Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Wielka Brytania: "Latający Szkot" uświetni obchody 200-lecia kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Autor:

Alstom

Data publikacji:
29-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Alstom

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Wielka Brytania: "Latający Szkot" uświetni obchody 200-lecia kolei
fot. James Glossop, Science Museum Group"Latający Szkot"
Na początku sierpnia w brytyjskim Derby odbędzie się współorganizowany przez Alstom wielki zlot zabytkowego taboru kolejowego. Jedną z największych atrakcji będzie udział światowej sławy lokomotywy parowej Latający Szkot (Flying Scotsman). Lokomotywa jest własnością National Railway Museum i pojawi się podczas zlotu wraz z innymi historycznymi pojazdami szynowymi z brytyjskiej kolekcji narodowej.

Wielki zlot zabytkowego taboru odbędzie się w dniach 1 – 3 sierpnia 2025 w Litchurch Lane – historycznej części zakładu Alstom w Derby. W tym czasie największa i najstarsza istniejąca fabryka taboru w Wielkiej Brytanii będzie domem dla ponad 100 pojazdów kolejowych – nie tylko z przeszłości, ale też teraźniejszości i przyszłości. Litchurch Lane zostanie otwarta dla publiczności po raz pierwszy od niemal 50 lat.

Trzydniowe wydarzenie w zakładzie Alstom w Derby będzie największym na świecie zlotem historycznego i współczesnego taboru kolejowego. Zlot będzie częścią całorocznych obchodów Railway 200, upamiętniających uruchomienie w 1825 roku Stockton and Darlington Railway (S&DR) – pierwszej na świecie publicznej linii kolejowej, która dała początek nowoczesnej kolei.

Latający Szkot został zbudowany niemal 100 lat później. W 1934 roku, jako pierwsza lokomotywa na świecie, oficjalnie osiągnął prędkość 100 mil na godzinę (160 km/h). Lokomotywa była w regularnej eksploatacji do 1963 roku, a jej dalsza aktywność obejmowała m.in. przejazdy po USA, Kanadzie i Australii. Latający Szkot osiągnął rekord świata w najdłuższym nieprzerwanym kursie lokomotywy parowej, ustanowionym w Australii w 1989 roku i wynoszącym 422 mile (711 km).

– Udział Latającego Szkota w naszym zlocie jest wielkim hołdem dla brytyjskiego dziedzictwa rozwoju maszyn parowych i historii kolei. Podczas zlotu prezentujemy z dumą nie tylko ikony przeszłości, ale też najnowsze zrównoważone i cyfrowe rozwiązania dla sektora kolejowego, które mogą być inspiracją dla obecnych i przyszłych innowatorów – mówi Rob Whyte, dyrektor zarządzający Alstom w Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Latający Szkot był pierwszą lokomotywą w ramach linii London and North Eastern Railway (LNER). Został zbudowany jako lokomotywa klasy A1 w 1923 roku, a w 1947 roku przekształcony w klasę A3. Lokomotywa została zaprojektowana przez Sir Nigela Gresleya i oznaczona numerem 1472. W 1924 roku nadano jej imię Latający Szkot i wybrano do udziału w Wystawie Imperium Brytyjskiego w Londynie z numerem 4472. W ramach British Railways lokomotywa jeździła z numerem 60103.

Obok Latającego Szkota z brytyjskiej kolekcji narodowej podczas wielkiego zlotu pokazanych będzie wiele innych legendarnych pojazdów, w tym 200-letnia lokomotywa parowa nr 1. Pierwsza lokomotywa, która jeździła w ramach linii S&DR, została wyprodukowana w Newcastle przez firmę Robert Stephenson and Company. Była to pierwsza na świecie firma stworzona specjalnie do budowy silników kolejowych. Poprzez kolejne fuzje Robert Stephenson and Company stała się w 1989 roku częścią Alstom. Tym samym Alstom został opiekunem wyjątkowego dziedzictwa związanego z narodzinami branży kolejowej.

– Latający Szkot rozpala wyobraźnię od ponad wieku. Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować ten legendarny pojazd wraz z innymi historycznymi lokomotywami z narodowej kolekcji podczas wyjątkowego zlotu, podczas którego świętować będziemy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość kolei – podkreśla Craig Bentley, dyrektor National Railway Museum.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dzięki Fundacji Grupy PKP zabytki kolejnictwa niedługo wrócą na tory

Tabor i technika

Dzięki Fundacji Grupy PKP zabytki kolejnictwa niedługo wrócą na tory

Fundacja Grupy PKP 16 marca 2025

Kolejowe zabytki – daleka droga do wzmocnienia ochrony

Infrastruktura

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Infrastruktura

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Redakcja/inf. pras 21 lipca 2023

Lokomotywownia Olszynka Grochowska wpisana do rejestru zabytków

Infrastruktura

Most zsypowy Wojciech został zabytkiem... ale kolei już nie ma

Infrastruktura

Zobacz również:

Dzięki Fundacji Grupy PKP zabytki kolejnictwa niedługo wrócą na tory

Tabor i technika

Dzięki Fundacji Grupy PKP zabytki kolejnictwa niedługo wrócą na tory

Fundacja Grupy PKP 16 marca 2025

Kolejowe zabytki – daleka droga do wzmocnienia ochrony

Infrastruktura

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Infrastruktura

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Redakcja/inf. pras 21 lipca 2023

Lokomotywownia Olszynka Grochowska wpisana do rejestru zabytków

Infrastruktura

Most zsypowy Wojciech został zabytkiem... ale kolei już nie ma

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5