NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Powrót pociągów Jarocin – Gniezno pół roku później

| Jakub Madrjas 14.03.2017 76

Powrót pociągów Jarocin – Gniezno pół roku później
Fot. Krzysiek Stefanowski, SM42.pl
Nie uda się zaplanowana na 11 czerwca reaktywacja pociągów pasażerskich na odcinku Jarocin – Września – Gniezno linii 281. Wielkopolski Urząd Marszałkowski nie rezygnuje jednak z przewozów na linii 281.
Linia kolejowa nr 281 na odcinku Jarocin – Września – Gniezno łączy trzy ważne ciągi komunikacyjne wschód – zachód, a jednocześnie – trzy ważne miasta Wielkopolski. Dlatego kiedy przed dwoma miesiącami poinformowaliśmy o planowanej reaktywacji połączeń na tym odcinku, wzbudziło to spory entuzjazm.

Tymczasem niedawno z plakatowych rozkładów jazdy planowane do uruchomienia od 11 czerwca pociągi zniknęły. Wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak potwierdza w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że to nie przypadek. – Z uwagi na fakt, że zarządca infrastruktury poinformował samorząd województwa o braku gotowości przedmiotowej linii w w terminie połączenie zostało usunięte z rozkładu – mówi.

Przygotowania były już zaawansowane

Jak informowaliśmy tutaj, prace w torze nr 2 między Wrześnią a Gnieznem wstrzymano z uwagi na warunki pogodowe – przemarznięcie gruntu i tłucznia. – Zarządca infrastruktury, spółka PKP PLK podjęła i realizuje na przedmiotowym odcinku prace, których zasadniczym celem jest przywrócenie podstawowych parametrów technicznych linii, co poprzez skrócenie czasów jazdy pociągów wpłynie na poprawę efektywności połączeń kolejowych między innymi Jarocina, Wrześni i Gniezna. Jednak termin zakończenia tych prac został przesunięty w czasie – informuje wicemarszałek.

Jak się okazuje, przygotowania Urzędu Marszałkowskiego były już na bardzo zaawansowanym etapie. Koleje Wielkopolskie otrzymały wstępne polecenie zamówienia tras dla siedmiu par pociągów na odcinku Gniezno – Jarocin oraz jednej pary pomiędzy Gnieznem a Wrześnią. Dedykowane do obsługi tej linii miały być zmodernizowane w Mińsku Mazowieckim składy EN57. Wicemarszałek podkreśla jednak, że kluczowym warunkiem wznowienia połączeń było przystosowanie linii przez PKP PLK do oczekiwanych przez organizatora standardów technicznych, w tym przede wszystkim prędkości, która pozwoliłaby na zachowanie konkurencyjności z innymi środkami transportu.

PLK nie potwierdza opóźnień

Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe informuję, że prace w torze nr 2 na odcinku Września – Gniezno zostaną zakończone do czerwca 2017 r. –  Obecnie nie ma zagrożenia ich opóźnienia – stwierdza i dodaje, że marszałek województwa został poinformowany o stanie prac 26 stycznia. –  W piśmie ujęte jest m.in., że prace w torze nr 2 zostaną zakończone do czerwca 2017 r., co pozwoli na podwyższenie prędkości jazdy pociągów do 100 km/h Nie ma w nim informacji, że prace torowe opóźnią się – mówi Wolny.

Jak to widzi marszałek Jankowiak?  – Jednym z kluczowych warunków wznowienia przewozów na odcinku linii nr 281 Jarocin - Gniezno była realizacja przez PKP PLK prac zmierzających do poprawy parametrów technicznych linii, co poprzez skrócenie czasów jazdy pociągów miało wpłynąć na poprawę efektywności realizowanych połączeń  – tłumaczy wicemarszałek. Jak dodaje, według informacji od zarządcy prace w torze nr 2 skończą się wprawdzie w czerwcu, ale w torze nr 1 – dopiero we wrześniu 2017 roku (o przyczynach takiego rozwiązania pisaliśmy tutaj).

– Ponadto na linii przewiduje się prace w branżach energetyki i automatyki. Natomiast prace związane z modernizacją peronów oraz wycinką drzew w pasie 15 metrów od torów zakończone zostaną dopiero w połowie 2018 roku. Również na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Ostrowie Wlkp. planowany jest szereg prac nawierzchniowych i okołotorowych, przebudowa peronów, remonty obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowych oraz modernizacja urządzeń sterowania – wylicza marszałek. Dlatego jego zdaniem trzeba było zrezygnować ze startu połączeń w czerwcu 2017 roku.

Powrócą w grudniu?

Wojciech Jankowiak zapewnia, że urząd marszałkowski wciąż chce uruchomić pociągi na odcinku Gniezno – Września – Jarocin. – Zgodnie z obecnymi planami przewozy będą realizowane po ostatecznym zakończeniu prac modernizacyjnych, czyli od rozkładu jazdy pociągów 2017/2018 – zapowiada wicemarszałek. W urzędzie myślą długofalowo o połączeniu - w biuletynie informacji publicznej pojawiło się ogłoszenie o zamiarze wszczęcia przetargu na wybór przewoźnika na kolejny okres - od 10 grudnia 2018 roku do 12 grudnia 2020 roku.
 

Rys. openrailwaymap.org 

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS