W składzie pociągu IC Chopin nie kursuje już kuszetka do Budapesztu – jak twierdzą PKP Intercity, zainteresowanie nią było niewielkie. Przywrócono natomiast wycofane przed kilkoma miesiącami wagony z miejscami do siedzenia. W dodatku jeden z nich kursuje teraz w pełnej relacji do Monachium, zamiast, jak poprzednio, skróconej do Bohumina – informuje przewoźnik.
Czytelnik, który skontaktował się z nami, zwrócił uwagę na skrócenie w porównaniu z ubiegłorocznym rozkładem jazdy składu pociągu IC Chopin (Warszawa – Wiedeń – Monachium z wagonami do Budapesztu i Pragi). W pewnym momencie planowe zestawienie zmniejszyło się z 13 do 10 wagonów. Trzy wagony, o które skrócono skład, nosiły numery 357 i 358 (wagony z miejscami do siedzenia, kursujące w relacji Warszawa – Bohumin) oraz 349 (kuszetka Warszawa – Budapeszt).
PKP Intercity: „Niewielkie wykorzystanie miejsc” w kuszetce
Jak domyślał się Autor wiadomości, powodem mógł być niedobór wagonów PKP Intercity z dopuszczeniami do ruchu międzynarodowego i odpowiednimi parametrami. Jego zdaniem wyłączenie wagonu 349 na wiosnę zbiegło się w czasie z
zapowiedziami uruchomienia pociągu z Warszawy do Rijeki.
Rzecznik prasowy PKP Intercity Maciej Dutkiewicz zaprzecza takim podejrzeniom. Podaje też inne dane dotyczące terminów kursowania kuszetki do Budapesztu. – Kursowanie wagonu z miejscami do leżenia na połączeniu z Budapesztem w rozkładzie rocznym było planowane w terminach od 17/18 kwietnia do 27/28 września. Po analizie danych historycznych główną przesłanką zawieszenia kursowania kuszetki było niewielkie wykorzystanie tych miejsc, na co wpływ miało jednoczesne stałe kursowanie w składzie pociągu wagonu sypialnego [tzn. wagonu nr 350 również do stacji Budapest-Nyugati] – twierdzi.
Miał być jeden wagon więcej – są dwa
Na początku września pisaliśmy o planach przewoźnika, który – w związku ze skargami pasażerów podróżujących na krajowym odcinku trasy „Chopina” –
zapowiedział jego wydłużenie o jeden wagon. Nasz rozmówca z PKP Intercity informuje tymczasem, że ostatecznie spółka… zrobiła nawet więcej.
– Pociąg IC Chopin od 4 września codziennie kursuje w obu kierunkach w składzie uzupełnionym o dwa wagony z miejscami do siedzenia. Od tego dnia wznowione zostało kursowanie po jednym wagonie w relacjach do Monachium i do Bohumina oraz relacjach powrotnych. Liczba dostępnych miejsc wzrosła łącznie o 126 – podkreśla Dutkiewicz.
Obecne planowe zestawienie pociągu liczy zatem 12 wagonów: trzy sypialne (w tym dwa należące do PKP Intercity i jeden – do Kolei Czeskich), dwie kuszetki (po jednej polskiej i czeskiej) oraz siedem wagonów drugiej klasy z miejscami siedzącymi (sześć polskich, jeden czeski). Co ciekawe, zakładka „Rozkład i zestawienia” na stronie internetowej przewoźnika nadal pokazuje nieaktualny, 10-wagonowy skład: brakuje w nim właśnie dodanych na początku września wagonów nr 345 do Monachium i 355 do Bohumina.