NUMER 01-02/2021
NUMER 03/2021
Temat numeru:
Ostatnia dekada węgla
szukaj
Śledź nas:

Jak postępują prace na linii Poznań – Szczecin?

| Michał Szymajda 01.04.2021 67

Jak postępują prace na linii Poznań – Szczecin?
Nowy peron w PamiątkowieFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Centrum Unijnych Projektów Transportowych w przypadku magistrali E59, na odcinku od Poznania do Szczecina, wskazał na krytyczne ryzyko utraty unijnego dofinansowania. Zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowy o postęp prac na linii.
Do informacji na temat statusu niektórych projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego dotarł w lutym Puls Biznesu. Warta 4,1 mld złotych modernizacja magistrali E59 na odcinku od Poznania do Szczecina Dąbia (odcinek od Wrocławia do Poznania jest na ukończeniu) znalazła się na liście projektów, które oceniono jako „krytyczne”. Nic w tym dziwnego: niełatwa i duża inwestycja rozpoczęła się późno. Komplet umów na nią podpisano dopiero w styczniu 2020. Poprosiliśmy PKP PLK o wyszczególnienie, co udało się dotąd zrobić na poszczególnych odcinkach.

Odcinek Poznań Główny – Wronki

Między Poznaniem Głównym a Wronkami podróżni korzystają już z nowych peronów na stacjach i przystankach Poznań Wola, Kiekrz, Rokietnica, Pamiątkowo, Baborówko, Szamotuły, Pęckowo i Wronki. Trwa przebudowa pozostałych peronów w Rokietnicy, Szamotułach, Pęckowie i Wronkach.

– Pociągi jeżdżą dwoma nowymi torami z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania na szlaku Poznań POD (Jeżyce) – Kiekrz oraz jednym na szlakach Poznań Główny – Poznań POD (Jeżyce) i Kiekrz – Wronki. Na sąsiednim torze wykonawca m.in. wzmacnia podtorze, układa szyny, montuje sieć trakcyjną i przebudowuje obiekty inżynieryjne. Prace są najbardziej zaawansowane między stacją Poznań Główny a Poznań POD (Jeżyce) – napisał Radosław Śledziński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Odcinek Wronki – Słonice

Przebudowywane są perony w Drawskim Młynie, Podleścu, Mierzęcinie Strzeleckim i Bierzwniku. Następnie rozpocznie się modernizacja sąsiednich peronów. Etapowo prowadzone prace umożliwiają podróżnym korzystanie z pociągów przez cały czas prowadzenia inwestycji.

Między Dobiegniewem a Bierzwnikiem gotowy jest jeden tor. Na sąsiednim oraz na pozostałych szlakach realizowane są prace związane ze wzmacnianiem podtorza, układane są podkłady i szyny, przebudowywane są obiekty inżynieryjne. W okolicy Krzyża Wlkp. dla zapewnienia sprawnych przejazdów bez konieczności przesiadek do komunikacji zastępczej pociągi korzystają z tymczasowego bajpasa – umożliwia on modernizację wiaduktu kolejowego nad linią Tczew – Kostrzyn (nr 203) – wyjaśnia Śledziński. 

Odcinek Słonice – Szczecin Dąbie

Gotowe są już nowe perony w Choszcznie, Starym Klukomiu, Kolinie, Morzycy, Szczecinie Zdunowie oraz Reptowie. Kolejne przebudowywane są w Dolicach, Ziemomyślu, Miedwiecku i Grzędzicach oraz (kolejne perony) w Szczecinie Zdunowie i Reptowie. Przed budową nowego, rozebrano konstrukcję peronu nr 3 na stacji Stargard, na której postępują prace w przejściu podziemnym oraz przy modernizacji wiaduktu kolejowego na ul. Wyszyńskiego. Docelowo przebudowane zostaną także wiadukty na ul. Składowej, Pierwszej Brygady oraz Bogusława IV.

Na ok. 56-kilometrowym odcinku między Słonicami a Szczecinem Dąbie PLK zrealizowały już roboty wyprzedzające. W 2018 r. zakończyła się wymiana szyn, podkładów i oczyszczanie tłucznia. Obecnie z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu wzmacniane jest podtorze oraz montowana nowa sieć trakcyjna. Prace zakończono na jednym torze między Słonicami a Choszcznem, Dolicami a Kolinem oraz Reptowem a Szczecinem Dąbie. Największe zaawansowanie widać między Choszcznem a Kolinem – powiedział rzecznik PLK.

Termin zakończenia prac „niezagrożony”

PKP Polskie Linie Kolejowe stoją na stanowisku, że „krytyczna” ocena stanu realizacji prac i utraty unijnych środków jest w wypadku modernizacji północnego odcinka E59 nieuzasadniona.

– Planowany termin zakończenia zasadniczych prac w IV kw. 2022 r. nie jest obecnie zagrożony. Zwiększenie prędkości na trasie do 160 km/h będzie możliwe po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń. Najszybsze pociągi między Poznaniem a Szczecinem pojadą w niecałe 2 godz. Inwestycja jest realizowana za ok. 4,1 mld zł przy ok. 1,8 mld zł dofinansowania z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). 

Informacje dotyczące inwestycji można śledzić na dedykowanej jej stronie www.poznan-szczecin.pl.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2021
NUMER 03/2021
Tematem numeru jest przyszłość przewozów towarowych w dobie przesądzonego już odejścia od energetyki węglowej. Piszemy również o niepokojącym dla branży braku przetargów PKP PLK. Mamy też jednak dobre informacje, bo wyniki liderów rynku są rekordowe. W tym miesiącu przyglądamy się dokładniej infrastrukturze w regionie łódzkim i dolnośląskim. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5