Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
18-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jakie będą piętrowe EZT dla PKP Intercity?
wiz. PKP Intercity
Zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 30 jednostek to kluczowe przedsięwzięcie dla przyszłości PKP Intercity. Po niedawnym zakończeniu dialogu konkurencyjnego z producentami zainteresowanymi realizacją dostaw przewoźnik przedstawił specyfikację techniczną pojazdów.

Zakup piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h jest jednym z największych projektów taborowych planowanych do realizacji przez PKP Intercity w najbliższych latach. Spółka przymierza się do zakupu taboru piętrowego już od wielu lat, jednak dotychczasowe próby w tym zakresie kończyły się każdorazowo niepowodzeniem. Przykładowo poprzednie władze narodowego przewoźnika chciały zakupić 38 sztuk piętrowych zestawy push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi. Inwestycja miała zostać zrealizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Z racji bardzo napiętych terminów realizacji zadania (projekty w ramach KPO muszą zostać rozliczone do końca czerwca 2026 roku), zarówno do pierwszego, jak i drugiego przetargu zgłosiło się tylko konsorcjum Pesy Bydgoszcz i Newagu, oferując w nich ceny znacząco przewyższające kosztorys zamawiającego, to jest 6,4 mld zł oraz 6,9 mld zł w ujęciu netto. W tej sytuacji już poprzedni zarząd sygnalizował, że możliwe będzie zwrócenie się ku piętrowym zespołom trakcyjnym. Kierunek ten przyjął ostatecznie obecny zarząd z prezesem Januszem Malinowskim na czele.

Zespoły trakcyjne mają wiele zalet, wśród których należy wymienić przede wszystkim niższe koszty eksploatacji, choć z drugiej strony sam koszt zakupu jest przeważnie wyższy niż w przypadku składów wagonowych. Ostatecznie przetarg na dostawę piętrowych EZT w trybie dialogu konkurencyjnego ruszył w ubiegłym roku w październiku. W grudniu dowiedzieliśmy się, że będą w nim uczestniczyć będą trzej producenci – Alstom Polska, Siemens Mobility i Stadler Polska. Pod koniec marca faza dialogu konkurencyjna została zakończona. PKP Intercity zapowiedziało wówczas, że wkrótce podana do publicznej wiadomości zostanie specyfikacja techniczna nowych składów. Ostatecznie dokument został opublikowany w dniu 17 kwietnia.

Homologacja nie tylko na Polskę, dopuszczalne dwa człony jednopokładowe

Od dawna wiadomo, że piętrowe EZT dla PKP Intercity będą dwusystemowe,  dostosowane do pracy w systemach zasilania 3 kV DC oraz 25 kV AC 50 Hz, co umożliwi obsługę nowych linii kolejowych wybudowanych w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także całej czeskiej sieci kolejowej, w której występują obydwa wyżej wymienione standardy. Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, pierwsze 2 jednostki mają zostać dostarczone w ciągu 44 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy, natomiast pozostałych 40 pojazdów w ciągu 77 miesięcy. Z kolei kolejne składy pozyskane w ramach prawa opcji miałyby zostać dostarczone w ciągu 89 miesięcy od zawarcia umowy.

Jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia, nowe składy dla PKP Intercity mają być dostosowane do pracy na liniach kolejowych z systemem sygnalizacji kabinowej ETCS w wariantach L1 i L2, a także na trasach z krajowymi systemami bezpieczeństwa – SHP w Polsce oraz VZ w Czechach (wymagana będzie homologacja zarówno w Polsce, jak i w Republice Czeskiej). Co ciekawe, zamawiający dopuszcza, aby nie więcej niż dwa człony były jednopokładowe, z zastrzeżeniem, że zaoferowanie takiego rozwiązania nie może stać w sprzeczności z minimalną liczbą miejsc siedzących. W przypadku jazdy w trakcji podwójnej odległość pomiędzy pierwszymi drzwiami pierwszego pojazdu i ostatnimi drzwiami drugiego pojazdu nie będzie mogła być większa niż 295 metrów.

Minimum 480 miejsc siedzących, w tym co najmniej 12% klasy pierwszej

W przypadku konstrukcji nadwozia PKP Intercity dopuszcza zarówno zastosowanie aluminium, jak i stali o minimum 30-letniej odporności na korozję – 30 lat to jednocześnie minimalny przewidywany okres eksploatacji pojazdów. Moc silników trakcyjnych ma wynieść 5 MW, przy czym zamawiający dopuszcza różne rozwiązania w zakresie ich liczby. W odniesieniu do zawieszenia możliwe będzie zarówno zastosowanie typowych dla zespołów trakcyjnych poduszek pneumatycznych, jak i sprężyn śrubowych w układzie flexicoil z tłumikami drgań pionowych i tłumikami wężykowania.

W każdym pojeździe ma się znaleźć minimum 480 stałych miejsc siedzących, przy czym nie mniej niż 12% mają stanowić miejsca 1. klasy, które powinny znaleźć się w jednym skrajnym członie, przy czym na górnym pokładzie powinna znaleźć się strefa ciszy. Słowo “powinny” nie jest tu przypadkowe – zamawiający dopuszcza przeniesienie przedziału 1. klasy ze strefą ciszy na górny pokład kolejnego członu. W jednym z członów z miejscami 2. klasy przewidziano po 2 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów, a także toaletę PRM, które znajdą się rzecz jasna na dolnym pokładzie.

Strefa bistro dostępna dla osób z niepełnosprawnościami, co najmniej 8 miejsc na rowery

W tym samym członie, również na dolnym pokładzie, wymagana jest strefa bistro z maszynami vendingowymi. W jednym z członów na dolnym pokładzie będzie musiała się znaleźć wydzielona strefa dla rodzin z dziećmi z przynajmniej 12 miejscami siedzącymi. W pojeździe znajdzie się także druga maszyna vendingowa, wyłącznie z napojami, która powinna znaleźć się w członie 1. klasy lub w jego pobliżu. Drugi skrajny człon, z miejscami 2. klasy, będzie w całości strefą ciszy, zarówno na dolnym, jak i górnym pokładzie. Na jednym z pokładów pośrednich zlokalizowany zostanie przedział służbowy.

W pojazdach znajdą się również strefy przeznaczone do przewozu rowerów – w każdym z nich ma być jedna lub dwie, zlokalizowana bądź zlokalizowane w rejonie strefy wejścia. W całym pojeździe ma być możliwe przewiezienie co najmniej 8 rowerów. Strefa rowerowa ma być także jedynym miejscem w pojeździe, w którym dopuszczone zostaną uchylne miejsca siedzące, ustawione bokiem w stosunku do kierunku jazdy. Nie będą one uwzględnione w liczbie pełnowymiarowych miejsc siedzących. Jeśli chodzi o strefy wejścia, przewidziano dwie pary drzwi w członach piętrowych z dopuszczeniem jednej pary w przypadku członów jednopokładowych, jeżeli część producentów postanowi zaoferować jednostki częściowo piętrowe. W każdym przypadku mają to być drzwi jednopłatowe.

Różne rozwiązania w zakresie przewozu bagażu

Pasażerowie mają mieć do dyspozycji wygodne, wysuwane fotele z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami i oświetleniem – pod minimum 50% z nich znajdzie się przestrzeń do umieszczenia bagażu podręcznego o wymiarach 55 x 40 x 20 cm. Wykonawca ma przedstawić zamawiającemu 3 różne propozycje foteli 1. i 2. klasy od różnych dostawców. Co oczywiste, podróżni mogli także skorzystać z pokładowego internetu bezprzewodowego oraz gniazdek elektrycznych i USB, a cała przestrzeń pasażerska będzie klimatyzowana. Nie zabraknie także systemu informacji pasażerskiej, monitoringu wizyjnego, czy systemów przeciwpożarowych. Kosze na śmieci w piętrowych pociągach mają składać się z co najmniej trzech komór, co umożliwi segregację odpadów. 

W przestrzeni pasażerskiej w każdym członie zarówno na dolnym, jak i górnym pokładzie przewidziano po dwie stojące, przeszklone trzypoziomowe półki bagażowe. Dodatkowe miejsca na bagaż, zabezpieczone przed uszkodzeniem i zużyciem np. poprzez zastosowanie metalowych listew, znajdą się także pomiędzy rzędami foteli zwróconymi do siebie tyłem. W dokumentacji przetargowej zawarto także szereg wymogów związanych ze szkoleniem personelu PKP Intercity. Warto dodać, że 30-letnie utrzymanie pojazdów nie obejmuje realizacji naprawy na poziomie P5, której należy spodziewać się po kilkunastu latach eksploatacji.

Inwestycja, która zmieni oblicze PKP Intercity

Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 17 lipca bieżącego roku do godziny 10:00. Ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. PKP Intercity przewidziało kilka kryteriów oceny ofert. Dwa spośród nich mają charakter cenowy – uwzględniona zostanie cena zakupu, rozumiana jako cena jednego stałego miejsca siedzącego (do 45% punktów) oraz cena utrzymania, także ustalana poprzez przeliczenie kosztu utrzymania pojazdu na każdy fotel (maksymalnie 25% punktów). Ponadto do 28% punktów będzie można uzyskać w zależności od współczynnika efektywności kosztowej oraz 2% punktów za skrócenie terminu dostawy. Janusz Malinowski, szef przewoźnika, zadeklarował niedawno dążenie do zawarcia kontraktu jeszcze w tym roku.

Wartość umowy w przypadku wykorzystania prawa opcji będzie mogła sięgnąć nawet 17 mld zł, natomiast szacunkową wartość zamówienia podstawowego określono na kwotę 10 mld zł. Piętrowe pojazdy zgodnie z aktualnymi deklaracjami zarządu PKP Intercity mają obsługiwać przede wszystkim relacje przez Warszawę. Poprzedni zarząd spółki w kontekście tras dla piętrowych pociągów push-pull wskazywał oprócz powyższych również na magistralę E 30 oraz linię kolejową nr 271, łączącą Poznań z Wrocławiem, które tworzą ciąg generujący bardzo duże potoki pasażerskie w ruchu dalekobieżnym. Dwuskład piętrowych EZT, który zgodnie z OPZ ma być zdolny do przewiezienia co najmniej 960 pasażerów, może być doskonałym rozwiązaniem w kontekście obsługi wysokofrekwencyjnych relacji z postojami przy peronach o długości nieprzekraczającej 300 metrów.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij