NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pomorskie kupuje nowe pociągi. Dwa plus dwadzieścia dziewięć

| Jakub Madrjas 29.03.2022 4,1k

Pomorskie kupuje nowe pociągi. Dwa plus dwadzieścia dziewięć
Fot. pomorskie.eu
Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję dotyczącą wszczęcia postępowania przetargowego na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu 29 dodatkowych pojazdów o napędzie elektrycznym.
Województwo pomorskie poinformowało o wszczęciu przetargu na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu 29 dodatkowych pojazdów. – Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być to 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM. W obu przypadkach będzie to skok jakościowy, na który bez wątpienia zasługują nasi pasażerowie – mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, cytowany w komunikacie.

Na razie tylko dwa pociągi

W podstawowym zamówieniu samorządu są jednak tylko dwa pociągi; wcześniej zapowiadano zakup nawet 44 pociągów. Wciąż nie ma jednak zatwierdzonego unijnego dofinansowania na kolejne lata, co utrudnia plany województwa.

Bliźniaczo podobny pomysł miało wcześniej PKP SKM Trójmiasto, które chciało kupić jeden pociąg podstawowo i kolejne dziewięć w opcji. Producenci nie byli tym zainteresowani –  w przetargu nie wpłynęła żadna oferta.

Samorząd województwa czeka też na rozpatrzenie złożonego w drugiej edycji Polskiego Ładu wniosku na zakup 4 pojazdów o napędzie hybrydowym (elektro-spalinowym). Jak tłumaczy, konieczność zakupu tego typu pojazdów wynika z przedłużającej się elektryfikacji LK 201, za którą odpowiada PKP PLK.

Kolejowe województwo


Przy okazji samorząd po raz kolejny podkreślił, że jego mieszkańcy najczęściej w Polsce korzystają z pociągów. Wskaźnik wykorzystania kolei (liczba podróży koleją, który odbył mieszkaniec w ciągu roku) za rok 2021 na Pomorzu wyniósł 19,9. To najwyższy wynik w Polsce. Drugie miejsce zajęło Mazowsze ze wskaźnikiem 13,6 - przypomina samorząd choć trzeba podkreślić, że wskaźnik ten uwzględnia SKM Trójmiasto – bez tego przewoźnika liczba pasażerów nie odbiega od innych regionów. 

– Ten wynik nie jest najwyższy w historii, ale widać powolne odbicie po okresie pandemii, gdzie liczba podróży koleją spadła radykalnie, o blisko połowę. Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego cytowany w komunikacie.




Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pomorskie (948)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pomorskie (948)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5