Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zostanie znowelizowany do września

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Krajowy Program Kolejowy zostanie znowelizowany do września
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
– Zakładamy, że we wrześniu tego roku znowelizowany Krajowy Program Kolejowy trafi pod obrady Rady Ministrów i zostanie przyjęty – zapowiedział podczas środowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma, odpowiedzialny w resorcie za kolej. Dodał, że nie przeszkodzi to w realizacji projektów zaplanowanych na ten rok, ale plany na następne lata będą powstawać równolegle z pracami nad KPK, bo „na razie to kompletna abstrakcja”.

Urzędnicy ministerstwa już wcześniej zapowiadali przejrzenie projektów i „urealnienie” KPK, który jest programem organizującym wydatki na infrastrukturę kolejową zarówno ze źródeł unijnych, takich jak POIiŚ, CEF, programy regionalne czy Polska Wschodnia, jak i ze środków krajowych.

KPK na niewiarygodnych podstawach

– Ten program powstawał w połowie zeszłego roku na podstawie danych, o których już wiemy, że były kompletnie niewiarygodne – mówił w środę w sejmie Stomma. – Stąd próbujemy go aktualizować. Analizujemy poszczególne projekty pod względem ich zaawansowania, ale też zgodności z innymi dokumentami, np. Strategią Rozwoju Transportu. Już wiemy, że dokumenty nie są spójne – dodał.

Stomma przedstawił plan prac nad nowelizacją KPK. Wynika z niego, że na razie ministerstwo jest na etapie sprawdzania zaawansowania projektów. Na lato zapowiedziano konsultacje, we wrześniu nowy Program powinien trafić pod obrady Rady Ministrów. – Zależy nam też, by priorytety zaplecza parlamentarnego rządu były zrealizowane – nie ukrywał Stomma. – Jeśli program PiSu dotyczy poprawy sytuacji w tych rejonach kraju, które były do tej pory zaniedbane, to KPK po prostu musi zostać zaktualizowany – stwierdził wiceminister.

Przyspieszyć wydatki

Ministrowi wtórowały nowe władze PKP PLK. Prezes Ireneusz Merchel wskazywał na konieczność przyspieszenia wydatkowania części pieniędzy, bo zdecydowanie najwięcej środków jest zaplanowanych do „skonsumowania” pod koniec obecnej perspektywy unijnej. W szczegółach mówił o tym dyrektor ds. realizacji inwestycji Grzegorz Muszyński. – Kluczową sprawą jest przyjęcie realnych harmonogramów. Warto pamiętać, że według założeń na projekty w tym roku wydamy 4,3 mld zł, na kolejny rok już 7 mld zł, na następny – 9 mld zł, a na lata 2019 i 2020 po 18 mld zł w każdym. A mamy doświadczenie, że gdy rzucimy na rynek projekty wartości 8-10 mld rocznie, to cała sieć kolejowa staje – przestrzegał.

Z kolei Marita Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego zaznaczyła, że mała ilość środków do wydatkowania w tym roku to kłopot dla branży, bo według jej oceny polscy wykonawcy byliby w stanie zrealizować projekty o dwukrotnie wyższej wartości.

Przedstawiciele PLK-i wskazywali też, że z niecierpliwością czekają finisz prac nad specustawą kolejową, która jest już prawie gotowa, a wzoruje się na podobnej ustawie dotyczącej branży drogowej. Oczekują od niej przede wszystkim skrócenia czasu wydawania decyzji podczas przygotowywania inwestycji, bo na niektóre „trzeba czekać pół roku”.

Stomma dodał, że w szczegółach plany wydatkowania pieniędzy na kolejne lata będą powstawały równolegle z pracami nad nowelizacją KPK. – Inwestycjom realizowanym teraz, na rok 2016, choć KPK jest nowelizowany, nic nie zagraża, bo mamy bardzo dokładny plan. A to, co jest poza tym horyzontem to na razie to kompletna abstrakcja, bo nie było żadnego planu – wskazał.


Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5