Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Impulsy KM wyłączały się na stacji Mińsk Mazowiecki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
19-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Impulsy KM wyłączały się na stacji Mińsk Mazowiecki
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Dzięki interpelacji radnego Mazowsza poznaliśmy szczegóły awarii, które dotykały pociągów Impuls Kolei Mazowieckich. Przewoźnik miał z nimi sporo problemów a najbardziej niepokojące jest to, że pojazdy wyłączały się nawet w ruchu z pasażerami.

W sprawie tajemnic oprogramowania Impulsów Newagu dotąd stosunkowo najmniej wiedzieliśmy o charakterystyce problemów z pojazdami 45WE Kolei Mazowieckich. Przewoźnik bowiem nie współpracował z ASO Mieczkowski i grupą hakerską Dragon Sector, a z Pesą Mińsk Mazowiecki. KM ograniczały się do stwierdzeń, że wystąpiły "pewne problemy".

Pesa i KM same rozwiązały problemy z Impulsami

Nowe światło na sytuację rzuciła dopiero odpowiedź na interpelację radnego Ludwika Rakowskiego w tej sprawie. Jak tłumaczy w odpowiedzi samorząd województwa, w latach 2021 – 2022 przewoźnik zaobserwował w pojazdach produkcji Newagu zjawisko samoczynnego unieruchamiania pojazdów w określonych lokalizacjach lub po upływie pewnego czas postoju. - Powyższe miało miejsce w momencie przekazania ezt 45WE do wykonawcy naprawy w poziomie utrzymania P4, tj. Pesa Mińsk Mazowiecki S.A., który wygrał
postępowanie przetargowe na naprawę. Po przekazaniu pojazdów i rozpoczęciu napraw wykonawca poinformował o braku możliwości ponownego uruchomienia pojazdów. Ostatecznie jednak pojazdy te wykonawca uruchomił własnym staraniem, co pozwoliło na zakończenie napraw i przywrócenie ezt do eksploatacji - czytamy w odpowiedzi.

Jak się jednak okazuje, problemy ograniczające funkcjonalność pojazdów typu 45WE pojawiały się również w okresie po zakończonych naprawach. Tym razem pojazdy serii 45WE po przekroczeniu przebiegu jednego miliona kilometrów przechodziły w tryb serwisowy (ograniczenie prędkości). - Okazało się, że przyczyną takiego stanu rzeczy była ukryta funkcjonalność pojazdów, o której istnieniu producent nie poinformował przewoźnika. Skutkowała ona przejściem pojazdów w tryb serwisowy po przekroczeniu przebiegu, który obligował do wykonania napraw w poziomie utrzymania P4 - podkreśla samorząd podkreślając, że spółka KM przedmiotowe naprawy wykonała zgodnie z obowiązującą dokumentacją systemu utrzymania.

W odpowiedzi urzędu czytamy też, że o sprawie poinformowany został Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, który nie wskazał w tym obszarze na występowanie nieprawidłowości po stronie Spółki KM, "jednocześnie nie odnosząc się do działań firmy Newag".

Wyłączały się nawet w trasie

Ponadto jak czytamy w odpowiedzi, pojazdy typu 45WE wyłączały się samoczynnie przejeżdżając przez stację Mińsk Mazowiecki. Warto w tym miejscu przypomnieć, że zapisy o lokalizacji geograficznej zakładów konkurencji Newagu, w tym mińskiego oddziału Pesy, odkryli w oprogramowaniu niektórych Impulsów hakerzy z Dragon Sector.

Jak czytamy, spółka Koleje Mazowieckie podjęła wówczas niezwłoczne działania polegające na wyłączeniu zdalnych dostępów serwisowych do pojazdów, za pośrednictwem systemu kasowników, czy też danych z systemu rejestracji pracy pojazdu. Dodatkowo w systemie rejestrującym pracę pojazdu zablokowano możliwość udostępniania pozycji GPS pojazdu, m.in. systemom produkcji Newag. - Po podjęciu tych działań zjawisko samoczynnego wyłączania się pojazdów serii 45WE przejeżdżających przez stację Mińsk Mazowiecki ustąpiło - podkreśla samorząd.

Problem dotknął też spalinowych zespołów trakcyjnych typu 222M produkcji Newagu. - Pojazd z numerem 222M-001 wymagał wykonania naprawy w poziomie utrzymania P4. Naprawa została wykonana w firmie Serwis Pojazdów Szynowych ASO Mieczkowski Sp. z o.o. Sp.k. w roku 2022. Wykonawca naprawy zaobserwował, że jeśli pojazd był wyłączony z ruchu przez ponad 10 dni, to po jego uruchomieniu występowały ograniczenia umożliwiające wykonywanie tylko jazdy manewrowej z ograniczeniem prędkości. Po zresetowaniu jednego ze sterowników przywracana była pełna funkcjonalność pojazdu - czytamy.

Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację, spółka KM nie może jednoznacznie wskazać przyczyn występowania przedmiotowych usterek, ale nie może wykluczyć tzw. zdalnego ingerowania w oprogramowanie lub też ewentualnego „zaszycia” w oprogramowaniu ograniczeń dla normalnej eksploatacji taboru. Ponadto, w wyniku rozmów prowadzonych przez Spółkę KM z innymi przewoźnikami eksploatującymi pojazdy typu 45WE oraz spalinowe zespoły trakcyjne produkcji Newag S.A. ustalono, że podobne problemy po wykonanych naprawach/przeglądach występowały na pojazdach m.in. Polregio S.A, SKM Warszawa czy Spółki Koleje Dolnośląskie S.A. (jeśli  naprawy/przegląd były wykonywane przez zewnętrzne podmioty niezależne od producenta pojazdów). Na obecną chwilę spółka KM nie ma problemów z eksploatacją pojazdów, natomiast przewoźnik pozostaje jako zainteresowana strona w kontakcie z instytucjami, które posiadają kompetencje do wyjaśnienia przedmiotowej sprawy - czytamy w podsumowaniu.

W sprawie tajemniczych wyłączeń Impulsów trwa śledztwo prokuratury w Krakowie.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Oświadczenie Newag

Prawo i polityka

Oświadczenie Newag

mat. partnera 14 lutego 2024

Newag sprzeda cztery nowe lokomotywy do Rail STM

Tabor i technika

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Oświadczenie Newag

Prawo i polityka

Oświadczenie Newag

mat. partnera 14 lutego 2024

Newag sprzeda cztery nowe lokomotywy do Rail STM

Tabor i technika

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5