NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kolej pasażerska do Polkowic? Samorządy zapłacą za studium wykonalności linii

| Michał Szymajda 12.02.2020 4,2k

Kolej pasażerska do Polkowic? Samorządy zapłacą za studium wykonalności linii
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
Samorząd województwa dolnośląskiego oraz władze Głogowa i Polkowic zadeklarowały, że finansowo wesprą opracowanie studium wykonalności dla budowy linii kolejowej, po której mogłyby poruszać się pociągi pasażerskie między Lubinem, Polkowicami a Głogowem.
Obecnie między Lubinem (gdzie pociągi zaczęły docierać ponownie w czerwcu 2019) a Polkowicami istnieje linia kolejowa, ale wykorzystywana jest wyłącznie do transportu urobku przez KGHM Polska Miedź. Jest ona zresztą własności górniczej spółki. Stacja kolejowa w samych Polkowicach i odcinek torów w centrum miasta został zamknięty w 1969 roku, kiedy to dotarł tu ostatni rozkładowy pociąg towarowy i pasażerski. Ostatni przejazd pociągu na pozostałościach infrastruktury zorganizowano w 1996 roku. Z kolei linia kolejowa między Polkowicami a Głogowem nie istnieje.

Jak zapewnia Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego mocno lobbujący za pomysłem, samorządy zadeklarowały, że wesprą pomysł odbudowy linii. Chciałby by linia była gotowa za kilka lat.

– Na opracowanie niezbędnej dokumentacji potrzeba około trzech lat (łącznie z dokumentacją projektową - dop. red.). Potem zostaje już tylko budowa – komentuje Tymoteusz Myrda. Jego zdaniem dokument, który określi przebieg linii będzie kosztować około 4-5 mln zł. Przetarg w tym zakresie ma zorganizować PKP PLK. Inwestycja ma też zostać wpisana do Krajowego Programu Kolejowego. Samorząd Dolnego Śląska ma nadzieję, że przetarg na studium wykonalności ogłoszony będzie jeszcze w 2020 roku. Kwestią otwartą jest, czy na większym odcinku od Lubina do Polkowic wykorzystać istniejącą infrastrukturę, będącą w posiadaniu KGHM. Jest to prawdopodobne.

– Projekt budowy linii kolejowej Lubin - Polkowice - Głogów wraz z rozbudową linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów jest możliwy do realizacji przy współfinansowaniu ze środków UE w perspektywie na lata 2021-2027 – napisało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na pytania „Rynku Kolejowego” dotyczące zaangażowania w projekt PKP Polskich Linii Kolejowych.

– W ocenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe prace przedprojektowe powinny obejmować zarówno koncepcję budowy linii Lubin - Polkowice – Głogów, jak i projekt rozbudowy linii 289 Legnica - Rudna Gwizdanów, z uwagi na ścisłe powiązanie obu działań. Ze względu na złożoność tego projektu zarządca infrastruktury zaproponował, aby po zawarciu porozumienia, za realizację rzeczową studium odpowiadała spółka PKP PLK, a za jego finansowanie strona samorządowa. W przypadku przyjęcia innego trybu działań, w tym zakresu prac studialnych, spółka wyraża gotowość udziału merytorycznego na każdym etapie opracowywania tego typu dokumentacji – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5