NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jaka będzie przyszłość wagonów piętrowych w Wielkopolsce?

| Michał Szymajda 17.12.2017 8,6k

Jaka będzie przyszłość wagonów piętrowych w Wielkopolsce?
Wagony piętrowe w LesznieFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Przewozy Regionalne, działające pod handlową marką PolRegio, posiadają obecnie łącznie 29 piętrowych wagonów DBme. To jedyne wagony tego rodzaju w taborze przewoźnika, które, choć z trudem, przystają do warunków współczesności.
Sprawnych jest jednak mniej niż połowa – na początku listopada jedynie 13 wagonów było w stanie wziąć na swój pokład pasażerów. Reszta – 16 sztuk – wymaga przeglądów lub napraw poziomu P4. Bez tego nie wyjadą w trasę. Nie wiadomo czy spółka takie naprawy wykona.

Tym bardziej, że wejście do oddziału spółki kolejnych zmodernizowanych EN57 także stawia pod znakiem zapytania zwiększenie ilostanu sprawnych wagonów piętrowych, z których 29 sztuk przeszło naprawę P5 w latach 2003–2004 i po przejściu przeglądów mogłoby jeździć nawet do 2029 roku. Problemem jest także ograniczona liczba lokomotyw do ich ciągnięcia. W wielkopolskim oddziale jest ich tylko 5, z których większość ma stałe zatrudnienie na linii Poznań – Wrocław – Międzylesie, lub Poznań – Wrocław – Szklarska Poręba.

Więcej DBme już nie będzie

Wiadomo, że powoli kończy się eksploatacja piętrowych zestawów Bhp, z których jeden zostanie prawdopodobnie jeżdżącym zabytkiem. Nie należy natomiast liczyć na przywrócenie do ruchu wagonów piętrowych DBme, które latami stoją na bocznicach.

– Proces naprawy głównej wagonów DBme jest bardzo kosztowny, przy czym, po takiej ewentualnej naprawie, wciąż nie będzie to tabor bardzo nowoczesny – mówi Waldemar Bachmatiuk, dyrektor wielkopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych, który właśnie przyjął na stan trzy nowe ezt Impuls, o czym pisaliśmy tutaj.

Jest praca dla piętrowych wagonów

Waldemar Bachmatiuk widzi jednak przyszłość dla wagonów piętrowych w Wielkopolsce.

– Bardzo byśmy chcieli wrócić do obsługi niektórych tras wagonami piętrowymi z uwagi na ich pojemność. Mogły by kursować na kursach szczytowych na trasie Poznań – Krzyż, a także Poznań – Ostrów Wielkopolski (i dalej do Łodzi - dop. red), znalazły by się dla nich jeszcze inne relacje – podkreśla i dodaje, że w przyszłości centrala spółki myśli o pozyskaniu kolejnych dwupoziomowych pojazdów, które mogłyby kursować np. na linii Poznań – Wrocław, gdzie za kilka lat zakończy się kompleksowy remont, który zapewne korzystanie wpłynie na wzrost potoków podróżnych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5