NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jest pierwsza wersja nowego Krajowego Programu Kolejowego

| Jakub Madrjas 30.05.2016 203

Jest pierwsza wersja nowego Krajowego Programu Kolejowego
Fot. Patryk Farana
PKP PLK złożyła wersję techniczną nowego Krajowego Programu Kolejowego do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Wiceminister Piotr Stomma zapowiedział, że już w czerwcu rząd przyjmie pierwszą wersję nowego programu.
W kwietniu, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma, odpowiedzialny w resorcie za kolej zapowiedział, znowelizowanie Krajowego Programu Kolejowego przed końcem września. Celem nowelizacji jest minimalizacja ryzyka niewykorzystania przez kolej 67,5 mld zł środków unijnych w trwającej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020.

Podczas niedawnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że spółka złożyła już wersję techniczną nowego KPK do Ministerstwa. Zarządca infrastruktury urealnił w nim terminy i koszty realizacji, które zdaniem nowego zarządu PKP PLK były – z powodu braku dokumentacji – nierzetelne. Rozbieżność kwot w porównaniu z obecnym szacunkiem prezes Merchel ocenił na od 30 do 50 procent.

Konieczne negocjacje z Komisją Europejską

Jak poinformował podczas kongresu minister Piotr Stomma, poza zmianą KPK konieczna będzie także aktualizacja dokumentu, do którego program się odwołuje, czyli Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transprotu. – Zmiany w tym dokumencie wymagają renegocjacji z KE i przygotowania dokumentacji, która wykaże potrzebę tych zmian, co oczywiście zrobimy – mówił Stomma, nazywając obecny program kolejowy „pstrzeniem mapy”.

– Prowadzimy negocjacje z Komisją wspólnie z Ministerstwem Rozwoju. Zmiana Dokumentu Implementacyjnego jest praktycznie niemożliwa na tym etapie, ale i tak podejmiemy się tego – dodał wiceminister zapowiadając, że dokument powinien być już w czerwcu przyjęty przez Radę Ministrów do przeprowadzenia konsultacji międzyresortowych.

Trwa walka o program utrzymania

W tym samym czasie resort infrastruktury walczy również o pieniądze na utrzymanie sieci kolejowej. Przypomnijmy, że Ministerstwo Finansów nie zgadza się na wprowadzenie obowiązku finansowania zarządców infrastruktury kolejowej w ramach programu wieloletniego zapisanego w ustawie.

- Wieloletni plan utrzymania powinien być opracowany zgodnie z wymaganiami dyrektywy nr 34 - mówił podczas EKG Piotr Stomma. Jak poinformował, w resorcie min. Adamczyka przeprowadzono pełen przegląd stanu technicznego sieci kolejowej, w tym także odcinków wyłączonych z eksploatacji. Poziom nakładów niezbędnych na utrzymanie linii wiceminister ocenił na 40 mld złotych w ciągu najbliższych ośmiu lat.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5