Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Czeskie: Pojedziemy cztery razy dziennie z Gdyni do Pragi!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
27-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Czeskie: Pojedziemy cztery razy dziennie z Gdyni do Pragi!
Fot. Koleje CzeskieWnętrze nowych wagonów Siemens-Skoda
Trasę międzynarodową Praga – Wrocław – Gdynia obsługiwać będą České dráhy we współpracy z PKP Intercity. Pociągi będą kursować cztery razy dziennie, całorocznie. W składzie będą miały bardzo nowoczesne wagony.

– Model ruchu zakłada obsługę wszystkich czterech pociągów w relacji Praga – Gdynia – Praga – powiedział rzecznik ČD Petr Šťáhlavský w rozmowie z portalem zdopravy.cz. Oznacza to, że cztery razy dziennie od grudnia 2024 będą kursować pociągi w relacji Gdynia – Bydgoszcz – Poznań – Wrocław – Pardubice – Praga i z powrotem, a nie tylko z Pragi do Wrocławia. Z czeskiej stolicy nad Bałtyk mamy jeździć nowoczesnymi pociągami przez cały rok, a nie tylko w weekendy, czy latem. Pierwsze pociągi ruszą w grudniu 2024.

Rzecznik powiedział, że pociąg w Czechach będzie kursować w standardzie EuroCity, „a jakość wagonów i poziom usługi będzie odpowiadał temu, co spełni wymagania klienta”. Nieoficjalnie mówi się, że Czesi chcą obsługiwać linię najnowocześniejszymi w Europie wagonami, które produkuje Siemens w konsorcjum ze Skodą. Dla polskich klientów to wspaniałe informacje.

Koleje Czeskie wygrały przetarg na obsługę połączeń do granicy


Czesi, inaczej niż Polacy, muszą brać pod uwagę, że w ich kraju istnieje kolejowa konkurencja. Dlatego w przypadku otwierania nowych połączeń kolejowych, także dotowanych przez rząd, ministerstwo organizuje konkursy ofert (chociaż w tym przypadku sprawa nie była taka prosta, o czym pisaliśmy tutaj). Plan uruchomienia linii pod oznaczeniem „Ex32” dla połączenia Praga – granica w Międzylesiu (i docelowo do Wrocławia i Gdyni) wymagały więc organizacji postępowania przetargowego.

Jak dowiedział się portal zdopravy.cz, który doprowadził do odtajnienia ofert w przetargu, najkorzystniejszą ofertę złożyły państwowe Koleje Czeskie, które chcą wozić pasażerów na czeskim odcinku linii za 78 koron za pociągokilometr (14 złotych i 36 groszy według kursu walut z 27 lipca). Do przetargu zgłosił się jednak także RegioJet, który zaoferował wyższą kwotę - 114,5 koron za pociągokilometr (21 złotych). Leo Express, który i tak chce jeździć do Wrocławia w ramach otwartego dostępu (już to robił przed pandemią), ostatecznie nie złożył oferty.

"Rozsądny zysk" po stronie czeskiej

Jak podał portal zdopravy.cz, rzecznik Kolei Czeskich zaznaczył, że oferowana cena koszty związane z uruchomieniem pociągów, a także „rozsądny zysk”.

– Obsługa linii Ex32 za cenę, która nie pokrywa związanych z tym kosztów, w tym rozsądnego zysku, nie miałaby handlowego sensu Linię międzynarodową będziemy obsługiwać we współpracy z PKP Intercity - dodał rzecznik.

Umowa pomiędzy Ministerstwem Transportu a ČD zostanie zawarta na okres od grudnia 2024 do grudnia 2034 roku.

Czy infrastruktura i tabor jest gotowy?

O ile linia kolejowa od Gdańska aż po Wrocław na większości odcinków jest przygotowana do kursowania z prędkością 160 km/h, to newralgicznym odcinkiem będzie ten od Wrocławia do granicy czeskiej. Nie dość, że linia jest znacząco "wolniejsza", bo można po niej jechać z prędkością od 70 do 100 km/h, to jeszcze środkowy jej fragment - od Strzelina do Kamieńca Ząbkowickiego jest jednotorowy i nie udało się tego zmienić przez ostatnie lata. To odcinek krytyczny, bo przez Kamieniec przechodzi też linia 137, z której korzystają pociągi towarowe. Dodanie do rozkładu kilku par pociągów o priorytecie przejazdowym, może się po prostu nie udać bez dodania drugiego toru na wspomnianym odcinku. Chyba, że sparaliżowany zostanie ruch pociągów regionalnych Kolei Dolnośląskich i towarowych.

Pytaniem otwartym jest to, jakim taborem będzie obsługiwana linia i czy dla nowej relacji międzynarodowej starczy maszynistów. PKP Intercity nie posiada zapasu lokomotyw, którymi może wjechać do Czech (i raczej od grudnia 2024 nie wjadą tam też nowe Griffiny), problemem jest też ograniczona liczba maszynistów spółki np. we Wrocławiu. Jeśli któreś z połączeń miałoby kursować w nocy, problemem będzie też dostępność kuszetek i wagonów sypialnych.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Coraz mniej motoraków na czeskich lokalnych liniach. Powodem... Pesa

Tabor i technika

Czechy: Zderzenie pociągów towarowych między Pardubicami a Ołomuńcem

Infrastruktura

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Pasażer

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Michał Szymajda 14 listopada 2023

Nowe czeskie wagony restauracyjne trafiły do "piekarnika" [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Coraz mniej motoraków na czeskich lokalnych liniach. Powodem... Pesa

Tabor i technika

Czechy: Zderzenie pociągów towarowych między Pardubicami a Ołomuńcem

Infrastruktura

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Pasażer

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Michał Szymajda 14 listopada 2023

Nowe czeskie wagony restauracyjne trafiły do "piekarnika" [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5