NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Ikea sama naprawiła kolej. Ale pociągów już nie będzie

| jar/jm, Rynek Kolejowy 22.05.2013 344

Ikea sama naprawiła kolej. Ale pociągów już nie będzie
Fot. BartłÂ‚omiej Jasiński
Przewozy Regionalne poinformowały o planowanym zawieszeniu obsługi połączeń między Szczytnem a Wielbarkiem od 9 czerwca. Przyczyną jest koniec dotacji z urzędu marszałkowskiego. Odcinek torów wyremontowała półtora roku temu fabryka Ikei ze środków własnych.

Firma Swedwood - należący do Ikei producent mebli - w 2011 roku w zaledwie dwa miesiące zrewitalizowała odcinek Szczytno - Wielbark linii kolejowej nr 35. Wydała na to ponad 150 tys. zł własnych pieniędzy, a do tego otrzymała nieodpłatnie na potrzeby remontu materiały staroużyteczne o wartości 80 tysięcy złotych od zarządcy infrastruktury PKP PLK. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj, a galerię zdjęć prezentujemy tu.

Połączenia pasażerskie na odcinku Szczytno – Wielbark linii nr 35 przywrócono w styczniu tego roku. Na trasie kursowały od poniedziałku do soboty dwie pary pociągów Regio. Po trzech miesiącach obowiązywania całkowicie zmieniono rozkład jazdy. Jednak i ten zabieg „nie obronił” połączenia przed likwidacją.

Rzecznik Przewozów Regionalnych Kamil Migała zaznaczył w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że to Urząd Marszałkowski województwa decyduje, w jakich relacjach będą kursować pociągi Regio, przyznając na nie dofinansowanie. - Przestajemy obsługiwać to połączenie, ale decyzję o wstrzymaniu dofinansowania podjął urząd marszałkowski - zaznaczył rzecznik.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

2013-05-22 08:22:45 Autor: stoker
---.155.178.2
Brawo dla jednego z dwóch przodujących Zakładów PR na sieci (drugi równie pionierski to Podlaski).
Oczywiście przodujących inaczej. Bo jak inaczej nazwać takich idiotów i jednocześnie nie napisać słów niecenzuralnych...
A czy termin publikacji informacji o zawieszeniu przewozów jest zgodny z ustawą?
2013-05-22 08:25:05 Autor: wdr
---.dynamic.gprs.plus.pl

wdr
bez trzeciej pary połączenie nie miało sensu i jego zawieszenie to była kwestia czasu, ale to raczej nie wina PR a urzędu marszałkowskiego, bo oni mogli zamówić 3 pary a nie dwie
2013-05-22 08:34:27 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A to jest już szczyt chamstwa. Wszyscy ostrzegali, że zaplanowana zmiana rozkładu będzie jedną wielką porażką, ponieważ pociągi nikomu nie będą służyły. Nawet tu był stosowny artykuł, w którym jakaś decyzyjna osoba jak niepodległości broniła tej zmiany, bo rzekomo miała ona służyć wszystkim, a nie tylko pracownikom. Nie mogę, niestety, namierzyć tego artykułu, jeśli komuś się uda to byłoby świetnie.

No i wyszło szydło. Rozumiem, że, naturalnie, winnych ułożenia beznadziejnego rozkładu brak, no bo jakże inaczej.

Ręce opadają. Komu, k... tak bardzo zależy na uwaleniu kolei? Nie dość, że ci co powinni robić, robią nic/niewiele, to nawet gdy im zrobić za swoje pieniądze - też potrafią to spieprzyć...

Przykro to stwierdzić, ale przy takiej polityce jeszcze parę lat i cała polska kolej sama się zoptymalizuje do ostatniego podkładu. Bo skoro świadomie robi się wszystko w tym celu...

Dno. Po prostu dno.

I jeszcze jedno. Skoro nie potrafimy zadbać o kolej lokalną to, jako kraj, ani trochę nie zasługujemy na KDP, czyli na kolej nowoczesną. ANI TROCHĘ. Co najwyżej na to, żeby sobie popatrzeć przez miedzę jak powinien funkcjonować nowoczesny, na miarę dzisiejszych realiów transport kolejowy.

I powinniśmy zostać takim kolejowym pośmiewiskiem Europy. Skansenem dla żądnych mocnych wrażeń z cywilizowanego świata. Kolejowymi dzikusami rodem z afrykańskiego interioru. Bo z taką mentalnością na nic więcej nie zasługujemy. Brutalne, ale prawdziwe.
2013-05-22 09:03:39 Autor: sid vicious
---.133.192.36
Kolej ma słuzyć przede wszstkim jako miejsce pracy dla kolejarzy, ważne są obiegi drużyn i obiegi taboru, takie, by jak najwięcej było zaangażowanych jednych i drugich, przy jak najmniejszych dobowych przebiegach. To wszystko w Warmazji.
Na Podlasiu podobnie- tam ponadto Marszałek zadeklarował się, że PZPR pełni rolę regionalnego MOPSu dla 250 szt. podopiecznych. Przewożenie pasażerów jest absolutnie funkcją wtórną. Ileż razy można to powtarzać!
2013-05-22 09:06:51 Autor: .Piotr
---.imir.agh.edu.pl
W tym przypadku można by było oczekwiać od redakcji portalu branżowego trochę głębszej analizy, rozmowy z osobami \"w terenie\".

\"Połączenia pasażerskie na odcinku Szczytno – Wielbark linii nr 35 przywrócono w styczniu tego roku.\"
Kto przywrócił, na czyj wniosek?

\"Na trasie kursowały od poniedziałku do soboty dwie pary pociągów Regio.\"
Kto zaproponował taki rozkład i dlaczego?

\"Po trzech miesiącach obowiązywania całkowicie zmieniono rozkład jazdy.\"
Jak wyżej - kto i dlaczego?

Przecież to nie są działania na telefon. Obowiązują określone prawem procedury.
Więcej można znaleźć na portalu http://wielbark.wordpress.com/
w tym korespondecja autora z Urzędem Marszałkowskim w Olsztynie.

Poza tym, to proszę Szanownej Redakcji, w rozkładzie 2011/2012 w tabeli 536 zaznaczono trzy pary pociągów relacji Ełk - Olecko. Odległość 27,468 km, czyli dziennie 164,808 pockm. W relacji Szczytno - Wielbark mamy 21,300 km. Dla dwóch obecnych par to daje 97,2 pockm (zostaje 61,608 pockm). Dla trzech par Szczytno - Wielbark mamy dziennie 127,80 pockm (zostaje z kasacji Ełk-Olecko 37 pockm).

Na co poszła zaoszczędzona kasa? Na premie dla biurwy z UMWWM? Przecież UMWWM wyciął jeszcze kilka innych relacji. Czy to takie trudne do sprawdzenia?
2013-05-22 09:23:29 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@.Piotr

Popieram pytania o konkretne nazwiska. Niechże ktoś w końcu poniesie odpowiedzialność za swoje chybione decyzje, zwłaszcza że ostrzegano przed tym, że są one błędne zanim zostały wprowadzone w życie.

Artykuły, o których pisałem są w linku podanym przez .Piotra.
2013-05-22 09:27:36 Autor: Kryniczanin
---.39.161.136

Kryniczanin
No i problem został rozwiązany :)

Brawo!
2013-05-22 10:32:46 Autor: marcin z
---.ip.netia.com.pl
Chcialbym sie tylko dowiedziec ile kosztowala modernizacja linii 35 ze Szczytna do Szyman za ktore zaplacil UM w Olsztynie.

Przeciez to tez beda pieniadze wywalone do kosza.

To jakby wlozyc do pieca 20mln zl i je spalic.

Czy nie ma wazniejszych inwestycji na Warmi i Mazurach? Np wydac ta kase na rewitalizacje lini kolejowej do Mikolajek?
2013-05-22 10:37:49 Autor: wdr
---.emea.ibm.com

wdr
niestety każdy marszałek musi mieć linię kolejową na lotnisko (nawet jak na nie nie ma lotów), a województwo warmińsko-mazurskie zamiast zrobić remont linii przez Mrągowo i Mikołajki to wywalają kasę na jakiś ogryzek do Szyman, które skończą jak lotniska w hiszpanii. oczywiście lepiej się przecina wstęgę na niepotrzebnym NOWYM lotnisku i niepotrzebnej NOWEJ linii kolejowej niż STAREJ, która jest potrzebna turystom i mieszkańcom regionu. linia do mrągowa i mikołajek to mógłby być samograj.
2013-05-22 11:14:53 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
dwie pary w ruchu regionalnym...sto lat temu to może mogło działać.
Takt 2h to minimum, albo lepiej uruchamiać busy czy cokolwiek innego co będzie mogło jechać co najmniej w takim takcie.

Tutaj kto wie może z 3 by się udało jeśli by istniało pod jeden zakład.
Może Ikea uruchomi własne połączenia pasażerskie?;)
2013-05-22 12:50:45 Autor: sweet
---.dynamic.gprs.plus.pl
Lektura komentarzy w sprawie dowodzi, że poziom wiedzy merytorycznej o istocie problemu jest znikomy. Proponuję wszelkiej maści fanatykom, przyjaciołom kolei, obrońcom honoru firmy S., oraz zbieraczom kart SRJ pochylić się nad problemem bardziej dogłębnie!
Pyt.1. Kto i dlaczego podjął się remontu linii?
Odp: Zarządca infrastruktury zgodnie z Ustawą ma obowiązek budować i remontować infrastrukturę kolejową w oparciu o znane potrzeby lub zgłaszane wnioski. PR nie zgłaszały takiego wniosku i nie rozmawiano z nimi o planach firmy.
Pyt. 2. Kto prowadził przedsięwzięcie i obiecywał publicznie w mediach, że pociągi na tym odcinku się pojawią?
Odp: Dyrektor ZLK PLK Olsztyn (nie określił: jakie?).
Pyt. 3. Ile pociągów towarowych jeździ na tej trasie?
Odp: Ĺťaden.
Pyt. 3: Dlaczego mimo założeń Pana Witkowskiego z firmy S, że ruch pociągów towarowych przejmie ładunki od samochodów ciężarowych w ilości 10 tys. szt. rocznie -to nigdy nie nastąpiło?
Odp: Bo Cargo nie jest w stanie za taką stawkę dostępu do ,,wyremontowanej\" infrastruktury stać się konkurencją dla ciężarówek.
Pyt. 4: Jak zapewnić bezpieczeństwo podróżnym dla lamentowanej trzeciej pary w orze ciemnej, gdy ,,wyremontowany i wypielęgnowany przez Zarządce peron nie wyposażono w oświetlenie (patrz kikuty lamp na zdjęciach).
Pyt. 5: ilu podróżnych deklarował Pan Witkowski w każdym pociągu?
Odp: min 70 osób - jest maksymalnie 7 (siedem).
Na wiele innych rzeczowych pytań z ochotą odpowiem!
2013-05-22 14:43:05 Autor: .Piotr
---.imir.agh.edu.pl
@sweet: pozwolę sobie na kilka dodatkowych zdań.

Do pyt. 1.: \"PR nie zgłaszały takiego wniosku i nie rozmawiano z nimi o planach firmy.\"
Ustawa o transporcie kolejowym mówi, że:
Art. 5b. Na wniosek organizatora publicznego transportu kolejowego zarządca przygotowuje i przedstawia informacje:
(...)
2) dotyczące przepustowości infrastruktury danej trasy i standardu jakości dostępu danej linii kolejowej
oraz zakres planowanych remontów oraz inwestycji infrastruktury kolejowej służące do określenia warunków umowy o świadczenie usług publicznych.

Organizatorem przewozów pasażerskich jest m.in. Urząd Marszałkowski. PRy to przewoźnik. Jeżdżą tak, jak im UM płaci.

Do pytania nr 4: Ile kosztuje jedna oprawa oświetleniowa i jaki byłby koszt jej montażu (czego nie zrobiono przez ponad rok)? Skoro są słupy, to jest także doprowadzony kabel zasilający (choć samo zasilanie może być wyłączone). Cennik opraw jest np. tutaj: http://www.artbud.pl/pl/c/Lampy-uliczne/2512

Do pytania 5: Dlaczego było max. 7 podróżnych? Bo nikt nie wiedział że fabryka pracuje w systemie 3-zmianowym, i że dwie pary pociągów to będzie klapa połączeń. Nie chodzi o żadne lamenty. Chodzi o standardy znane z cywilizowanego świata.

Na forum SSC, za lokalną prasą, informacja o remoncie linii i planach firmy pojawiła się w kwietniu 2011 roku:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=415128&page=8
Pierwszy rozkładowy pociąg Regio odjechał ze Szczytna do Wielbarka 1 stycznia 2013 roku. Za ten czas to przed wojną wybudowano od podstaw linię z Warszawy do Radomia.

Pozdrawiam.
2013-05-22 15:06:21 Autor: mimi
---.dynamic.chello.pl
no jasne -pociagi znikna, bo wszystkim jest wstyd ze prywatnej firmie wystarczylo 150 tys zl, dwa miesiace i troche zurzytych materialow do rewitalizacji linii kolejowej, podczas gdy wielkim firmom z przetargow placi sie dziesiatki milionow a prace trwaja po kilka lat.. A moze to taki trik -najpierw wstrzymaja ruch pasazerski, pozniej PLK wykresli linie z rejestru, a nastepnie firma kuzyna królika wezmie sie za powtorna rewitalizacje za 150 mln?
2013-05-22 15:08:27 Autor: zyga2
---.ip.netia.com.pl
Kazdy inteligentny czlowiek wiedzial juz od dawna, ze 2 pary pociagow na dobe zadnej frekwencji nie wygeneruja.

To i tak dobrze ze jezdzilo srednio 7 osob.

Inwestycja zbedna, nietrafiona, na linii nie rozujacej frekwy. (co innego gdyby byl pociag Ostroleka-Szczytno)
2013-05-22 15:39:21 Autor: gryff
---.dynamic.gprs.plus.pl
Z przykrością stwierdzam że kolej regionalna w moim województwie schodzi na margines .Jakie u nas panuje zakłamanie najpierw UM kasuje połączenia z takich lini jak Olsztyn -M-kołajki -Ełk ,również UM nie chciał przystać na propozycje kujawsko- pomorskiego UM na wznowienie ruchu pasażerskiego linia 208 odcinek Działdowo -Brodnica w 2007r ,likwidacja połączeń Ełk -Olecko .A jak PLK opublikowało listę do likwidacji lini to wtedy oburzenie wielkie ,więc tylko udało się uratować ruch na linii Szczytno Ełk ale nie bez warunków stawianych przez PLK dwie pary pociągów na tej trasie to za mało aby utrzymanie lini było rentowne więc zobaczymy jak to będzie po 15 grudnia i co wymyśli UM ,ja widzę to kiepsko
2013-05-22 15:43:29 Autor: .Piotr
---.imir.agh.edu.pl
A ja pozwolę sobie ponownie zapytać: gdzie się podziała praca przewozowa ze zlikwidowanej, na wniosek UMWWM relacji Ełk-Olecko? Gdzie są te oszczędzone pieniądze i pockm?
2013-05-22 18:04:29 Autor: dolnoślązak
---.adsl.inetia.pl
@PiotrW

\"I powinniśmy zostać takim kolejowym pośmiewiskiem Europy. Skansenem dla żądnych mocnych
wrażeń z cywilizowanego świata. Kolejowymi dzikusami rodem z afrykańskiego interioru. Bo z taką
mentalnością na nic więcej nie zasługujemy. Brutalne, ale prawdziwe.\"


Myśmy już zostali kolejowym pośmiewiskiem europy, w tyle zostawiły nas nawet Rumunia czy Ukraina!


I pomyśleć, że istnieją pomyleńcy którym w tym polskim kolejowym syfie marzy się jeszcze KDP...
2013-05-23 00:35:06 Autor: Tomek Janiszewski
---.adsl.inetia.pl
Jak to dobrze że z Warszawy mogę dopłynąć na Mazury (w tym do Pisza, Rucianego, i Mikołajek) własnym jachtem zamiast tłuc się gumobusami, skoro kolej mają tam w doopie...
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5