Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej pasażerska do Polkowic? Samorządy zapłacą za studium wykonalności linii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
12-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej pasażerska do Polkowic? Samorządy zapłacą za studium wykonalności linii
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
Samorząd województwa dolnośląskiego oraz władze Głogowa i Polkowic zadeklarowały, że finansowo wesprą opracowanie studium wykonalności dla budowy linii kolejowej, po której mogłyby poruszać się pociągi pasażerskie między Lubinem, Polkowicami a Głogowem.

Obecnie między Lubinem (gdzie pociągi zaczęły docierać ponownie w czerwcu 2019) a Polkowicami istnieje linia kolejowa, ale wykorzystywana jest wyłącznie do transportu urobku przez KGHM Polska Miedź. Jest ona zresztą własności górniczej spółki. Stacja kolejowa w samych Polkowicach i odcinek torów w centrum miasta został zamknięty w 1969 roku, kiedy to dotarł tu ostatni rozkładowy pociąg towarowy i pasażerski. Ostatni przejazd pociągu na pozostałościach infrastruktury zorganizowano w 1996 roku. Z kolei linia kolejowa między Polkowicami a Głogowem nie istnieje.

Jak zapewnia Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego mocno lobbujący za pomysłem, samorządy zadeklarowały, że wesprą pomysł odbudowy linii. Chciałby by linia była gotowa za kilka lat.

– Na opracowanie niezbędnej dokumentacji potrzeba około trzech lat (łącznie z dokumentacją projektową - dop. red.). Potem zostaje już tylko budowa – komentuje Tymoteusz Myrda. Jego zdaniem dokument, który określi przebieg linii będzie kosztować około 4-5 mln zł. Przetarg w tym zakresie ma zorganizować PKP PLK. Inwestycja ma też zostać wpisana do Krajowego Programu Kolejowego. Samorząd Dolnego Śląska ma nadzieję, że przetarg na studium wykonalności ogłoszony będzie jeszcze w 2020 roku. Kwestią otwartą jest, czy na większym odcinku od Lubina do Polkowic wykorzystać istniejącą infrastrukturę, będącą w posiadaniu KGHM. Jest to prawdopodobne.

– Projekt budowy linii kolejowej Lubin - Polkowice - Głogów wraz z rozbudową linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów jest możliwy do realizacji przy współfinansowaniu ze środków UE w perspektywie na lata 2021-2027 – napisało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na pytania „Rynku Kolejowego” dotyczące zaangażowania w projekt PKP Polskich Linii Kolejowych.

– W ocenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe prace przedprojektowe powinny obejmować zarówno koncepcję budowy linii Lubin - Polkowice – Głogów, jak i projekt rozbudowy linii 289 Legnica - Rudna Gwizdanów, z uwagi na ścisłe powiązanie obu działań. Ze względu na złożoność tego projektu zarządca infrastruktury zaproponował, aby po zawarciu porozumienia, za realizację rzeczową studium odpowiadała spółka PKP PLK, a za jego finansowanie strona samorządowa. W przypadku przyjęcia innego trybu działań, w tym zakresu prac studialnych, spółka wyraża gotowość udziału merytorycznego na każdym etapie opracowywania tego typu dokumentacji – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

KGHM chce lokomotyw z opcją maraton

Tabor i technika

KGHM chce lokomotyw z opcją maraton

Jakub Madrjas 07 grudnia 2017

Huta w Głogowie zamawia 3-letni serwis pojazdów i urządzeń kolejowych

Przetargi

Huta w Głogowie zamawia 3-letni serwis pojazdów i urządzeń kolejowych

wś, Rynek Kolejowy, 18 lipca 2011 18 lipca 2011

Zagłębie Miedziowe inwestuje w kolej

Infrastruktura

Zagłębie Miedziowe inwestuje w kolej

miedziowe.pl 16 lipca 2012

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

KGHM chce lokomotyw z opcją maraton

Tabor i technika

KGHM chce lokomotyw z opcją maraton

Jakub Madrjas 07 grudnia 2017

Huta w Głogowie zamawia 3-letni serwis pojazdów i urządzeń kolejowych

Przetargi

Huta w Głogowie zamawia 3-letni serwis pojazdów i urządzeń kolejowych

wś, Rynek Kolejowy, 18 lipca 2011 18 lipca 2011

Zagłębie Miedziowe inwestuje w kolej

Infrastruktura

Zagłębie Miedziowe inwestuje w kolej

miedziowe.pl 16 lipca 2012

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij