NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jarocin – Gniezno: Grudniowa reaktywacja niepewna

| Kasper Fiszer 24.07.2017 1,9k

Jarocin – Gniezno: Grudniowa reaktywacja niepewna
Stacja Żerków na linii 281 (fot. archiwalna, 2009)fot. Kasper Fiszer
Czy ruch pociągów osobowych pomiędzy Jarocinem, Wrześnią i Gnieznem zostanie przywrócony w grudniu tego roku? Samorząd województwa wskazuje, że nie zakończył w tej sprawie rozmów z PKP PLK. Przeszkodą może być m.in. stan infrastruktury przystankowej.
Przed kilkoma dniami PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że ruch pasażerski na linii nr 281 pomiędzy Jarocinem a Gnieznem zostanie wznowiony w grudniu tego roku. Ma być to możliwe dzięki zakontraktowanym właśnie pracom mającym na celu znaczące podniesienie dopuszczalnej prędkości – z 80 do 120 km/h. Przypomnijmy, że pierwotnie zakładano przywrócenie kursów już 11 czerwca 2017 r. Samorząd województwa wielkopolskiego wskazywał jednak, że zarządca infrastruktury nie przygotował m.in. peronów przystankowych do uruchomienia przewozów.

Siedem pociągów do Jarocina, dodatkowy z Gniezna do Wrześni

Możliwe jest, że nie zostanie dotrzymany także nowy termin reaktywacji ogłoszony na konferencji prasowej bez udziału przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Uważamy, że ostateczna decyzja co do wznowienia od grudnia 2017 r. przewozów na odcinku linii nr 281 Jarocin – Gniezno wymagać będzie jeszcze pilnych konsultacji organizatora przewozów [UMWW] oraz operatora z zarządcą infrastruktury – powiedział nam bowiem Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu UMWW. Potwierdził przy tym wstępny zamiar uruchomienia kursów.

– Samorząd województwa planował, że wznowienie przewozów mogłoby nastąpić w grudniu tego roku. Wstępnie zaplanowane zostało osiem par pociągów w porannych i popołudniowych szczytach komunikacyjnych, z czego siedem na odcinku Gniezno – Jarocin – Gniezno, a jedna w krótszej relacji Września – Gniezno – Września – wylicza. Operatorem wszystkich kursów miałyby być Koleje Wielkopolskie.

Dla wizerunku kolei ważny jest stan przystanków

Urząd marszałkowski ma jednak wątpliwości, czy przez najbliższych kilka miesięcy parametry linii zostaną podniesione na całym 66-kilometrowym odcinku. – Podpisana w ostatnim czasie przez PLK umowa na wykonanie prac jest realizacją formułowanych wcześniej oczekiwań UMWW w zakresie standardów technicznych linii i uzyskania konkurencyjnej prędkości dla pociągów pasażerskich, jednakże dotyczy ona prac na odcinku znajdującym się na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Poznaniu, tj. Września – Gniezno – mówi Jerzy Kriger. Dodaje przy tym, że zgodnie z informacjami UMWW zarządca infrastruktury planował podnieść dopuszczalną prędkość także pomiędzy Wrześnią a Jarocinem.

– Odrębną kwestią, która ma niebagatelny wpływ na postrzeganie i zainteresowanie koleją, jest przygotowanie infrastruktury pasażerskiej. Generalnie aktualny stan techniczny peronów oraz infrastruktury towarzyszącej wymaga pilnej realizacji szeregu prac o charakterze naprawczym oraz estetyzacji. Perspektywicznie w celu dostosowania istniejących peronów do aktualnie obowiązujących przepisów niezbędna będzie także ich przebudowa. [Tymczasem] zakres rzeczowy zrealizowanych do tej pory, a także prowadzonych aktualnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycji na tej linii odnosi się głównie do nawierzchni torowej, obiektów inżynieryjnych czy też przejazdów kolejowych, a tylko punktowo przebudowywane czy remontowane są istniejące perony – stwierdza nasz rozmówca.

O pociągi zabiegają i mieszkańcy, i samorządy lokalne

Samorząd podkreśla, że zainteresowanie potencjalnych pasażerów pociągów Jarocin – Września – Gniezno jest duże. – Plan przywrócenia przewozów wynika m.in. z licznych wniosków napływających do nas tak od mieszkańców, jak i od jednostek samorządu terytorialnego z tego terenu – stwierdza Jerzy Kriger. Ruch pociągów osobowych na tym odcinku linii nr 281 został zawieszony w 2012 r. i przywrócony na krótko w 2013 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5