NUMER 03/2020
NUMER 04/2020
Temat numeru:
Węgiel na kolei
szukaj
Śledź nas:

Jaki jest plan na Kolej Zagłębia Miedziowego?

| Jakub Madrjas 03.03.2020 132

Jaki jest plan na Kolej Zagłębia Miedziowego?
rys. KD
- Nadrzędnym celem Kolei Zagłębia Miedziowego ma być umożliwienie tworzenia kolei aglomeracyjnej w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym, który  który – z racji wysokiego uprzemysłowienia – odznacza się bardzo dużym natężeniem ruchu kołowego - informuje urząd marszałkowski województwa dolnośląskiego. 
Niespełna rok temu "Rynek Kolejowy" poinformował o tym, że ma powstać studium lokalizacyjne dla nowego połączenia kolejowego łączącego Lubin Górniczy z Głogowem przez Polkowice. Projekt nabrał dynamiki w ubiegłym miesiącu, kiedy członek zarządu Tymoteusz Myrda poinformował, o wpisaniu inwestycji do Krajowego Programu Kolejowego. Zrobił to prawdopodobnie przedwcześnie, bo dokument nie został jeszcze zaktualizowany, ale Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło możliwość realizacji tego projektu w oparciu o środki unijne kolejnej perspektywy.

Niedawno Koleje Dolnośląskie zaprezentowały proponowany schemat przebiegu połączeń Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego (można go zobaczyć w galerii tekstu). O szczegółowe wyjaśnienia poprosiliśmy Urząd Marszałkowski województwa. 

Samorządy widzą szereg korzyści w kolei

Jak informuje Adrianna Machalica z biura prasowego urzędu, Koncepcja przebiegu tej linii nie została jeszcze opracowana. - Wstępnie określone zostały możliwe jej przebiegi, wskazane w opracowanym w zeszłym roku studium lokalizacyjnym włączenia miasta Polkowice w sieć kolejową, ale żaden z nich nie został przeanalizowany w ramach studium wykonalności linii, nie mogą być więc jeszcze przedstawiane jako faktyczne koncepcje. Takie analizy będą dopiero wykonywane - wyjaśnia.

Jak dodaje, nadrzędnym celem Kolei Zagłębia Miedziowego ma być umożliwienie tworzenia kolei aglomeracyjnej w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym, który  który – z racji wysokiego uprzemysłowienia – odznacza się bardzo dużym natężeniem ruchu kołowego. - Możliwość szybkiego i częstego poruszania się między większymi ośrodkami miejskimi zapewniałaby – jak w przypadku każdej kolei aglomeracyjnej – większy dostęp do rynku pracy, edukacji, usług zdrowotnych, sportowych i kulturalnych itp., przy jednoczesnym ograniczeniu emisji zanieczyszczeń i hałasu oraz zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa podróży. Te korzyści dostrzegają same samorządy, czego przejawem jest ich zainteresowanie udziałem w budowaniu KZM  – podkreśla przedstawicielka UMWD,

Realizacja po stronie... rządu

Urząd przyznaje, że szczegółowy harmonogram budowy linii nie został jeszcze opracowany. - Poszczególne etapy tworzenia koncepcji i przygotowania studium wykonalności wraz z decyzją środowiskową  planowane jest do sfinansowania z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Szczegółowy podział zadań i związanych z tym wydatków będzie ustalany w stosownych porozumieniach - informuje UMWD. Co istotne, urząd założył, że realizacja inwestycji będzie spoczywać na stronie rządowej.

Urząd potwierdza plany wpisania inwestycji do Krajowego Programu Kolejowego, celem wykonania niektórych etapów zadania do końca 2023 r. Złożono również wniosek do programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Starania dotyczą wszystkich programów, nawet tych, które jeszcze nie zostały ogłoszone, a mogą się pojawić w nowym budżecie Unii Europejskiej - podsumowuje Adrianna Machalica.







Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2020
NUMER 04/2020
Temat główny najnowszego numeru naszego miesięcznika to przewozy węgla. Oprócz tego piszemy o konsultacjach studium linii kolejowych do CPK, i „małych” zarządcach infrastruktury, kolei w aglomeracjach i nowych lokomotywach dla PKP Intercity. Opisujemy też projekt dokończenia stacji Łódź Kaliska po – bagatela – 22 latach przerwy. To wyjątkowy numer - bo po raz pierwszy dostępny online, a do tego bezpłatnie! Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5