Jeden z dwóch zmodernizowanych Kolzamów Kolei Dolnośląskich zabrał wczoraj, 25 lipca, pierwszych pasażerów. Pojazd obsłużył kursy z Legnicy do Chocianowa, gdzie będzie go można spotkać dość regularnie.
Koleje Dolnośląskie przez wiele lat próbowały
przywrócić do życia i służby dwa swoje spalinowe rodzynki, a więc jednostki SA109 wyprodukowane przez Kolzam z Raciborza. Przetarg na ich naprawę udało się rozstrzygnąć
dopiero w 2022 roku, przy czwartym podejściu do tego tematu.
Jednostki bardzo długo pozostawały w naprawie a właściwie gruntownej modernizacji, ale ostatecznie
powróciły do bazy KD w Legnicy na początku czerwca tego roku. Po odbiorach końcowych pierwsza jednostka, o numerze 003 właśnie wyjechała na szlak.
Pierwszy Kolzam dotarł wczoraj, 24 lipca, do Chocianowa, obsługując kurs KD z Legnicy. To właśnie na tej trasie mają kursować SA109 zmodernizowane przez SPS Mieczkowski. Wkrótce do służby ma trafić też druga jednostka, o numerze 004.
Powrót SA109 jest o tyle ważny, że każda jednostka spalinowa jest dla KD na wagę złota, co ma związek z masowym programem przywracania do życia nieużywanych linii kolejowych przez województwo dolnośląskie. Od kilku tygodni pociągi KD
docierają do Karpacza, a wkrótce mają wyjechać na kolejne odcinki, jak chociażby
przedłużenie trasy w Bielawie, czy
linia kolejowa nr 310. Plany obejmują też jednak szereg innych odcinków, przeważnie niezelektryfikowanych.
Dlatego też przewoźnik potrzebuje sporo taboru, który pojedzie bez sieci trakcyjnej. KD kupiły n
iedawno 10 pociągów spalinowych od PESA (mają tu możliwość skorzystania z opcji na 20 kolejnych) oraz coraz poważniej myślą o
pojazdach bezemisyjnych, głównie wodorowych.