NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jest specyfikacja nowych pociągów dla Pomorza. Są zaskoczenia

| Jakub Madrjas 01.04.2022 5,6k

Jest specyfikacja nowych pociągów dla Pomorza. Są zaskoczenia
fot. Newag
Kilka dni temu zarząd Województwa Pomorskiego zapowiedział przetarg na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu 29 dodatkowych pojazdów. Postepowanie zostało dziś oficjalnie ogłoszone; poznaliśmy specyfikację dwóch typów pojazdów, jakie chce zamówić samorząd.
Dokładnie 29 marca zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję dotyczącą wszczęcia postępowania przetargowego na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu 29 dodatkowych pojazdów. Na oficjalne dokumenty przetargowe czekaliśmy do 1 kwietnia. 

Zaskakująca struktura zamówienia, w której pewny jest zakup tylko dwóch jednostek, wiąże się z brakiem zatwierdzonego unijnego dofinansowania na kolejne lata. Bliźniaczo podobny pomysł miało wcześniej PKP SKM Trójmiasto, które chciało kupić jeden pociąg podstawowo i kolejne dziewięć w opcji. Producenci nie byli tym zainteresowani.

Dwa typy pojazdów, ale...

Jak czytamy w specyfikacji zamówienia, obejmuje ono dwa typy pojazdów – podstawowo po 1 ezt każdego typu. Zamówienie nie jest jednak podzielone na części, bo pojazdy zaplanowano do kursowania w trakcji wielokrotnej po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253. Do czasu elektryfikacji pojazdy typu 1 (do 11 jednostek) przeznaczone będą do obsługi linii nr 9 Malbork – Gdańsk Główny, 131 Tczew – Smętowo, 202 Gdańsk Główny – Słupsk, 204 Malbork – Elbląg oraz 405 Słupsk – Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna – Iława – Olsztyn – Iława – Gdynia Główna; ezety drugiego typu (nawet do 20 jednostek) będą w pierwszej kolejności obsługiwać połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). 

Tylko pociągi typu 1 będą musiały osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h. Pojazdy typu 2 mogą być wolniejsze (120 km/h), za to muszą mieć trochę lepsze przyspieszenie. Pojazdy typu 1 mają mieć od 70 do 76 m długości, a typ 2 – od 76 do 86 m długości. W przypadku jazdy w trakcji wielokrotnej pojazdu typu 1 z pojazdem typu 2 odległość pomiędzy skrajnymi drzwiami dwóch połączonych pojazdów nie może być większa niż 150 m – przykazano. 

Dużo czasu na dostawę pociągów

Województwo zastrzega sobie możliwość skorzystania z opcji do końca marca 2023 roku. Po otrzymaniu zamówienia, producent będzie miał aż 54 miesiące na dostawę. Na wykonanie podstawowego zamówienia na dwa pociągi będą trzy lata od podpisania umowy.

Skomplikowane są kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Cena odegra rolę tylko w 58%. Duże znaczenie będzie miał okres gwarancji (12% punktów) i skrócenie terminu dostawy pojazdów w ramach zamówienia podstawowego (16%). Pod uwagę będzie też brana lokalizacja zbiornika na fekalia pod ostoją w pojeździe typu 1 (1%) zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach (5%) moc ciągła silnika trakcyjnego w pojazdach (5%) oraz chłodzenie falowników i przetwornic powietrzem w pojazdach (3%).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pomorskie (948)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pomorskie (948)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5