Partnerzy serwisu:
Pasażer

Kiedy ruszą bezpośrednie pociągi do Kowna? Nie ma nowej daty startu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Kiedy ruszą bezpośrednie pociągi do Kowna? Nie ma nowej daty startu
fot. MS
Ani Koleje Litewskie, ani PKP Intercity nie mają aktualnie konkretnych planów skierowania na odcinek Białystok – Kowno własnej lokomotywy spalinowej. Oznacza to, że przesiadkowe połączenie Krakowa i Warszawy z Litwą będzie utrzymywane znacznie dłużej, niż pierwotnie planowano. Przewoźnik z Litwy skupia się na samym zapewnieniu możliwości dojazdu, a jednym z jego priorytetów będzie teraz wznowienie obsługi trasy do Rygi.

Jak informowaliśmy już na naszych łamach, nie dojdzie do zapowiadanego uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego z Warszawy do litewskiego Kowna. Polskie Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy, że wbrew wcześniejszym ustaleniom strona litewska nie będzie gotowa do zapewnienia lokomotyw spalinowych niezbędnych do obsługi odcinka Białystok – Kowno już w grudniu tego roku. W rozkładzie jazdy 2023/2024 utrzymany ma zostać więc system skomunikowanych połączeń Kraków – Warszawa – Mockava (Maćkowo) i Mockava – Kowno – Wilno.

LTG: Jest dojazd do Warszawy, skupimy się na trasie do Rygi

Wiemy już, że ani przewoźnicy, ani organizatorzy z obu krajów nie wyznaczyli nowego terminu startu zapowiadanego od kilku lat bezpośredniego pociągu relacji Warszawa – Kowno. Koleje Litewskie nie wiedzą też, kiedy będą ostatecznie dysponować odpowiednim parkiem taborowym. – Na razie będziemy wciąż świadczyć usługi na trasie z Wilna do Krakowa i Warszawy z przesiadką na stacji Mockava – powiedziała nam jedynie Kotryna Dzikaraite odpowiedzialna za kontakty z mediami w LTG.

Dodaje, że Koleje Litewskie chcą rozwijać siatkę swoich połączeń międzynarodowych, a na planyspółki wpływają m.in. potrzeby pasażerów, prognozy ruchu w przyszłości czy aspekty techniczne. LTG ma kierować się też możliwościami współpracy z partnerami zagranicznymi. Wśród najważniejszych zadań w tym obszarze nasza rozmówczyni wskazała wznowienie obsługi trasy do Rygi. – Skupiamy się na odtworzeniu komunikacji pomiędzy stolicami Litwy i Łotwy – powiedziała nam przedstawicielka przewoźnika.

Przypomnijmy, że o ile tor normalny o szerokości 1435 mm kończy się aktualnie w Kownie i w podróży z Polski do Wilna niezbędna jest przesiadka (w rejonie granicy lub w Kownie, jeśli wydłużony zostałby bieg IC „Hańcza”), Wilno i Rygę łączy tor o rozstawie 1520 mm. Nie ma więc technicznych przeszkód uniemożliwiających wprowadzenie komunikacji bezpośredniej.

PKP IC: Czekamy na ruch strony litewskiej

Mimo braku perspektyw na szybkie wykorzystanie do obsługi połączenia Warszawa – Kowno lokomotyw litewskich nie wydaje się możliwe także skierowanie w głąb Litwy spalinowozów polskiego operatora. – Nie prowadzimy działań zmierzających do homologacji posiadanych lokomotyw serii SU160 na terenie Litwy – stwierdza bowiem Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. Nie jest zakładany także wariant wykorzystania maszyn innych niż Pesa Gama. Pasażerowie PKP Intercity mają też problem z zbyt małą liczbą wagonów w pociągu na odcinku krajowym.

– Zgodnie z umową z Kolejami Litewskimi warunkiem uruchomienia połączenia do Kowna jest zapewnienie lokomotywy przez tamtejszego przewoźnika – tłumaczy rzecznik polskiego operatora. Wybudowana kilka lat temu normalnotorowa linia z granicy do Kowna, która jest elementem powstającego korytarza Rail Baltica, będzie więc wciąż wykorzystana jedynie w niewielkim stopniu. Pojadą nią samorządowe kursy Białystok – Kowno realizowane jedynie w weekendy. Codzienne połączenie Mockava – Kowno wciąż będzie zaś wykorzystywać stary, idący równolegle tor o carskim rozstawie 1520 mm.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5