad Odrą, a więc budowa nowej osi komunikacyjnej spajającej całe województwo na wzór drogi ekspresowej S3. Linia biegłaby od Zielonej Góry przez Sulechów, Świebodzin, Międzyrzecz aż do Gorzowa Wielkopolskiego i opierałaby się na już istniejących, ale i nowych odcinkach sieci kolejowej. Więcej o tym pomyśle i planach w tym zakresie napiszemy w kolejnych dniach.

Planowany rozwój oferty… dość mglisty

Wracając do Merkurego. Będzie on też… dopiero piątą dzienną parą połączeń pomiędzy trzecim i siódmym największym miastem Polski (patrząc pod kątem liczby mieszkańców). Ministerstwo Infrastruktury pytane przez nas o to, czy resort planuje zwiększenie liczby połączeń z Wrocławia do Szczecina oraz jaką trasą (czy przez Poznań czy przez Zieloną Górę) odpowiada dość lakonicznie.

– Planowany jest dalszy rozwój oferty na ciągu Wrocław – Szczecin przez Poznań w kolejnych rozkładach jazdy – napisała nam Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa resortu.

Szumańska dodała, że wszystkie zmiany w zakresie rozwoju oferty przewozowej muszą być poparte analizami, opartymi na danych przewozowych lub “stanie otoczenia konkurencyjnego”.

– Podczas prac nad konstrukcją rocznych rozkładów jazdy organizator wraz z operatorem biorą pod uwagę takie aspekty jak potoki pasażerskie, możliwości infrastrukturalne i taborowe oraz dostępne na dany rok środki budżetowe. Na podstawie powyższych danych planowany jest rozwój siatki połączeń na poszczególnych ciągach komunikacyjnych – przekazała rzeczniczka ministerstwa w odpowiedzi na pytanie o to, dlaczego obecna oferta połączeń dalekobieżnych między Szczecinem a Wrocławiem jest skromna.

Dużo szybciej niż własne auto. W końcu

Czas przejazdu Merkurego jest lepszy nie tylko od innych pociągów, ale przede wszystkim od własnego auta, którym (wg map Google) można pokonać ten dystans w czasie 4 godzin i 10 minut, choć taki czas nie uwzględnia potencjalnych remontów czy korków (zwłaszcza na autostradzie między Legnicą i Wrocławiem oraz na S3 w rejonie Szczecina).

Przy stosunkowo niewielkiej ofercie kolejowej każdy pociąg, który będzie wyraźnie szybszy niż własne auto, jest na wagę złota i staje się prawdziwą alternatywą w podróżowaniu, w tym przypadku przez zachodnią Polskę. Merkury zatrzyma się po drodze kilka razy. Gdyby uruchomić w tej relacji pociąg zatrzymujący się po drodze np. tylko w Lesznie, Poznaniu, Krzyżu, Stargardzie oraz na stacji Szczecin Dąbie (a więc tam, gdzie zatrzymują się ekspresy korzystające z obu odcinków), to czas jazdy można by skrócić do poziomu 3 godzin i 10 minut lub nawet 3 godzin i 5 minut (po zakończeniu modernizacji lk 351) – absolutnie nieosiągalny dla samochodu. Dlatego plany ministerstwa wobec rozwoju siatki połączeń na tym odcinku cieszą.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5