NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Koleją za granice w praktyce. Kiedy i ile pociągów pojedzie? [aktualizacja]

| Michał Szymajda 27.06.2020 122

Koleją za granice w praktyce. Kiedy i ile pociągów pojedzie? [aktualizacja]
Pociąg Nighjet w Raciborzu.fot. M. Szymajda
České dráhy (Koleje Czeskie) wyczerpująco opisały, jak będzie wyglądać kolejowa komunikacja międzynarodowa z Polską. Pierwsze pociągi dalekobieżne przez polsko-czeską granicę pojadą 22 czerwca. Zapytaliśmy też innych przewoźników jeżdżących w komunikacji międzynarodowej o to, kiedy zamierzają uruchomić połączenia do innych krajów.
Nie wszystkie pociągi z Polski do Czech i z Czech do Polski wrócą od razu do rozkładu jazdy w poniedziałek 22 czerwca. Z uwagi na konieczność zmiany obiegów pociągów EC105 Porta Moravica, EC106 Sobieski, EC114 Cracovia i EC116 Śląsk zaczną kursowanie w relacji międzynarodowej 23 czerwca. Jeszcze przez jakiś czas połączenie EC130/131 Batory działać będzie z przesiadką w Bohuminie i tylko na odcinku od Warszawy do Nowych Zamków na Słowacji (nie będzie obsługiwany odcinek Warszawa – Terespol i Nowe Zamki – Budapeszt).

Międzynarodowe przez Śląsk. Mieszkańcy regionu tylko po testach na Covid-19

Pociągi międzynarodowe do Republiki Czeskiej będą wjeżdżać przez dwa przejścia graniczne: w Zebrzydowicach i Chałupkach. Oba znajdują się na terenie województwa śląskiego, a na ten region, z uwagi na wysoką liczbę zakażeń, władze Republiki Czeskiej nałożyły obostrzenia, dotyczące wjazdu do swojego kraju. Dlatego w pociągach prowadzone będą kontrole graniczne. Osoby spoza województwa śląskiego (muszą one udowodnić, że nie mieszkają na terenie Śląska, np. za pomocą umowy najmu lokalu, umowy własności lokalu lub np. za pomocą deklaracji podatkowej) wjadą do Czech bez przeszkód. Zamieszkali na terenie Śląska będą musieli pokazać certyfikat medyczny o niezakażeniu COVID-19 lub przejść w Czechach dwutygodniową kwarantanne pod groźbą wysokiej kary finansowej. W pociągach nie będzie na razie usługi gastronomicznej.

Od 20 czerwca nie ma ograniczeń we wjeździe pociągiem na Słowację z Polski. Można to zrobić także przez Republikę Czeską (tak kursują pociągi np. do Bratysławy).

Nocny Chopin i Nightjet jeszcze nie pojadą. Czeskimi wagonami pojedziemy nad Bałtyk

Na razie nie będzie kursował nocny pociąg Chopin łączący Warszawę ze stolicami Czech, Austrii, Słowacji i Węgier, głównie z uwagi na problemy proceduralne z włączaniem wagonów kuszetek i sypialnych po polskiej stronie (więcej informacji tutaj).

Natomiast dzięki czeskim wagonom uda się od 26 lub 27 czerwca uruchomić pociągi z Bohumina do Helu (Wydmy), do Kołobrzegu (Pirat) i do Świnoujścia (Wolin). Dyskutowana jest możliwość wznowienia nocnego pociągu między Pragą a Krakowem od nocy 26-27 czerwca, a w przypadku złagodzenia wymagań dotyczących przewozu pasażerów na miejscach leżących, także nocnego połączenia Nightjet Wiedeń – Bohumin – Wrocław – Berlin. Jednak nie podjęto jeszcze decyzji o wznowieniu eksploatacji tych pociągów.

Komunikat PKP Intercity w sprawie reaktywacji pociągów międzynarodowych, także tych do Niemiec i na Słowację, można przeczytać tutaj.

Powoli wracają transgraniczne regionalne pociągi

Od połowy czerwca kursują pociągi pomiędzy Berlinem a Szczecinem. W poniedziałek 22 czerwca uruchomiony zostanie jeden transgraniczny pociąg Kolei Czeskich, który ze stacji Lipová Lázně/ Jesenik kursuje do Krnova przez polskie Głuchołazy.

W komunikacie České dráhy zwracają się uwagę na 1 lipca, jako możliwy termin uruchomienia pociągów z Bohumina do Katowic i przez granicę w Cieszynie, uruchamianych wspólnie z Kolejami Śląskimi. ČD wyraźnie jednak podkreślają, że ostateczne decyzje w tym względzie jeszcze nie zapadły, z uwagi na zmienną sytuację dotyczącą liczby osób zarażonych Covid-19 na Śląsku.

Regionalnych pociągów transgranicznych nie będzie natomiast na razie z województwa dolnośląskiego. Trwają negocjacje w tym zakresie pomiędzy Dolnym Śląskiem a stroną czeską i niemiecką.

– Pracujemy nad przywróceniem połączeń transgranicznych i mamy nadzieję, że uda się je uruchomić już od 1 lipca. Jako że nasza spółka obsługuje znaczną ilość takich połączeń, a nowa rzeczywistość – w jakiej znajdujemy się zarówno my, jak i nasi zagraniczni partnerzy – jest dość nieprzewidywalna i wymaga szczególnej atencji, jesteśmy zdeterminowani w dążeniu do celu. Mamy świadomość, że pasażerowie szczególnie obszarów przygranicznych czekają na wznowienie tych połączeń. Okres wakacyjny sprzyja ponadto zwiększonemu ruchowi turystycznemu, co też ma w tym kontekście znaczenie. Dlatego, mimo że oczekiwaliśmy od rządu więcej czasu na przygotowanie się, robimy wszystko, by stanąć na wysokości zadania – napisał rzecznik Kolei Dolnośląskich Bartłomiej Rodak.

Aktualizacja: Pociągi KD do Niemiec i Republiki Czeskiej pojadą od 1 lipca.

Wracają połączenia Polregio do Niemiec

Do Niemiec Polregio będzie jeździć od 1 lipca na odcinkach:

Zgorzelec – Goerlitz – Zgorzelec
Tuplice – Forst (Lausitz) – Tuplice
Rzepin – Frankfurt nad Odrą – Rzepin
Grzów Wlkp. – Berlin Ostkreuz – Gorzów Wlkp.

W związku z powyższym od 1 lipca trzy pary pociągów będą kursowały w pełnej relacji Goerlitz – Zielona Góra Gł. – Goerlitz. Wznowiono wszystkie połączenia Szczecin – Angermunde – Berlin Gesundbrunnen i Szczecin – Pasewalk – Lubeck/Schwerin.

– Obecnie pociągi w ruchu przygranicznym z Białorusią są odwołane do 28 czerwca z możliwością przedłużenia. Natomiast trwają ustalenia w zakresie przywrócenia weekendowych połączeń na Litwę, w relacji Białystok - Kowno/Kaunas – Białystok. Wstępny termin uruchomienia pociągów w tej relacji to 3 lipca. Termin może ulec zmianie – powiedział Dominik Lebda, rzecznik prasowy Polregio. Trwają też ustalenia w zakresie uruchomienia weekendowych wakacyjnych połączeń na trasie Rzeszów – Medzilaborce – Rzeszów.

[Aktualizacja z 26 czerwca] Wracają międzynarodowe, sezonowe i weekendowe pociągi do Kowna (Litwa) i Medzilaborzec (Słowacja). Więcej na ten temat piszemy tutaj.

[aktualizacja z 25 czerwca]

Na tory od początku lipca wrócą międzynarodowe pociągi Leo Express z Krakowa do Pragi i z Wrocławia do Pragi. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

26 czerwca wracają również pociągi Kulturzug z Wrocławia do Berlina. Polregio od 26 czerwca uruchomi wakacyjne pociągi do słowackich Medzilaborzec, po zniesieniu restrykcji wjazdowych dla Polaków w dniu 20 czerwca. Na początku lipca reaktywowane zostaną weekendowe pociągi z Białegostoku do Kowna.

Pociągi na Białoruś i Ukrainę

Stan na 26 czerwca jest taki, że wciąż pociągami międzynarodowymi nie wjedziemy na Białoruś oraz na Ukrainę. Nie znana jest data rozluźnienia restrykcji w transporcie do tych krajów. Oznacza to także, że oprócz pociągów regionalnych (jak np. Brześć - Terespol) nie kursują dalekobieżne (np. pociąg Polonez do Moskwy, czy IC z Przemyśla do Kijowa czy Odessy).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5